2009-01-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
En simpel ursäkt räcker gott och väl. Terapeutiska samtal (dock av helt andra anledningar) är ett välkommet bidrag. Vart ska jag skicka räkningen?

78 Blenheim Crescent
LONDON
W11 1NZ
Citera
2009-01-14, 19:13
Medlem
r0g3rs avatar
Har en kompis som läser juristlinjen, vi snackade lite om antagning o så. Han berättade iaf för mig att de som kommer in med högskoleprovet är ofta väldigt slöa och antingen får dåliga betyg eller hoppar av. Förklaringen kom vi två fram till var att de som kom in med sitt reslutat från högskoleprovet är inte vana att plugga hårt o ligga i. De är smarta visst, men har ingen förmåga att lägga manken till. vad tror ni?
Citera
2009-01-14, 19:32
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Har en kompis som läser juristlinjen, vi snackade lite om antagning o så. Han berättade iaf för mig att de som kommer in med högskoleprovet är ofta väldigt slöa och antingen får dåliga betyg eller hoppar av. Förklaringen kom vi två fram till var att de som kom in med sitt reslutat från högskoleprovet är inte vana att plugga hårt o ligga i. De är smarta visst, men har ingen förmåga att lägga manken till. vad tror ni?
Har hört detsamma av en bekant som läser till läkare, nästan alla som hoppat är de som kommit in på högskoleprovet.
Citera
2009-01-14, 19:47
Avslutad
Frågan är ju egentligen varför man vill bli jurist egentligen. Förvisso är väl affärsjurist just den kategorin som får betalt men annars är det lång utbildning för i princip ett dåligt betalt jobb.

Affärsjurist kan man ju bli genom att läsa till civilekonom och lägga till handelsrätt, det ger ju betydligt mer i slutändan då man också har kunskaper i företagsekonomi.

Att sitta med massa mål i tingsrätter och liknande är ju bara löjligt. Jag har själv varit uppe i tingsrätten ett par gånger för småsaker och då snackat bort åklagaren totalt. Förstår inte varför det ska vara så höga krav när det bara handlar om sunt förnuft, inte stressa upp sig samt vara väl förberedd och verkligen hålla sig till sin story och vara trovärdig, dvs inte tveka.

Jag har inte själv en examen i handelsrätt men har läst jöken plus att jag har handelsrätt 30P på a-nivå, det räcker

Jag tror inte att Juristprogrammet är så svårt egentligen men det krävs ett stort intresse för att vilja lösa brott och ta sig an alla de fall man ska lösa, sammanfattat så är det till för människor som gillar grubbla över problem och tänka över hur de ska lösas för att konsekvenserna ska bli så små/stora som möjligt och till sin hjälp har man den blåa boken som man ska hålla sig till.

Jag hade tankar på att läsa till jurist innan jag började läsa till ekonom men jag kom fram till att jag inte är någon paragrafryttare och att jag gång på annan bara blir irriterad på rättssystemet. Jag har ju läst litegrann och vet vad det handlar om och min inställning har bara stärkts med åren.
Citera
2009-01-14, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glistrup
Det har sagts otaliga gånger förrut men måste uppenbarligen sägas igen - med bara en juristexamen i Sverige är möjligheterna obefintliga i U.S.A. Du måste få tillräckliga betyg hemma först och satsa på att ta en motsvarande masterexamen någonstans i U.S.A. för att sedan kunna ta en "bar-exam" och således få tillgång till att verka som advokat i ett antal stater. Omvägen är längre men kan mycket väl bli mer lönsam, beroende på om du avlägger mastern (LL.M. eller vad exakt det rör sig om) på ett välrennomerat universitet och sedan inriktar dig på rätt bransch.

edit: slarvfel

Här har vi ju ytterligare ett problem som du också tar upp. Samma rättssystem gäller inte i alla länder vilket gör att det man har läst i Sverige i princip blir värdelöst om man beger sig till staterna eller något annat land. Det är rätt synd iom att det är där de stora pengarna finns att tjäna.

Där borta krävs motsvarande kandidat i vilket ämne som helst för att få söka in, jag skulle i princip med mina betyg och min utbildning i bagaget åka dit och plugga till jurist om jag skulle vilja. Bättre betalt är det samt ett rättsystem som ser helt annorlunda ut och bygger på andra principer.
Citera
2009-01-14, 20:22
Medlem
Citat:

Jag har också hört att det är så, men inget jag själv märkt. Jag kom in på högskoleprovet och jag läser dubbelt och har mycket bra betyg. Däremot har jag märkt att de jag känner som kommit in på folkhögskolekvoten gjort markant sämre ifrån sig än snittstudenten.

kavalen2, du vet att brottmål är en liten minoritet av det juridiska arbetet som finns va, och att en svensk jur kand inte alls är helt värdelös i staterna?
Citera
2009-01-14, 20:23
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Frågan är ju egentligen varför man vill bli jurist egentligen. Förvisso är väl affärsjurist just den kategorin som får betalt men annars är det lång utbildning för i princip ett dåligt betalt jobb.

