2010-08-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CedriX
Nu är jag kanske inte kvalificerad för att svara på den frågan men jag kan konstatera följande iaf. Jag fick höra av programansvarige på SU idag att SU är rankad 8:a bland juristutbildningarna i hela Europa och det finns inga andra svenska lärosäten som kommer i topp-100. Nu vet jag förvisso inte vad förutsättningarna för rankningen är men om vi skulle anta en felmarginal på 30 platser; dvs. vi flyttar SU ner 30 platser och flyttar den närmast kommande lärosäten upp 30 platser, så ligger ändå SU före. Du får själv utgå från det när du kollar på utbildningar med mest "status.

Här finns en hänvisning till den artikel programansvarige avsåg (se andra spalten i intervjun med salig professor Victorin): http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:fIz0qvLvLN0J:www.juridicum.su.s e/jurweb/dokument/nyhetsbrev/nr2-2006.pdf+der+spiegel+juridicum+stockholm&hl=sv&gl= se&pid=bl&srcid=ADGEESh1OcnhN5umhnePZcIHy0O09ObEay wRybkE1vT7hdpcOyIVKtcMCc9-FcBWkCUDRAdsBfwiBGKhTUNDD7NaILGyo5 UHPV9cTgVsbgWjjAjihcoFqQQTqrWuKORRjF_w7i0_OyHE&sig =AHIEtbTKRnSCv_fmqZdkwNKWqmKXlPVduA .

Juridicum Stockholm håller sin fana högst.
Citera
2010-08-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablot
Om ni skulle rangordna vilket universitet som är bäst att gå på hur skulle ni då sätta?

Tja, enligt Der Spiegel är det Juridicum SU som är bäst (se http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:fIz0qvLvLN0J:www.juridicum.su.s e/jurweb/dokument/nyhetsbrev/nr2-2006.pdf+der+spiegel+juridicum+stockholm&hl=sv&gl= se&pid=bl&srcid=ADGEESh1OcnhN5umhnePZcIHy0O09ObEay wRybkE1vT7hdpcOyIVKtcMCc9-FcBWkCUDRAdsBfwiBGKhTUNDD7NaILGyo5 UHPV9cTgVsbgWjjAjihcoFqQQTqrWuKORRjF_w7i0_OyHE&sig =AHIEtbTKRnSCv_fmqZdkwNKWqmKXlPVduA). Juridicum UU är till för lantisar och Juridicum LU är för de "fina".
Citera
2010-08-08, 20:48
Medlem
Jag har fått tipset från flera journalister att gå en juristutbildning - om jag vill bli journalist.
Jag vet att bland annat Henrik von Sydow (tidigare ledarskribent på SvD, idag moderat riksdagsledamot) är jurist i grunden.

Sedan har ju Jan Guillou tagit sig åtminstone halvvägs igenom en juristutbildning.

Känner någon igen detta, eller känner till journalister som gjort det?
Citera
2010-08-08, 21:19
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Här finns en hänvisning till den artikel programansvarige avsåg (se andra spalten i intervjun med salig professor Victorin): http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:fIz0qvLvLN0J:www.juridicum.su.s e/jurweb/dokument/nyhetsbrev/nr2-2006.pdf+der+spiegel+juridicum+stockholm&hl=sv&gl= se&pid=bl&srcid=ADGEESh1OcnhN5umhnePZcIHy0O09ObEay wRybkE1vT7hdpcOyIVKtcMCc9-FcBWkCUDRAdsBfwiBGKhTUNDD7NaILGyo5 UHPV9cTgVsbgWjjAjihcoFqQQTqrWuKORRjF_w7i0_OyHE&sig =AHIEtbTKRnSCv_fmqZdkwNKWqmKXlPVduA .

Juridicum Stockholm håller sin fana högst.

Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Tja, enligt Der Spiegel är det Juridicum SU som är bäst (se http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:fIz0qvLvLN0J:www.juridicum.su.s e/jurweb/dokument/nyhetsbrev/nr2-2006.pdf+der+spiegel+juridicum+stockholm&hl=sv&gl= se&pid=bl&srcid=ADGEESh1OcnhN5umhnePZcIHy0O09ObEay wRybkE1vT7hdpcOyIVKtcMCc9-FcBWkCUDRAdsBfwiBGKhTUNDD7NaILGyo5 UHPV9cTgVsbgWjjAjihcoFqQQTqrWuKORRjF_w7i0_OyHE&sig =AHIEtbTKRnSCv_fmqZdkwNKWqmKXlPVduA). Juridicum UU är till för lantisar och Juridicum LU är för de "fina".

