2011-11-08, 13:37
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chupachup
Ungefär hur många dagar spenderas på universitetet?

Beror helt på kurs och studieteknik (vissa drar ju in till SU trots att det inte finns någon schemalagd undervisning) men man får väl räkna med att det är föreläsningar, gruppövningar och seminarier större delen av veckan. Det är nog lättare att försöka räkna dagarna som inte måste spenderas till viss del inne på SU; jag skulle höfta det till att man ungefär en dag i veckan är helt "ledig".

Citat:
hur lång "ledighet" har man innan varje tenta att plugga?

Några dagar, ibland en vecka.

Citat:
är det mycket grupparbeten?

Nja, varannan kurs ungefär men det är inte speciellt stora arbeten och uppläggen varierar.

Citat:
Betygsätts grupparbeten eller bara tentorna?

Generellt betygsätts inte grupparbeten men det beror lite på kursens upplägg, oftast handlar det alltid om att tentan är viktigast men att man på olika sätt kan få med sig poäng till tentan, ibland kan det innebära att man behöver samarbeta med andra men överlag är det väldigt sällan ens betyg ligger i händerna hos någon annan än sig själv.

Citat:
Ni med bra betyg, ungefär hur många timmar i veckan pluggar ni i snitt?

Runt 40 timmar (över hela veckan, dvs. sju dagar), hur mycket effektiv tid det är vågar jag mig inte på att gissa.
Senast redigerad av namgreb 2011-11-08 kl. 13:40.
Citera
2011-11-09, 10:47
Medlem
Teichmanns avatar
Är en kandidatexamen i nationalekonomi en nämnvärd merit utöver juridikkandidaten, eller är det enbart företagsekonomi som eftertraktas?
Citera
2011-11-09, 12:52
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teichmann
Är en kandidatexamen i nationalekonomi en nämnvärd merit utöver juridikkandidaten, eller är det enbart företagsekonomi som eftertraktas?

Jag har ingen aning om hur byråerna tänker kring detta, men personligen anser jag att en kandidat i nationalekonomi smäller högre än en kandidat i företagsekonomi, eftersom det krävs lite intelligens för det första men vilken pellejöns som helst kan ro hem det senare.
Citera
2011-11-09, 14:19
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Jag har ingen aning om hur byråerna tänker kring detta, men personligen anser jag att en kandidat i nationalekonomi smäller högre än en kandidat i företagsekonomi, eftersom det krävs lite intelligens för det första men vilken pellejöns som helst kan ro hem det senare.
Fast vem som helst kan inte ro hem både en fek.kand och en juristexamen. Vill man jobba med skatt, revision, M&A eller rent allmänt med företag är det väl rimligt att anta att det är bättre med en kandidat i FEK, eftersom kunskaperna man tillgodogör sig där lär vara mer relevanta än på NEK. Fast jag vet ju lika lite som du.
Citera
2011-11-09, 14:23
Medlem
Nya upplagor på böcker till civilrätten har kommit ut. Vad är er erfarenhet av att köpa helt nya (dyra) böcker jämfört med att köpa billigare äldre versioner? Brukar faktainnehållet i böckerna i regel vara ungefär densamma? Jag är inte överdrivet sugen på att köpa en bok som kostar 300 kr mer än den upplaga som juristerna använde förra året.
Citera
2011-11-09, 18:51
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-11
Nya upplagor på böcker till civilrätten har kommit ut. Vad är er erfarenhet av att köpa helt nya (dyra) böcker jämfört med att köpa billigare äldre versioner? Brukar faktainnehållet i böckerna i regel vara ungefär densamma? Jag är inte överdrivet sugen på att köpa en bok som kostar 300 kr mer än den upplaga som juristerna använde förra året.

Om inte lagändring gjorts är skillnaden ofta enbart förändring i disposition och tillägg av rättsfall (brukar sällan vara flera). Knappast värt det i de flesta fallen. Var och en får ju bestämma själv i slutändan. Säkrast är att ha den senaste upplagan så klart.
Citera
2011-11-09, 21:27
Medlem
Teichmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Haha. Håller fullständigt med, på ett personligt plan.

