Citat:
Ursprungligen postat av filosofkungen
Vill du utveckla?
Men innan kan jag tillägga att affärsrätt är ännu tråkigare.
Men innan kan jag tillägga att affärsrätt är ännu tråkigare.
Det är en smaksak och min kommentar var ju självklart subjektiv och i linje med denna personliga uppfattning anser jag familjerätt vara ofattbart tråkigt. Jag ser inte något intresse i att sitta och göra bodelningar, hålla på med vårdnadstvister och skriva äktenskapsförord osv. Hela grejen med juridik och sociala relationer, speciellt på familjenivå tilltalar mig inte (det kanske märks att jag inte gillar humanjuridik i stort). Helt ovetenskapligt underbyggt vågar jag påstå att relativt många juriststudenter delar min uppfattning om att familjerätt är ett mindre attraktivt yrkesval, t.ex. var det för något år sedan ingen på SU som fick stipendium för bästa examensarbete i familjerätt av den enkla anledningen att ingen skrev ett examensarbete i familjerätt.
Vad gäller affärsjuridik och huruvida det är värre så kan det vara lite vanskligt att generellt anse affärsjuridik tråkigt då det är ett brett samlingsbegrepp för väldigt mycket (ja, familjerätt är ju också ett samlingsbegrepp men ett relativt begränsat sådant) men visst, tycker man alla olika rättsområden som kan samlas in under affärsjuridik är tråkiga så gör man väl det. Personligen tycker jag vissa områden inom affärsjuridik verkar roliga (immaterialrätten t.ex.), andra mindre roliga (bank & finans t.ex.) och det allra mesta ett såpass outforskat territorium att jag inte vågar uttala mig (vilket egentligen inkluderar även bank & finans).
Citat:
Ursprungligen postat av Lubelator
Vilket ämne är då roligast? Om både familjerätt och affärsrätt suger, vad driver då människor till att läsa juridik? 

Finns många andra rättsområden och många jurister jobbar inte ens med något som kräver juristexamen (dvs. mer eller mindre inga renodlade "juristjobb"). Annars kan man väl också ha i åtanke att man inte nödvändigtvis måste brinna för affärsjuridik om man har en ingångslön på strax under 30, en lönetrappa på nästan 7-10 de första fem åren och år 4-5 börjar plocka in provision + bonusar på det samt några år senare dragit ett så tungt last att ryggen är s-formad och slickat sig så brun om tungan att man blir delägare och således ekonomiskt säkrad!
Citat:
Ursprungligen postat av Lubelator
Vad gillar du? 

Straffrätt och processrätt (förutom rättskraften!!!), immaterialrätt, lite avtalsrätt och folkrätt.
Senast redigerad av namgreb 2011-04-24 kl. 13:00.
Senast redigerad av namgreb 2011-04-24 kl. 13:00.