2009-02-28, 02:38
Medlem
one_sizes avatar
Tänkte bara ställa en snabb fråga: i vilka sammanhang behöver man matematiska kunskaper inom juridik, både under utbildningen och på jobbet?
Citera
2009-02-28, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakobjakob
Till er som avslutat utbildningen:

Någon som kan ge lite tips på bra specialkurser om man vill få jobb på finfin affärsjuridisk byrå i Stockholm men har lite halvrackiga betyg? Vilka kurser rekommenderar ni? Kan egentligen tänka mig att jobba inom vilket affärsjuridiskt område som helst, här kommer valen:

American and English Business Law
15 hp
Arbetsrätt med EG-rättslig inriktning
15 hp
Barnets bästa i svensk rätt
15 hp
Bodelning och arvskifte
15 hp
Bolagsrätt
15 hp
Börsrätt 15 hp
Central fastighetsrätt
15 hp
Civilprocess
15 hp
Comparative Law
15 hp
Competition Law
15 hp
Constitutional Law of the European Union
15 hp
Det straffrättsliga sanktionssystemet och påföljdsbestämning
15 hp
EC Banking and Financial Integration Law 15 hp
EC Procedural Law
15 hp + 7,5 hp
Environmental Law Across State Borders:
International, Supranational, and Transnational
15 hp
European Commercial Law
15 hp
European Intellectual Property Law
15 hp
Europeisk kommersiell rätt
15 hp
Experimentell immaterialrätt
15 hp
Företagsbeskattning
15 hp
Företagsöverlåtelse i praktik och teori 15 hp
Försäkringsrätt (halvfart)
15 hp
Förundersökning
15 hp
Förvaltningsprocess
7,5 hp
Human Rights in a Global Perspective
15 hp
Immaterialrättsprocess med mootcourt 15 hp + 7,5 hp
Insolvensrätt med sakrätt 15 hp
International Criminal Law 15 hp
Internationell skatterätt
15 hp
IT-rätt 15 hp
Juridisk metodlära
15 hp
Kemi för jurister 15 hp
Kommersiell avtalsrätt
15 hp
Kommunalrätt
7,5 hp
Law and Economics part 1 (Department of Economics)
Law and Economics part 2 (Department of Law)
7,5 hp
7,5 hp
Marine Insurance
15 hp
Maritime & Transportation Law
15 hp
Medierätt
15 hp
Migrationsrätt 15 hp
Miljörätt
15 hp
Offentlig upphandling
15 hp
Praktisk europaprocess
15 hp
Public International Law
15 hp
Rule of Law, Legal Reform and International Organisations 15 hp
Rättspsykologi 15 hp
Skadeståndsrätt
15 hp
Skattejuridisk metodkurs
15 hp
Straffprocess, casekurs med bevisrättslig inriktning 15 hp
Svensk och internationell skiljemannarätt
15 hp
Swedish Labour and Employment Law

Tips emottages med tacksamhet.

Tyvärr är det som så att om du inte har så bra betyg och kommer ut i denna lågkonjunkturen så kommer du inte få jobb på byrå oavsett vilken specialkurs du läser. Det är egentligen helt irrelevant vilken specialkurs man väljer. Tror dock inte det kommer vara helt fel att vara grym på insolvensrätt de kommande åren.
Citera
2009-02-28, 10:11
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Tänkte bara ställa en snabb fråga: i vilka sammanhang behöver man matematiska kunskaper inom juridik, både under utbildningen och på jobbet?

Logiskt tänkande är väl bra, men matematik i övrigt? Du kan nog lägga grafräknaren på hyllan och satsa på ett par läsglasögon istället.
Citera
2009-02-28, 12:00
Medlem
Hm...

Buffeln,

Låt mig gissa - Du pluggar fortfarande på juristlinjen va? Finns många med låga betyg som får jobb på byrå, jag känner flera stycken. Sen vet jag att specialkurserna är av mindre relevans men vissa kan säkert vara bättre att ha läst än andra.

Och blir det en långvarig konjunktursvacka där ingen får jobb tänker jag trada derivat istället och dra in en månadslön på byrå varje vecka

Nån annan som kan ge ett mer nyanserat svar?
Citera
2009-02-28, 12:47
Medlem
Sorry...

Fel person, menade inte dig Buffeln utan nicyspicy...

Förutsatt att konjunktursvackan inte blir alltför djup tror jag som ovan inte det kommer vara något problem att få jobb sen, förhoppningsvis ser det bättre ut till nästa sommar då jag tar examen...
Citera
2009-02-28, 13:08
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakobjakob
Fel person, menade inte dig Buffeln utan nicyspicy...

Förutsatt att konjunktursvackan inte blir alltför djup tror jag som ovan inte det kommer vara något problem att få jobb sen, förhoppningsvis ser det bättre ut till nästa sommar då jag tar examen...

Du är förlåten.
Trots att jag själv sitter här och läser om fördjupningsalternativen - du hade ivf rätt i att jag fortfarande läser jur. - så valde jag att inte svara på ditt inlägg då jag inte har en susning om hur det är för dom som diggar byråsvängen. Jag känner dock igen mig i att ha både ett och två BA:n och det gäller ju att passa sig från att välja en kurs som examineras av en dåre i det här läget (när tingspoängen är som de är). Tänker också läsa lite tingsmeriterande flumkurser nu på slutspurten.
I slutändan kommer jag nog dock välja både inriktning och yrke efter intresse och inte tvärtom. Det jag har hört av min stora tjocka juristsläkt är dock att det inte spelar nån större roll så länge mna håller sig inom sitt "block", i ditt fall rimligtvis civil- och förmögenhetsrätt. Vi får väl se om någon yrkesverksam dyker upp i tråden och krossar denna illusion.
Citera
2009-02-28, 14:31
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
du är inte bög va???

