2011-01-28, 16:53
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Den kommer inte att bidra särskilt mycket till "helheten" just eftersom att det är så speciella avtalstyper som behandlas i den. Men för all del - läs den om du har tid, det skadar ju inte precis. Personligen skulle jag dock aldrig lägga den tiden på den boken. Faktum är att det var den enda eller en av dem få böckerna jag inte läste på T2. Jag kanske har blivit skadad av att försöka effektivisera min tid för att lägga så lite som möjligt men ändå få AB. Håstads köprätt är för övrigt kung, men jag skulle rekommendera att utgå från lagtexten på köprätten. Texten är skriven på ett bra sätt med ett modernt språk och det är i princip bara saker som "skäligen", och så vidare, som man behöver kolla upp.

Föredrar utan tvekan lagtexten, Håstad köprätt är bra men han skriver krångligt och den är rätt avancerad på diverse ställen där han har långa och invecklade diskussioner om allt möjligt. Nästan så man får läsa den två gånger för att få ordenligt grepp om den. Vad läser du själv för termin?
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Minns att immaterialrätten kom som en käft på smällen för dem flesta när jag läste. Mest pga. halvdålig litteratur och inga grundläggande föreläsningar, utan man dök "på djupet" direkt. Även här gäller att faktiskt läsa lagtext (vilket förvånansvärt många juriststudenter verkar missa) och speciellt kommenterar till denna. Arbetsrätten är cake. Vi fick en hel månad till den plus att vi hade CUW som är den helt klart bästa läraren jag haft på de terminer och lärosäten jag studerat juridik. Sen har Umeå en fristående kurs i arbetsrätt med samma lärare som ni troligen kommer att ha. Gamla tentor (med lösningsförslag) från den kursen är guld värt och var en betydande faktor till mitt 10/10 i arbetsrätt.

Skrev snabbt ihop mina reflektioner från T2 i Umeå, men det blev visst rätt långt, hoppas det hjälper!
Jadå tackar för all hjälp Lagtexten är för övrigt något jag själv också konstant glömmer bort att läsa, trots att den ofta är väldigt bra och nyttig. Sen är ju köprätten speciell då den är dispositiv och du måste ha koll på diverse standardavtal etc med. Vi börjat vi och för sig tydligen immaterialrätten med en fyra timmars introduktionsföreläsning, de kanske har lärt sig av sina misstag.
Senast redigerad av Orzion 2011-01-28 kl. 17:49.
Citera
2011-01-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obranstrom
Vad är ett sokrat? Liknande seminarium eller?

Sokrat = Sokratisk lektion. Det är kortare och mer intensivt än ett seminarium, man jobbar individuellt och inte i basgrupper samt att läraren ställer direkta frågor riktade till enskilda elever, ingen handuppräckning i normalfallet alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Sokraterna blir kortare mot slutet av terminen. Dessutom läser man väl knappast varenda sida av rättsfallen? Rätt onödigt kan jag tycka

Nej, det är klart att man inte läser varenda sida, men det blir ju ändå drygt i jämförelse med att läsa böcker. Man vet ju inte heller i förväg hur mycket av rättsfallet man behöver läsa för att tillgodogöra sig det viktiga. Det krävs ofta att man läser mer än omständigheterna och HD:s domskäl, iaf för mig.
Citera
2011-01-28, 20:16
Medlem
namgrebs avatar
Som redan har påpekats finns det en lärosätes-diskussion vilken egentligen ger föga och som även påpekats kan du ta del av den i tråden om juristprogrammet om du så vill. Den enda egentliga skillnaden är den mellan en bra jurist och en dålig jurist. Inget lärosäte garanterar varken det ena eller det andra utfallet.

Flera här inne lobbar för Uppsala och det gör de rätt i, men jag skulle gärna vilja lobba lite för SU. Lite mer föreläsningar, inte så mycket strukturerat grupparbete, säkerligen mer tradionell inlärning (vad vissa gärna kallar korvstoppning) men samtidigt finns där en bred kunskapsbas och ett fullt dugligt koncept och då och då tittar intressanta föreläsare in ifrån Norrmalmstorg (vilket t.ex. säkerligen inte sker i samma utsträckning uppe i Norrland). Min åsikt är dessutom den att upplägget där varje termin innehåller flera kurser och att man tentar av varje kurs när de avslutas är bättre än att som i Uppsala använda sig av terminstentor. Men det är en smaksak.

Lyckligtvis är inte skillnaderna mellan de olika lärosätena alltför stor när allt kommer omkring.
Citera
2011-01-29, 03:47
Medlem
FrasseFloyds avatar
Efter ett par år på Flashback, efter att ha varit på mässor, efter att ha pratat med yrkeslivsaktiva skulle jag, i dagsläget, rangordna lärosätena på följande vis.

1. Lund, Stockholm & Uppsala
2. Göteborg, Örebro
3. Umeå

Att säga att ett är bäst är trams, för det vet ingen. Att konstatera att samtliga håller hög kvalitet kan man däremot göra. Sen kan man givetvis argumentera för att den ena inlärningsmetoden är bättre än den andra, men i slutändan är även det något som är individuellt. Efter vad jag har hört från yrkesverksamma jurister handlar juristprogrammet inte primärt om att lära sig lagarna och rättsfallen utan om att lära sig den juridiska metoden. Lagar och rättsfall ändras och blir obsoleta, men metoden består, och denna metod lär man sig överallt.

