Citat:
Ursprungligen postat av Muppelina
Undrar lite hur folket från juristlinjen är? Är det bara massa aspirerande bolagsjurister? Skulle en "bonde" passa in?
Folket är som folk är! Enda skillnaden är väl att juriststudenter kanske har lite mer ambition än gemene man och inte i alltför stor utsträckning kommer ifrån Sveriges socioekonomiska bottenskikt (det sistnämnda gäller väl dock för de flesta utbildningar).
Jag kommer sitta på en föreläsning imorron med en kille som växt upp på en gård i Långbortistan, "bonde" om man så vill, jag har försökt få honom att skaffa flashback ett tag men till ingen nytta så du får ta mitt ord för det; han passar in! Andra personer i salen kommer utgöras bl.a. av musiker, kampsportare, högermänniskor, vänstermänniskor, homosexuella, långa, korta, tjocka, vältränade, unga, gamla, aspirerande bolagsjurister, wannabestraffrättare, högerhänta, vänsterhänta, all typ av löst folk man kan tänka sig.
Som jag sa, som jag har sagt flertalet gånger tidigare och som jag förmodligen kommer att få säga igen; den enda egentliga gemensamma nämnaren juriststudenter emellan är ambition. Sen har jag sett yrkesverksamma jurister där den är som bortblåst så det är inte ens säkert att den där ambitionen stannar kvar. Ambition finns för övrigt lite överallt så det är en förhållandevis svag gemensam nämnare.
Att kategorisera juriststudentens personlighet är svårare än vad man kan tro.