2011-04-17, 22:01
Medlem
Började min utbildning i Umeå och under något som kallades "juristens dag" kom det företrädare från alla de största byråerna (Mannheimer Swartling, Vinge, osv) och man fick en chans att prata med dem och ställa frågor. Har frågat både advokater och rekryterare på byråerna om just lärosätesfrågan och de har alla svarat att det inte spelar någon roll. En jur. kand. är en jur. kand. och dina betyg, arbetslivserfarenhet, sociala förmåga osv. är det som spelar roll vid rekrytering. Var du har läst är inte relevant, enligt dem. Det var någon på en något mindre byrå som menade att det kunde bli utslagsgivande om två personer med samma meriter i övrigt skulle konkurrera, men att det inte hände i praktiken. Utöver det verkade de inte bry sig om det stod Umeå eller Stockholm på examensbeviset.

Sen om de sugarcoata oss/mig kan jag givetvis inte säga helt säkert men det verkade åtminstone inte som det. Och jag väljer nog att tro folk i branschen framför någon okänd person på Flashback.
Citera
2011-04-18, 01:02
Medlem
Hmm, så Örebro har faktiskt en riktig examen numera? Nåja , det förändrar saken en del. Så jag hade inte sett efter det senaste året.. my bad, time flies...

Tidigare var det som sagt endast "kvasiutbildningar" som inte gav en jur.kand i slutändan och då gick ansökan rakt ner i papperskorgen. Nu (sedan januari 2010) har de visst examinerat studenter från en fullständig utbildning (juristexamen).
"Kvasiutbildningar" ser ut att finnas i bl.a. Jönköping och Linköping.
Citera
2011-04-18, 18:28
Medlem
Everclear88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
Är det mycket tal inför grupp, tänkte mest på seminarium, har det väldigt svårt att tala inför grupp.

Säker på att du ska bli jurist om du inte pallar att tala inför grupp?
Citera
2011-04-18, 22:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everclear88
Säker på att du ska bli jurist om du inte pallar att tala inför grupp?
Poängen med utbildningen är ju att förses med de rätta verktygen för att kunna jobba som jurist så de färdigheter man inte har när man kommer ska man förhoppningsvis ha när man är klar.
Citera
2011-04-21, 11:02
Medlem
Någon som kan svara på hur karriärsmöjligheterna ser ut om man mot förmodan skulle vilja jobba i en mellanstor stad ute i landet?
Citera
2011-04-23, 09:36
Medlem
Spelar sätet någon roll om man långsiktigt planerar att arbeta med specifikt familjerätt?
Citera
2011-04-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofkungen
Spelar sätet någon roll om man långsiktigt planerar att arbeta med specifikt familjerätt?

Oja, sätet spelar en otrolig roll. Utan en Bruno Mathsson-fotölj blir du ingen riktig familjerättsjurist.

http://www.modernity.se/20th-Century-Design/Karl-Mathsson/Bruno-Mathsson/3/Img/927_1_633056270220658750/Armchair-Grasshopper-designed-by-Bruno-Mathsson-for-Karl-Mathsson.aspx
Citera
2011-04-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Oja, sätet spelar en otrolig roll. Utan en Bruno Mathsson-fotölj blir du ingen riktig familjerättsjurist.

http://www.modernity.se/20th-Century-Design/Karl-Mathsson/Bruno-Mathsson/3/Img/927_1_633056270220658750/Armchair-Grasshopper-designed-by-Bruno-Mathsson-for-Karl-Mathsson.aspx

haha
Citera
2011-04-23, 13:29
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filosofkungen

Nej, inte om man vill jobba med familjerätt. (Varför du nu skulle vilja göra det? tråkigare rättsområde finns inte!)
Citera
2011-04-24, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nej, inte om man vill jobba med familjerätt. (Varför du nu skulle vilja göra det? tråkigare rättsområde finns inte!)

Vill du utveckla?

Men innan kan jag tillägga att affärsrätt är ännu tråkigare.
Citera
2011-04-24, 11:12
Medlem
Lubelators avatar
Vilket ämne är då roligast? Om både familjerätt och affärsrätt suger, vad driver då människor till att läsa juridik?

Givetvis har väl alla ett visst område som man är mer eller mindre intresserad av, såklart..
Själv så har jag utvecklat ett visst intresse för avtalsrätten.

Vad gillar du?
Citera
2011-04-24, 11:20
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubelator
Vilket ämne är då roligast? Om både familjerätt och affärsrätt suger, vad driver då människor till att läsa juridik?

Givetvis har väl alla ett visst område som man är mer eller mindre intresserad av, såklart..
Själv så har jag utvecklat ett visst intresse för avtalsrätten.

Vad gillar du?
EU rätt, marknadsrätt och arbetsrätt har varit intressant inget av dem som jag dock känner att jag direkt brinner för. Medan sakrätt och immaterialrätt har varit desto tråkigare och då har jag ändå knappt läst sakrätt ser inte fram emot nästa termin där vi ska läsa sakrätt på ”riktigt”. Men men än är det långt kvar tills jag måste välja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in