Affärsjurist kan man ju bli genom att läsa till civilekonom och lägga till handelsrätt, det ger ju betydligt mer i slutändan då man också har kunskaper i företagsekonomi.

Att sitta med massa mål i tingsrätter och liknande är ju bara löjligt. Jag har själv varit uppe i tingsrätten ett par gånger för småsaker och då snackat bort åklagaren totalt. Förstår inte varför det ska vara så höga krav när det bara handlar om sunt förnuft, inte stressa upp sig samt vara väl förberedd och verkligen hålla sig till sin story och vara trovärdig, dvs inte tveka.

Jag har inte själv en examen i handelsrätt men har läst jöken plus att jag har handelsrätt 30P på a-nivå, det räcker

Jag tror inte att Juristprogrammet är så svårt egentligen men det krävs ett stort intresse för att vilja lösa brott och ta sig an alla de fall man ska lösa, sammanfattat så är det till för människor som gillar grubbla över problem och tänka över hur de ska lösas för att konsekvenserna ska bli så små/stora som möjligt och till sin hjälp har man den blåa boken som man ska hålla sig till.

Jag hade tankar på att läsa till jurist innan jag började läsa till ekonom men jag kom fram till att jag inte är någon paragrafryttare och att jag gång på annan bara blir irriterad på rättssystemet. Jag har ju läst litegrann och vet vad det handlar om och min inställning har bara stärkts med åren.

Verkar snarare som du besitter vissa rättshaveristiska tendenser.

Vad man får betalt varierar självklart, men om inte jag missminner mig har jurister högre genomsnittslön än ekonomer.

Man blir inte affärsjurist om man läser till ekonom och lite handelsrätt, varför inte läsa till jurist och varva det med ekonomi istället.

Varför skulle det krävas ett stort intresse för att läsa brott om man läser till jurist? Det är väl ändå polisen som tar hand om den biten? För övrigt är det bara en liten del av alla jurister som faktiskt jobbar i rättsväsendet.
Om du snackade bort åklagaren eller inte vet väl ingen annan än du själv, troligtvis existerar den föreställningen inte någon annanstans än i ditt huvud.

Vilken tur att du läst 30 poäng handelsrätt och därigenom är en expert på juridik, justitieråd nästa?
Citera
2009-01-14, 20:51
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Om du snackade bort åklagaren eller inte vet väl ingen annan än du själv, troligtvis existerar den föreställningen inte någon annanstans än i ditt huvud.
nu håller ju jag inte med den där snubben om nånting men han kanske fick en dom hem med posten från tingsrätten där åtalet ogillades
Citera
2009-01-14, 21:04
Medlem
r0g3rs avatar
Om man INTE vill bli affärsjurist, utan bli humanjurist (brottsmål o liknade) är det högsta betyg som gäller då också? eller är det samma betygshets?

När jag snackade med min studievägledare när jag gick i trean (tog studenten i 2008) sa hon att man kunde byta lärosäte efter tre terminer.. Så om du t.ex kommer in i Örebro så ta platsen och sen byt om du nu vill det. Jag slutade med 18 i snitt o håller på med en prövning i geografi A o lite annat som jag läser på komvux. Om allt går vägen kommer jag ha höjt mig till 18.65 då och kommer jag in i Umeå Men min fråga är om det är sant att man kan byta efter tre terminer, om det finns plats såklart.
Citera
2009-01-14, 21:17
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Här har vi ju ytterligare ett problem som du också tar upp. Samma rättssystem gäller inte i alla länder vilket gör att det man har läst i Sverige i princip blir värdelöst om man beger sig till staterna eller något annat land. Det är rätt synd iom att det är där de stora pengarna finns att tjäna.

Där borta krävs motsvarande kandidat i vilket ämne som helst för att få söka in, jag skulle i princip med mina betyg och min utbildning i bagaget åka dit och plugga till jurist om jag skulle vilja. Bättre betalt är det samt ett rättsystem som ser helt annorlunda ut och bygger på andra principer.

Ja, det är beklagligt men sant. De som stannar i Sverige ser, oavsett hur högt uppe på de affärsjuridiska byråerna de är, aldrig skymten av de löner och bonusar som för motsvarande jurister och advokater i U.S.A. är vardagsmat. Sedan får man ju ut mycket mer efter skatt därborta också. Men det är den tuffa verkligheten, gräset är alltid grönare på andra sidan. Flytta dit eller gräv där du står.
Citera
2009-01-14, 21:46
Medlem
FiveTownss avatar
Citat:

De som gick ut med 18 i betyg och som ändå fick förlita sig på högskoleprovet för att komma in saknar också förmågan att lägga manken till antar jag?

Du/ni generaliserar lite väl mycket tycker jag.

Jag kom in via högskoleprovet och det är inget jag skäms över. Tycker jag håller minst lika hög nivå studietaktsmässigt som genomsnittet.
Citera
2009-01-14, 22:04
Medlem
Kleivs avatar
Citat:

Ja om man inte är van att läsa mycket så kommer det bli trögt att läsa till jurist då det är en del att läsa på denna linje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in