Visst håller SU fanan högt, men hur aktuell är en 12 år gammal artikel i Der spiegel i nuläget?
Citera
2010-08-08, 21:26
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travis-Bickle
Jag har fått tipset från flera journalister att gå en juristutbildning - om jag vill bli journalist.
Jag vet att bland annat Henrik von Sydow (tidigare ledarskribent på SvD, idag moderat riksdagsledamot) är jurist i grunden.

Sedan har ju Jan Guillou tagit sig åtminstone halvvägs igenom en juristutbildning.

På juristprogrammet lär du ju dig flera saker som är väldigt nyttiga och bra för en journalist som att hantera stora mängder information så det är säkert en bra väg att gå, människor som gått juristprogrammet finns lite varstans inom olika branscher.
Citera
2010-08-08, 21:34
Medlem
Azuchi-Momoyamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travis-Bickle
G.W Persson räknas väl inte som en journalist kanske men författare och diverse mångsysslare. Även hans dotter har en jur. kand från SU (Och har skrivit om bok om att bli gravid när man arbetar på MSA). Maria Abrahamsson (SvD, numera moderat riksdagskandidat) har en jur. kand. Guillou skulle jag ta med en nypa salt om jag var du.
Citera
2010-08-09, 16:30
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azuchi-Momoyama
G.W Persson räknas väl inte som en journalist kanske men författare och diverse mångsysslare. Även hans dotter har en jur. kand från SU (Och har skrivit om bok om att bli gravid när man arbetar på MSA). Maria Abrahamsson (SvD, numera moderat riksdagskandidat) har en jur. kand. Guillou skulle jag ta med en nypa salt om jag var du.

G.W. Persson är varken jurist eller journalist, han är professor i kriminologi som inte har så mycket med juridik att göra annat än ett fåtal beröringspunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablot
Om ni skulle rangordna vilket universitet som är bäst att gå på hur skulle ni då sätta?

Beror alldeles på vem du frågar. Som de flesta skrivit så är det inte så mycket som skiljer de fyra största vad gäller prestige utan det blir mer en fråga om tycke och smak (kanske var han som anställer har sin examen om det är ett anställningsförfarande). Personligen skulle jag rangordna i tre grupper:

Bäst: Uppsala och Lund
Bra: Stockholm och Göteborg
Mindre bra: Örebro och Umeå

Lite kort kan sägas att det både i söder och i mellansverige finns en gammal och ytterst välrenommerad utbildning på ett klassiskt universitet av hög internationell klass och en utbildning i storstadens nyare universitet. Uppsala och Lund har de äldsta utbildningarna på de äldsta och finaste universiteten i Sverige och det väger in när det gäller en så traditionellt konservativ utbildning som juristprogrammet. Alla jurister jag pratat med eller hört andra som pratat med säger att man alltid vet vad man får när man anställer en uppsaliensare eller lundensare. Undersökningar från Jusek (som jag har lite problem att hitta på nätet) visar på att uppsalajuristerna lättast får jobb efter examen. Kommer man från Stockholm eller Göteborg kan man gå precis lika långt som om man kommer ifrån Uppsala/Lund, däremot så är det nog fler som misslyckas från de universiteten än från UU och LU.

Min uppdelning återspeglas också i intagningsstatistiken där Lund och Uppsala är svårast att komma in på (Lund ligger klart högst vilket kan förklaras med obefintlig konkurrens i upptagningsområdet som är en av de mest tätbefolkade delarna av landet), följt av Göteborg och Stockholm, följd av Umeå och Örebro. Man bör också betänka att de flesta som pluggar i Göteborg och Stockholm redan är stadsbor. Uppsala och Lund drar till sig långt fler studerande från hela landet.
Citera
2010-08-11, 18:42
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Min uppdelning återspeglas också i intagningsstatistiken där Lund och Uppsala är svårast att komma in på (Lund ligger klart högst vilket kan förklaras med obefintlig konkurrens i upptagningsområdet som är en av de mest tätbefolkade delarna av landet), följt av Göteborg och Stockholm, följd av Umeå och Örebro. Man bör också betänka att de flesta som pluggar i Göteborg och Stockholm redan är stadsbor. Uppsala och Lund drar till sig långt fler studerande från hela landet.

