Frågan är ju egentligen varför man vill bli jurist egentligen. Förvisso är väl affärsjurist just den kategorin som får betalt men annars är det lång utbildning för i princip ett dåligt betalt jobb.
Affärsjurist kan man ju bli genom att läsa till civilekonom och lägga till handelsrätt, det ger ju betydligt mer i slutändan då man också har kunskaper i företagsekonomi.
Att sitta med massa mål i tingsrätter och liknande är ju bara löjligt. Jag har själv varit uppe i tingsrätten ett par gånger för småsaker och då snackat bort åklagaren totalt. Förstår inte varför det ska vara så höga krav när det bara handlar om sunt förnuft, inte stressa upp sig samt vara väl förberedd och verkligen hålla sig till sin story och vara trovärdig, dvs inte tveka.
Jag har inte själv en examen i handelsrätt men har läst jöken plus att jag har handelsrätt 30P på a-nivå, det räcker
Jag tror inte att Juristprogrammet är så svårt egentligen men det krävs ett stort intresse för att vilja lösa brott och ta sig an alla de fall man ska lösa, sammanfattat så är det till för människor som gillar grubbla över problem och tänka över hur de ska lösas för att konsekvenserna ska bli så små/stora som möjligt och till sin hjälp har man den blåa boken som man ska hålla sig till.
Jag hade tankar på att läsa till jurist innan jag började läsa till ekonom men jag kom fram till att jag inte är någon paragrafryttare och att jag gång på annan bara blir irriterad på rättssystemet. Jag har ju läst litegrann och vet vad det handlar om och min inställning har bara stärkts med åren.