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Fast vem som helst kan inte ro hem både en fek.kand och en juristexamen. Vill man jobba med skatt, revision, M&A eller rent allmänt med företag är det väl rimligt att anta att det är bättre med en kandidat i FEK, eftersom kunskaperna man tillgodogör sig där lär vara mer relevanta än på NEK. Fast jag vet ju lika lite som du.
Låter rimligt. Min undran var emellertid inte vad som anses mest meriterande mellan FEK och NEK, för jag köper det helt om man anser att FEK är mer relevant. Min undran var snarare om det överhuvudtaget anses nämnvärt meriterande med en NEK-kandidat (mer specifikt en ekonomie kandidat med NEK som huvudämne). Om någon kunde bistå med information angående detta vore jag tacksam.
Citera
2011-11-09, 22:26
Medlem
Undrar lite hur folket från juristlinjen är? Är det bara massa aspirerande bolagsjurister? Skulle en "bonde" passa in?
Citera
2011-11-10, 00:46
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppelina
Undrar lite hur folket från juristlinjen är? Är det bara massa aspirerande bolagsjurister? Skulle en "bonde" passa in?

Folket är som folk är! Enda skillnaden är väl att juriststudenter kanske har lite mer ambition än gemene man och inte i alltför stor utsträckning kommer ifrån Sveriges socioekonomiska bottenskikt (det sistnämnda gäller väl dock för de flesta utbildningar).

Jag kommer sitta på en föreläsning imorron med en kille som växt upp på en gård i Långbortistan, "bonde" om man så vill, jag har försökt få honom att skaffa flashback ett tag men till ingen nytta så du får ta mitt ord för det; han passar in! Andra personer i salen kommer utgöras bl.a. av musiker, kampsportare, högermänniskor, vänstermänniskor, homosexuella, långa, korta, tjocka, vältränade, unga, gamla, aspirerande bolagsjurister, wannabestraffrättare, högerhänta, vänsterhänta, all typ av löst folk man kan tänka sig.

Som jag sa, som jag har sagt flertalet gånger tidigare och som jag förmodligen kommer att få säga igen; den enda egentliga gemensamma nämnaren juriststudenter emellan är ambition. Sen har jag sett yrkesverksamma jurister där den är som bortblåst så det är inte ens säkert att den där ambitionen stannar kvar. Ambition finns för övrigt lite överallt så det är en förhållandevis svag gemensam nämnare.

Att kategorisera juriststudentens personlighet är svårare än vad man kan tro.
Senast redigerad av namgreb 2011-11-10 kl. 00:50.
Citera
2011-11-10, 08:46
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Folket är som folk är! Enda skillnaden är väl att juriststudenter kanske har lite mer ambition än gemene man och inte i alltför stor utsträckning kommer ifrån Sveriges socioekonomiska bottenskikt (det sistnämnda gäller väl dock för de flesta utbildningar).

Jag kommer sitta på en föreläsning imorron med en kille som växt upp på en gård i Långbortistan, "bonde" om man så vill, jag har försökt få honom att skaffa flashback ett tag men till ingen nytta så du får ta mitt ord för det; han passar in! Andra personer i salen kommer utgöras bl.a. av musiker, kampsportare, högermänniskor, vänstermänniskor, homosexuella, långa, korta, tjocka, vältränade, unga, gamla, aspirerande bolagsjurister, wannabestraffrättare, högerhänta, vänsterhänta, all typ av löst folk man kan tänka sig.

Som jag sa, som jag har sagt flertalet gånger tidigare och som jag förmodligen kommer att få säga igen; den enda egentliga gemensamma nämnaren juriststudenter emellan är ambition. Sen har jag sett yrkesverksamma jurister där den är som bortblåst så det är inte ens säkert att den där ambitionen stannar kvar. Ambition finns för övrigt lite överallt så det är en förhållandevis svag gemensam nämnare.

"Dålig" juridisk humor skulle jag nog säga är något som de flesta antingen har eller snabbt får under utbildningens gång annars håller jag med om att de gemensamma nämnarna är få.
Citera
2011-11-10, 09:25
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Fast samtidigt är det onekligen så att barbourjackor, buttomdownskjortor och oversizeglasögon är överrepresenterade. Håller inte med om att ambition är den enda gemensamma nämnaren, det finns trots allt attribut som är långt vanligare på juristprogrammet än i sammhället i stort.
Citera
2011-11-10, 12:25
Medlem
hakkemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppelina

Tycker att det är ganska vanligt folk från alla håll (iaf politiskt och geografiskt) men sen finns det ju en annan mentalitet tycker jag. Och som graysson säger är märkeskläder och "proper klädsel" i överlägsen majoritet. Jag är själv från en väldigt liten förort till en halvstor stad och känner inte att jag hamnat utanför på något sätt, snarare tvärtom. Tror att det mesta handlar om hur du beter dig på alla fester och introduktioner i början.

Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Fast samtidigt är det onekligen så att barbourjackor, buttomdownskjortor och oversizeglasögon är överrepresenterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in