Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Föredrar vi och för sig att läsa all litteratur för att få en helhetsförståelse av saker, även om jag gjorde ett undantag för ”finna rätt”. Allmän avtalsrätt är kursbok med och lär säkert bläddra igenom den inför tentan men för närvarande är det tillräkligt med 900 sidor köprätt och 300 sidor fastighetsrätt

Avtalsrätten är dock som du säger självklart alltid i grunden eftersom allting utgår ifrån avtal, trevlig termin med associationsrätt, fordringsrätt, immaterialrätt, marknadsrätt, arbetsrätt och köprätt samt konsumenträtt.
Den kommer inte att bidra särskilt mycket till "helheten" just eftersom att det är så speciella avtalstyper som behandlas i den. Men för all del - läs den om du har tid, det skadar ju inte precis. Personligen skulle jag dock aldrig lägga den tiden på den boken. Faktum är att det var den enda eller en av dem få böckerna jag inte läste på T2. Jag kanske har blivit skadad av att försöka effektivisera min tid för att lägga så lite som möjligt men ändå få AB. Håstads köprätt är för övrigt kung, men jag skulle rekommendera att
utgå från lagtexten på köprätten. Texten är skriven på ett bra sätt med ett modernt språk och det är i princip bara saker som "skäligen", och så vidare, som man behöver kolla upp.
Minns att immaterialrätten kom som en käft på smällen för dem flesta när jag läste. Mest pga. halvdålig litteratur och inga grundläggande föreläsningar, utan man dök "på djupet" direkt. Även här gäller att faktiskt läsa lagtext (vilket förvånansvärt många juriststudenter verkar missa) och speciellt kommenterar till denna. Arbetsrätten är cake. Vi fick en hel månad till den plus att vi hade CUW som är den helt klart bästa läraren jag haft på de terminer och lärosäten jag studerat juridik. Sen har Umeå en fristående kurs i arbetsrätt med samma lärare som ni troligen kommer att ha. Gamla tentor (med lösningsförslag) från den kursen är guld värt och var en betydande faktor till mitt 10/10 i arbetsrätt.
Skrev snabbt ihop mina reflektioner från T2 i Umeå, men det blev visst rätt långt, hoppas det hjälper!