2011-01-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast det skiljer sig en del som jag fattat det har Umeå lite mindre PM och seminarium har haft ca 1.5 seminarium och 1 PM per termin hitintills (T1-2) viket är mindre än Uppsala. Fast vi har haft ca 10-11 böcker per termin vilket är lite mer än Uppsala?

En snabbkoll i litteraturlistorna angav:
T1: 11 böcker
T2: 10 böcker (räknade bort gemensamma böcker för T1-T2 samt alternativa böcker)
T3: 9 böcker (samma som ovan + exkluderade kompendierna)

På T3 har vi dock sanslöst mycket mer rättsfall att läsa. Har mellan 50 och 100 sidor till varje seminarium och sokrat, 3 seminarium och 2 sokrater i veckan ger alltså mellan 250 och 500 sidor rättsfall att läsa i veckan.
Citera
2011-01-28, 13:30
Medlem
redbet111s avatar
Efter uppdrag gransknings reportage om IKEA så blev jag lite nyfiken på den skatteplanering som juristerna på företaget sysslade med, jag har alltid trott att det låg på ekonomernas område. Nu är jag precis i början av min utbildning men vilken inriktning bör man läsa i framtiden om man vill syssla med just skatteplanering. Kan det vara betydande att även läsa ekonomi, vad skulle ni rekommendera är den bästa vägen?
Citera
2011-01-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
T2: 10 böcker (räknade bort gemensamma böcker för T1-T2 samt alternativa böcker)

På T3 har vi dock sanslöst mycket mer rättsfall att läsa. Har mellan 50 och 100 sidor till varje seminarium och sokrat, 3 seminarium och 2 sokrater i veckan ger alltså mellan 250 och 500 sidor rättsfall att läsa i veckan.

Vad är ett sokrat? Liknande seminarium eller?
Citera
2011-01-28, 14:14
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuuuuute
Verkar vara flera som läser någon form av juridik här, trevligt

Finns här någon som besitter några gamla tentor/prov av avtalsrätt så man kan studera lite olika formuleringar osv?

MVH

Det bruka finnas gamla tentor på respektive institutions hemsida samt att köpa på juridiska bokhandlar.

Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Efter uppdrag gransknings reportage om IKEA så blev jag lite nyfiken på den skatteplanering som juristerna på företaget sysslade med, jag har alltid trott att det låg på ekonomernas område. Nu är jag precis i början av min utbildning men vilken inriktning bör man läsa i framtiden om man vill syssla med just skatteplanering. Kan det vara betydande att även läsa ekonomi, vad skulle ni rekommendera är den bästa vägen?

Jag skulle nog rekommendera lite ekonomistudier men därutöver så finns det väl inte så mycket annat man kan göra utbildningsmässigt än att välja skatterelaterade kurser som specialkurser och skriva examensarbete inom skatterätt. Sen handlar det väl mest om att profilera sig på arbetsmarknaden. I just IKEA-fallet var det väl Marx & partners som skötte själva skatteplaneringen men om man nu vill bli en svensk skattejurist så är det väl lämpligt att börja jobba med just skatterätt inom någon advokatbyrå, även skatteverket kan ju tänkas.
Citera
2011-01-28, 14:52
Medlem
Orzions avatar
Frågan är hur nyttig ekonomi skulle vara. Att kunna lite mikro och makro ekonomi kan vi och för sig vara trevligt men är tveksam hur mycket det kan tänkas hjälpa en när man arbetar med skatterätt och skatteplanering. Det är inte precis som att du ska sitta och rita några utbuds och efterfrågans kurvor, företagsekonomi kanske fast jag har för dålig koll på vad du lär dig i grundläggande företagsekonomi kurser.
Citera
2011-01-28, 15:07
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Frågan är hur nyttig ekonomi skulle vara. Att kunna lite mikro och makro ekonomi kan vi och för sig vara trevligt men är tveksam hur mycket det kan tänkas hjälpa en när man arbetar med skatterätt och skatteplanering. Det är inte precis som att du ska sitta och rita några utbuds och efterfrågans kurvor, företagsekonomi kanske fast jag har för dålig koll på vad du lär dig i grundläggande företagsekonomi kurser.