Konstruktivt men aningen förvirrande inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av miffo123
Hur nybliven är du? Inte helt ovanligt att folk uppfattar juridiken som enkel efter typ första terminen. Känslan är att man har rätt bra koll på det mesta. Därefter inser man, ju mer man läser, hur lite man egentligen kan och att man bara naggar ämnesområdena i kanterna.

Absolut kan en del juridik och vissa inriktningar uppfattas som enkla men tro mig, det kan vara förbannat svårt också. Och ja, ämnet är sjukt omfattande.

/ej student längre

Går termin 1 och jag inser att man kommer att gå mer på djupet senare, men med enkelt menar jag att den rent juridiska kunskapen i sig inte är så otroligt svår, men att den i dess omfattning kan ställa till med problem.
T.ex. har jag otroligt svårt för matte och naturkunskap, där känns det bara krångligt och det går inte in, men än så länge har jag blivit förvånad över hur klart allt inom juridken egentligen verkar vara.
Det stora problemet för mig är att hantera mängden, men jag har än så länge aldrig utbrustit "Va? Vad fan är det här? Hur menar de nu?"

Men, men, så blir det kanske senare.

Citat:
Ursprungligen postat av flipster
I början känns allt lätt, men det blir svårare, det lovar jag dig. Dock klarar man godkänt utan att plugga ihjäl sig, men att säga att det är plättlätt vill jag inte. Och ja, det är väldigt omfattande.

Jag är mycket medveten om att det kan komma att bli svårare, "väggen" verkar ju lagom rolig

Jag påstår inte att juristlinjen är lätt om någon missförstått mig. Den är stundtals rolig, stundtals aktiv dödshjälp plus att jag är för ny där för att överhuvudtaget egentligen ha någon rätt att uttrycka mig.
Men jag kan inte hjälpa att ibland bli lite förvånad över enkelheten som gömmer sig bakom komplicerade ord och mängder av text.

Tuffast av allt är dock att ställa om den djupt rotade rutinen att gå ut mitt i veckan, gå och lägga sig vid 03.00, sova fram till 13.00 och plugga lite sporadiskt. Fy fan vad man fått ändra sitt liv.
Citera
2009-02-28, 14:45
Medlem
Håller med...

Är inne på ditt spår Buffeln,

Är man intresserad av det område man avser att jobba inom och har en jur kand med rätt ok betyg tror jag man är hemma. Jag har själv en nära vän som fick jobb på en av drakarna med två st B i betyget. Ett bra CV i övrigt (kört egen firma under studietiden+tyskspråkig)ledde till intervjun och en säljande personlighet ledde till att han landade jobbet.

Jag tror att många jag läser med har svårt för att vara en skön och öppen snubbe på intervjuer och därmed sumpar sina chanser. Att vara överambitiös torrboll (som någon annan i nån juristtråd här på FB uttryckte det) går bort.
Citera
2009-02-28, 18:13
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Tuffast av allt är dock att ställa om den djupt rotade rutinen att gå ut mitt i veckan, gå och lägga sig vid 03.00, sova fram till 13.00 och plugga lite sporadiskt. Fy fan vad man fått ändra sitt liv.

Ja, struktur och självdiciplin krävs, vilket jag stundtals har svårt att få till. Jag har alltid en massa ursäkter, som givetvis sabbar för mig själv, för att slippa läsa.

Lycka till med studierna förresten!
Citera
2009-02-28, 18:16
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Logiskt tänkande är väl bra, men matematik i övrigt? Du kan nog lägga grafräknaren på hyllan och satsa på ett par läsglasögon istället.

Räkna kvotdelar i familjerätten gjorde att jag slet mitt hår ibland -är ingen fena alls på matte och när det blev åttondelar så brann det upp i skallen på mig
Citera
2009-02-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det stora problemet för mig är att hantera mängden, men jag har än så länge aldrig utbrustit "Va? Vad fan är det här? Hur menar de nu?"

Men, men, så blir det kanske senare.

Jag är mycket medveten om att det kan komma att bli svårare, "väggen" verkar ju lagom rolig

Välkommen till juristlinjen, hoppas du trivs

Det är mycket som bara är att lära sig och som aldrig känns så väldigt svårt, men det är också en hel del som är riktigt knepigt och som man måste tänka igenom mängder av gånger innan man förstår hur domstolen resonerat. Så ja, det blir senare. Inte i första terminen antagligen.

Det finns ingen "väggen" förresten, lyssna inte på myter. Det är en helt vanlig kurs med typ 30% AB. Varken lättare eller svårare eller särskilt tung. Detsamma gäller alla andra kurser, det finns ingen som är tyngre egentligen, lägger du ner 8 timmar om dagen på att plugga är allt ganska lugnt och schysst.
Citera
2009-02-28, 20:26
Avslutad
Söker sig byråerna till toppstudenterna som i "The Firm"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in