Citat:
Ursprungligen postat av Azuchi-Momoyama
G.W Persson räknas väl inte som en journalist kanske men författare och diverse mångsysslare. Även hans dotter har en jur. kand från SU (Och har skrivit om bok om att bli gravid när man arbetar på MSA). Maria Abrahamsson (SvD, numera moderat riksdagskandidat) har en jur. kand. Guillou skulle jag ta med en nypa salt om jag var du.
G.W. Persson är varken jurist eller journalist, han är professor i kriminologi som inte har så mycket med juridik att göra annat än ett fåtal beröringspunkter.
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablot
Om ni skulle rangordna vilket universitet som är bäst att gå på hur skulle ni då sätta?
Beror alldeles på vem du frågar. Som de flesta skrivit så är det inte så mycket som skiljer de fyra största vad gäller prestige utan det blir mer en fråga om tycke och smak (kanske var han som anställer har sin examen om det är ett anställningsförfarande). Personligen skulle jag rangordna i tre grupper:
Bäst: Uppsala och Lund
Bra: Stockholm och Göteborg
Mindre bra: Örebro och Umeå
Lite kort kan sägas att det både i söder och i mellansverige finns en gammal och ytterst välrenommerad utbildning på ett klassiskt universitet av hög internationell klass och en utbildning i storstadens nyare universitet. Uppsala och Lund har de äldsta utbildningarna på de äldsta och finaste universiteten i Sverige och det väger in när det gäller en så traditionellt konservativ utbildning som juristprogrammet. Alla jurister jag pratat med eller hört andra som pratat med säger att man alltid vet vad man får när man anställer en uppsaliensare eller lundensare. Undersökningar från Jusek (som jag har lite problem att hitta på nätet) visar på att uppsalajuristerna lättast får jobb efter examen. Kommer man från Stockholm eller Göteborg kan man gå precis lika långt som om man kommer ifrån Uppsala/Lund, däremot så är det nog fler som misslyckas från de universiteten än från UU och LU.
Min uppdelning återspeglas också i intagningsstatistiken där Lund och Uppsala är svårast att komma in på (Lund ligger klart högst vilket kan förklaras med obefintlig konkurrens i upptagningsområdet som är en av de mest tätbefolkade delarna av landet), följt av Göteborg och Stockholm, följd av Umeå och Örebro. Man bör också betänka att de flesta som pluggar i Göteborg och Stockholm redan är stadsbor. Uppsala och Lund drar till sig långt fler studerande från hela landet.