Ekonomi är alltid nyttigt, i varierande grad, om man ska syssla med juridik som är affärsrelaterad. Men det är klart, även om man inte läst ekonomi så kommer man onekligen plocka på sig en del ekonomikunskaper automatiskt genom jobbet samtidigt som det är själva juridiken som kommer vara kärnan i ens arbete. Men med tanke på den lilla mängd ekonomi man ändå läser inom ramen för juristprogrammet så vågar jag nog påstå att en person som redan nu har siktet inställt på att jobba med skatterätt och undrar vilken väg denne ska ta lika gärna kan slänga in lite ekonomi i bagaget.
Citera
2011-01-28, 15:53
Medlem
Citat:
Det är intressant att notera ”hoppet” från termin 1 till termin 2, har pratats en del om det i Uppsala men samma sak tycks gälla vid Umeå. Antalet seminarium har blivit betydligt fler och dessutom mer att förbereda inför varje seminarium. Dessutom har kurslitteraturen (den del som man behöver läsa åtminstone) utökats med ca 50% och dessutom blivit mer avancerad. Jag saknar allmän avtalsrätt (Ramberg) och civilrätt (Agell) när jag nu sitter och läser Speciell avtalsrätt II (Hellner) och Köprätt (Håstad) även om Håstad faktiskt kan vara lite rolig ibland när han titt som tätt förklarar varför han anser att alla andra har fel men men ska nog överleva denna terminen med, desto mer att lära sig istället.
Speciell avtalsrätt II bör du inte läsa från pärm till pärm. Den fungerar bättre som uppslagsverk om du mot förmodan skulle få en fråga på t.ex. fraktavtal på en T2-tenta. Och den är upplagd på ett sätt som gör det lätt att slå upp när man behöver. Allmän avtalsrätt används även på t2, jag tvivlar starkt på att du "kan den" efter en termin. Termin två i Umeå är trots allt en avtalsrättstermin och om man kollar på gamla tentor så ser man att det kommit en hel del frågor även på den "allmänna" delen (åtminstone när det var aktuellt för mig!).
Senast redigerad av revamp 2011-01-28 kl. 15:56.
Citera
2011-01-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank

Sokraterna blir kortare mot slutet av terminen. Dessutom läser man väl knappast varenda sida av rättsfallen? Rätt onödigt kan jag tycka
Citera
2011-01-28, 16:14
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Speciell avtalsrätt II bör du inte läsa från pärm till pärm. Den fungerar bättre som uppslagsverk om du mot förmodan skulle få en fråga på t.ex. fraktavtal på en T2-tenta. Och den är upplagd på ett sätt som gör det lätt att slå upp när man behöver. Allmän avtalsrätt används även på t2, jag tvivlar starkt på att du "kan den" efter en termin. Termin två i Umeå är trots allt en avtalsrättstermin och om man kollar på gamla tentor så ser man att det kommit en hel del frågor även på den "allmänna" delen (åtminstone när det var aktuellt för mig!).
Föredrar vi och för sig att läsa all litteratur för att få en helhetsförståelse av saker, även om jag gjorde ett undantag för ”finna rätt”. Allmän avtalsrätt är kursbok med och lär säkert bläddra igenom den inför tentan men för närvarande är det tillräkligt med 900 sidor köprätt och 300 sidor fastighetsrätt Avtalsrätten är dock som du säger självklart alltid i grunden eftersom allting utgår ifrån avtal, trevlig termin med associationsrätt, fordringsrätt, immaterialrätt, marknadsrätt, arbetsrätt och köprätt samt konsumenträtt.
Senast redigerad av Orzion 2011-01-28 kl. 16:16.
Citera
2011-01-28, 16:28
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Du gör nu misstaget att blanda ihop det som på engelska är economy - nationalekonomi - med business & management - företagsekonomi. Den som vill lyckas med någon form av avancerad skatteplanering av den typen IKEA verkar ha gjort måste använda sig av flera personer. En jurist fixar inte allt, utan det behövs någon med revisionskunskaper och i det här fallet har de även använt professorer inom stiftelserätt. Det säger sig själv att den jurist som ser till att skaffa sig djupare kunskaper inom något av ekonomins fält också har fördelar när det kommer till planeringen.

