2011-08-15, 14:19
Medlem
AxelDeLarges avatar
Har kommit in på Stockholm, men undrar vad som krävs för att så att säga tacka ja. Får man en kallelse utskickad snart eller dylikt? Ringde dem men de var riktigt oklara och blev kopplad några gånger tills jag blev tillsagd att ringa ett nummer som tydligen inte fanns.

För övrigt är det mitt andrahandsval, står fortfarande som väldigt hög reserv till det första, så jag antar att jag kan tacka ja till jurist och fortfarande vara reserv till förstahandsvalet i en vecka till?
Citera
2011-08-15, 14:35
Medlem
hakkemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelDeLarge
Har kommit in på Stockholm, men undrar vad som krävs för att så att säga tacka ja. Får man en kallelse utskickad snart eller dylikt? Ringde dem men de var riktigt oklara och blev kopplad några gånger tills jag blev tillsagd att ringa ett nummer som tydligen inte fanns.

För övrigt är det mitt andrahandsval, står fortfarande som väldigt hög reserv till det första, så jag antar att jag kan tacka ja till jurist och fortfarande vara reserv till förstahandsvalet i en vecka till?

Jag fick brev idag med information så du borde väl få ditt under veckan iaf. För att "tacka ja" till din plats ska du gå på uppropet den 26:e kl. 10
Citera
2011-08-15, 15:19
Medlem
AxelDeLarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman
Jag fick brev idag med information så du borde väl få ditt under veckan iaf. För att "tacka ja" till din plats ska du gå på uppropet den 26:e kl. 10

Haha, hittade brevet i brevlådan nu så då var väl det klart.
Citera
2011-08-16, 22:50
Medlem
Klobbs avatar
Hur funkar det med grupper och det?

Får man välja grupp?
I så fall, när?
Vilken grupp ska man välja?

Ligger visserligen på reservplats, men jag tänker gå på på introduktionen på GU i morgon ändå.
Citera
2011-08-16, 23:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombruntmagen
Spelar sätet någon roll om man långsiktigt planerar att arbeta med specifikt familjerätt?
Du bör träna sätet varje dag samt smörja det med babyolja. Ju lenare sätet är desto större chans har du att bli kallad till intervju!

Citat:
Ursprungligen postat av Klobb
Hur funkar det med grupper och det?

Får man välja grupp?
I så fall, när?
Vilken grupp ska man välja?

Ligger visserligen på reservplats, men jag tänker gå på på introduktionen på GU i morgon ändå.
Som konstaterats om grupperna på SU så spelar det egentligen ingen roll vilken grupp man hamnar i. Givet att man får välja grupp så väljer majoriteten den grupp vars tider passar bäst eller den grupp som vännerna går i. Vissa väljer även efter lärare då vissa drar roliga anekdoter. Kort sagt spelar gruppindelningen en mindre roll, ditt betyg påverkas inte utav vilken grupp du väljer.
Citera
2011-08-17, 00:10
Medlem
Heracless avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut för advokater som inte sysslar affärsjuridik? Har planer på att påbörja juristutbildningen nästa höst och är i motsats till många främst intresserad av att syssla med brottsmål,familjerätt och eventuellt ekobrotts mål. Tacksam för svar.
Senast redigerad av Heracles 2011-08-17 kl. 00:13.
Citera
2011-08-17, 10:25
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heracles
Hur ser arbetsmarknaden ut för advokater som inte sysslar affärsjuridik? Har planer på att påbörja juristutbildningen nästa höst och är i motsats till många främst intresserad av att syssla med brottsmål,familjerätt och eventuellt ekobrotts mål. Tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Heracles

Först och främst bör du nog ta dig in på programmet och läsa några år.

I alla fall så tror jag inte att du är i någon minoritet. De flesta jag träffar är intresserade av att jobba statligt. Är det någonstans det är stor konkurrens så är det till tjänsterna som leder till åklagaryrket.

Ett tips är att kolla upp hur rättssystemet är uppbyggt. För att kunna bli åklagare eller domare behöver du sitta ting. Samma med flertalet tjänster inom kronofogdemyndigheten.
För att bli advokat krävs att du blir invald i advokatsamfundet. Står hur det går till på deras hemsida.