Orkar inte kommentera det du skrivit (eftersom detta har berörts så många gånger). Ville bara fylla in och "rätta" dig

Det är också studentstäder= fler vill söka sig dit och ger ett högre snitt.

Men, men, men. Under våren har både Uppsala (första gången de tog in VT) och SU lägre betygssnitt än både Umeå och Örebro. Vid t.ex reservintagningen vid SU brukar snittet ligga runt 17.8-18 (gamla betygssystemet).

Men vid HT har Örebro och Umeå lägst betygssnitt (där har du rätt )
Citera
2010-08-11, 19:22
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Orkar inte kommentera det du skrivit (eftersom detta har berörts så många gånger). Ville bara fylla in och "rätta" dig

Det är också studentstäder= fler vill söka sig dit och ger ett högre snitt.

Men, men, men. Under våren har både Uppsala (första gången de tog in VT) och SU lägre betygssnitt än både Umeå och Örebro. Vid t.ex reservintagningen vid SU brukar snittet ligga runt 17.8-18 (gamla betygssystemet).

Men vid HT har Örebro och Umeå lägst betygssnitt (där har du rätt )

Vid förra vårterminen hade UU och SU lägre snitt än ÖRU hade på hösten vad gäller betygspoäng ja (inte på högskoleprovet) men det går icke att jämföra vår och höst på det viset. Om Örebro hade vårintagning skulle man förmodligen komma in med löjligt lågt snitt.

Att fler vill söka för att det är studentstäder är möjligt, men många söker säkert till SU och GU bara för att det är storstäder också. Inte minst så är det så att varenda Stockholmare och Göteborgare som har en tanke på att bli jurist söker dit i första hand eller enda alternativ vilket drar upp SU och GU's snitt massor. De flesta som går utbildningarna i storstäderna bor redan där och ser inget annat alternativ. Hade SU och GU legat utanför sina respektive städer så hade snitten för UU och LU inte bara varit högre som idag utan sjukt mycket högre. Som du helt korrekt pekade på så hade UU vårintagning för första gången i år också. Det är nästan alltid låga snitt första gången man gör något och förmodligen kommer de vara betydligt högre nu i vår.
Senast redigerad av Feadog 2010-08-11 kl. 19:24.
Citera
2010-08-12, 18:06
Medlem
hanswolfs avatar
Har följt denna tråd en längre tid och funnit den mycket intressant och givande, men stundtals också mycket underhållande. På senare tid har även denna tråd sått ett frö till djup irritation. Inledningsvis var det heller inte mer än ett litet frö. Efter tid har detta lilla frö utvecklats till en smärtsam svulst, fylld med var och bajs. Denna cysta är en användare här på flashback som frenetiskt svarar och tipsar andra användare ang. Juristprogrammet. Inget fel i det kan tyckas, men nu rör det sig om en användare som enligt egen utsago varken har, eller läser juridik. Inte nog med att han stundtals sprider missvisande information till inte ont anande användare, så har han även en fruktansvärt ful presentationsbild, vilken får denna böld att bidra till ytterligare, men också onödig smärta.

Snälla eXtremo, ja så heter han, kan du inte sluta att svara på saker som är utöver din vetskap, och om möjligt, byt presentationsbild.

Tack på förhand
Citera
2010-08-12, 18:20
Medlem
Azuchi-Momoyamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
G.W. Persson är varken jurist eller journalist, han är professor i kriminologi som inte har så mycket med juridik att göra annat än ett fåtal beröringspunkter.
Är du tappad eller vet du vad dubbelexamen är?
Citera
2010-08-12, 19:08
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azuchi-Momoyama
Är du tappad eller vet du vad dubbelexamen är?

Oj vilken ton han tar. Jag är inte läkare och vet inte vad konsekvenserna av att "bli tappad" kan vara, men redan nu känns det som att du uppvisar klart fler symptom än mig.

Kan du visa någon slags källa på att Leif G.W. Persson skulle ha någon juristexamen? Jag kan nämligen inte hitta någonting om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in