Att jobba på skatteverket tror jag är en riktigt bra erfarenhet i sammanhanget.
Citera
2011-01-28, 16:32
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Du gör nu misstaget att blanda ihop det som på engelska är economy - nationalekonomi - med business & management - företagsekonomi. Den som vill lyckas med någon form av avancerad skatteplanering av den typen IKEA verkar ha gjort måste använda sig av flera personer. En jurist fixar inte allt, utan det behövs någon med revisionskunskaper och i det här fallet har de även använt professorer inom stiftelserätt. Det säger sig själv att den jurist som ser till att skaffa sig djupare kunskaper inom något av ekonomins fält också har fördelar när det kommer till planeringen.

Att jobba på skatteverket tror jag är en riktigt bra erfarenhet i sammanhanget.
Ja jag insåg att jag blandade ihop hör oftast economics och har det direkt sammankopplat med nationalekonomi, du har självklart rätt i att det krävs flera personer för att genomföra det. Företagsekonomi lär säkert kunna hjälpa en del med. Frågan är dock hur mycket som du måste läsa för att ha nytta av det, tar du en kandidat i företagsekonomi är det en sak men är väll tveksamt om 30p företagsekonomi A hjälper dig särkilt mycket?
Citera
2011-01-28, 16:39
Medlem
Citat:
Föredrar vi och för sig att läsa all litteratur för att få en helhetsförståelse av saker, även om jag gjorde ett undantag för ”finna rätt”. Allmän avtalsrätt är kursbok med och lär säkert bläddra igenom den inför tentan men för närvarande är det tillräkligt med 900 sidor köprätt och 300 sidor fastighetsrätt Avtalsrätten är dock som du säger självklart alltid i grunden eftersom allting utgår ifrån avtal, trevlig termin med associationsrätt, fordringsrätt, immaterialrätt, marknadsrätt, arbetsrätt och köprätt samt konsumenträtt.
Den kommer inte att bidra särskilt mycket till "helheten" just eftersom att det är så speciella avtalstyper som behandlas i den. Men för all del - läs den om du har tid, det skadar ju inte precis. Personligen skulle jag dock aldrig lägga den tiden på den boken. Faktum är att det var den enda eller en av dem få böckerna jag inte läste på T2. Jag kanske har blivit skadad av att försöka effektivisera min tid för att lägga så lite som möjligt men ändå få AB. Håstads köprätt är för övrigt kung, men jag skulle rekommendera att utgå från lagtexten på köprätten. Texten är skriven på ett bra sätt med ett modernt språk och det är i princip bara saker som "skäligen", och så vidare, som man behöver kolla upp.

Minns att immaterialrätten kom som en käft på smällen för dem flesta när jag läste. Mest pga. halvdålig litteratur och inga grundläggande föreläsningar, utan man dök "på djupet" direkt. Även här gäller att faktiskt läsa lagtext (vilket förvånansvärt många juriststudenter verkar missa) och speciellt kommenterar till denna. Arbetsrätten är cake. Vi fick en hel månad till den plus att vi hade CUW som är den helt klart bästa läraren jag haft på de terminer och lärosäten jag studerat juridik. Sen har Umeå en fristående kurs i arbetsrätt med samma lärare som ni troligen kommer att ha. Gamla tentor (med lösningsförslag) från den kursen är guld värt och var en betydande faktor till mitt 10/10 i arbetsrätt.

Skrev snabbt ihop mina reflektioner från T2 i Umeå, men det blev visst rätt långt, hoppas det hjälper!
Senast redigerad av revamp 2011-01-28 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in