Skulle du vilja syssla med alla de områdena är antagligen det bästa att starta en egen advokatbyrå som tar lite allt möjligt. Nog rätt soft när man jobbat ett tag och byggt upp kontaktnät.
Citera
2011-08-17, 11:04
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Först och främst bör du nog ta dig in på programmet och läsa några år.

I alla fall så tror jag inte att du är i någon minoritet. De flesta jag träffar är intresserade av att jobba statligt. Är det någonstans det är stor konkurrens så är det till tjänsterna som leder till åklagaryrket.

Ett tips är att kolla upp hur rättssystemet är uppbyggt. För att kunna bli åklagare eller domare behöver du sitta ting. Samma med flertalet tjänster inom kronofogdemyndigheten.
För att bli advokat krävs att du blir invald i advokatsamfundet. Står hur det går till på deras hemsida.

Skulle du vilja syssla med alla de områdena är antagligen det bästa att starta en egen advokatbyrå som tar lite allt möjligt. Nog rätt soft när man jobbat ett tag och byggt upp kontaktnät.

Bara en liten rättelse. Endast åklagare (och ev. kronofogde?) kräver tingsmeritering. Det formella kravet på tingsmeritering för domare är borttaget. Vet ej varför eller hur konkurrenskraftig man är utan tingsmeritering men så är det iaf. Se bl.a. http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-pa-domstol/Arbetsomraden/Domare-ny/Vagar-till-domaryrket/
Citera
2011-08-17, 12:06
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Bara en liten rättelse. Endast åklagare (och ev. kronofogde?) kräver tingsmeritering. Det formella kravet på tingsmeritering för domare är borttaget. Vet ej varför eller hur konkurrenskraftig man är utan tingsmeritering men så är det iaf. Se bl.a. http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-pa-domstol/Arbetsomraden/Domare-ny/Vagar-till-domaryrket/

Där ser man. Känner igen det nu när jag ser det. Good call!

När jag var på åklagarmyndigheten för något år sedan berättade de att även åklagarna skulle ta bort det formella kravet på tingsmeritering. Men att man kommer att kräva det ändå. Vettigt att systemet luckras upp dock. Förstår att personer som besitter stor kompetens inte är så sugna på att slava som notarie på en Tingsrätt med väsentligt sämre lön.
Citera
2011-08-17, 13:12
Medlem
Hej,

Jag undrar när den andra terminen som börjar i januari drar igång om man går jurtistprogrammet på SU.
Planerar att åka bort över julen och vore bra att veta ungefär när man bör vara hemma.

Tacksam för svar
Citera
2011-08-17, 13:19
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultin123
Hej,

Jag undrar när den andra terminen som börjar i januari drar igång om man går jurtistprogrammet på SU.
Planerar att åka bort över julen och vore bra att veta ungefär när man bör vara hemma.

Tacksam för svar
Det borde väl vara samma terminsupplägg för alla? Här i Lund sker brytningen 10-15 dagar in i januari. Kolla när din HT slutar så vet du att VT börjar veckan som följer.
Citera
2011-08-17, 15:02
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Som konstaterats om grupperna på SU så spelar det egentligen ingen roll vilken grupp man hamnar i. Givet att man får välja grupp så väljer majoriteten den grupp vars tider passar bäst eller den grupp som vännerna går i. Vissa väljer även efter lärare då vissa drar roliga anekdoter. Kort sagt spelar gruppindelningen en mindre roll, ditt betyg påverkas inte utav vilken grupp du väljer.

Jag skulle vilja säga att gruppvalet har en inverkan på betyget beroende på hur man är som person. För mig som sällan läser böckerna och läser dem slarvigt är lärarens roll avgörande för betygsutfallet. Kvaliteten på undervisningen varierar då olika lärare har olika god utlärningsförmåga. Så det kan finnas en poäng i att göra ett påläst val när det kommer till seminarieundervisningen. Dessutom är det mycket roligare att gå på undervisningen när läraren är duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in