Har man preferenser som ligger utanför utbildningen (t ex om man älskar att köra skoter i Norrland, om man gillar att bo i en storstad, om man trivs jättebra i en av städerna som erbjuder utbildningen) så kan det vara mer värdefullt att följa en sådan önskan. En bra jurist från Umeå är troligtvis mer eftertraktad än en dålig från Stockholm.
Citera
2011-01-29, 05:48
Medlem
Har en fråga om lagböcker och den nya RF. Satt precis och tittade i en blå lagbok, alltså den som nyss gavs ut 2011. Ser att den inte har den nya RF i sig utan ändringarna återfinns i tillägget vilket verkar väldigt osmidigt. Hur är det med den gröna lagboken som släpps snart, har den nya RF eller finns den också i ett tillägg?
Citera
2011-01-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.N
Har en fråga om lagböcker och den nya RF. Satt precis och tittade i en blå lagbok, alltså den som nyss gavs ut 2011. Ser att den inte har den nya RF i sig utan ändringarna återfinns i tillägget vilket verkar väldigt osmidigt. Hur är det med den gröna lagboken som släpps snart, har den nya RF eller finns den också i ett tillägg?

Skojar du? Varför har man gjort så? Verkar ju jävligt dumt.

Hur som helst ska jag köpa den gröna 2011:an nu när den släpps. Jag brukar normalt köra med den blåa, men nu är jag i ganska stort behov av uppdatering eftersom min nuvarande är en 2009:a. Tänkte köra den gröna fram tills i höst eftersom jag inte accepterar att betala 2 lakan för en lagbok. Men om det är som du säger kanske den gröna får tjäna fram tills 2012.
Citera
2011-01-29, 11:59
Medlem
Vad är det för skillnad på den gröna och den blåa lagboken?
Citera
2011-01-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk
Den gröna slutar lyckligt.
Citera
2011-01-29, 12:02
Medlem
Jag funderar på att köpa boken Rättsregler av Håkan Hydén för att få lite insikt i hur intressant ämnet egentligen är och huruvida jag kan tänka mig att studera juridik. Tycker ni juridikstudenter att man får en bra inblick i ämnet och utbildningens innehåll av denna bok?
Citera
2011-01-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Efter ett par år på Flashback, efter att ha varit på mässor, efter att ha pratat med yrkeslivsaktiva skulle jag, i dagsläget, rangordna lärosätena på följande vis.

1. Lund, Stockholm & Uppsala
2. Göteborg, Örebro
3. Umeå

Att säga att ett är bäst är trams, för det vet ingen. Att konstatera att samtliga håller hög kvalitet kan man däremot göra. Sen kan man givetvis argumentera för att den ena inlärningsmetoden är bättre än den andra, men i slutändan är även det något som är individuellt. Efter vad jag har hört från yrkesverksamma jurister handlar juristprogrammet inte primärt om att lära sig lagarna och rättsfallen utan om att lära sig den juridiska metoden. Lagar och rättsfall ändras och blir obsoleta, men metoden består, och denna metod lär man sig överallt.

Har man preferenser som ligger utanför utbildningen (t ex om man älskar att köra skoter i Norrland, om man gillar att bo i en storstad, om man trivs jättebra i en av städerna som erbjuder utbildningen) så kan det vara mer värdefullt att följa en sådan önskan. En bra jurist från Umeå är troligtvis mer eftertraktad än en dålig från Stockholm.

Jag håller helt med. Det är egentligen hugget som stucket vilket av de tre största lärosätena man väljer. Det skiljer nog inte nämnvärt i kvalitet på utbildningen utan det som skiljer är upplägget och fokuset på utbildningen. Gillar man inte att jobba i grupp och ha mycket obligatorisk undervisning så ska man definitivt inte välja Uppsala utan kolla på SU eller LU. Dock tror jag personligen att Uppsalas metod är bättre för att lära sig den juridiska metoden. Det är ju det som är hela poängen med PBL, att man ska lära sig metod genom att utöva hantverket.

Dock tycker jag att syftet blir lite förfelat när man har 5 obligatoriska moment i veckan eftersom att det är omöjligt att hinna sätta sig in i varje seminarium på djupet. Fast det är ju bara en termin som är så, och tidspressen är ju lika närvarande i yrkeslivet så det är väl bara att försöka lära sig.

Vad tror ni andra: Är det mer press i Uppsala än på de andra ställena? Jag har aldrig fått uppfattningen att någon av mina bekanta från LU och SU har haft sån extrem arbetsbörda om de inte har läst dubbelt.
Citera
2011-01-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk

Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
Den gröna slutar lyckligt.

Skämt åsido. Den gröna har ett annat upplägg. Man har inte den klassiska balkindelningen utan lagarna är mer sorterade efter rättsområde. Den gröna är också tunnare och innehåller därför färre lagar. Det är Iustus i Uppsala som publicerar den gröna för att den ska passa juristutbildningen här. Således har man valt att i första hand ta med de lagar som studenterna kommer i kontakt med under utbildningen. Vissa lagar som man behöver på programmet finns inte i den blå (RO är väl den man först kommer att tänka på).

Den gröna lagboken är inte anpassad för yrkeslivet och därför föredrar jag den klassiska blå i normalfallet.
Citera
2011-01-29, 12:19
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Vad tror ni andra: Är det mer press i Uppsala än på de andra ställena? Jag har aldrig fått uppfattningen att någon av mina bekanta från LU och SU har haft sån extrem arbetsbörda om de inte har läst dubbelt.

Nja, nu kan jag bara tala för SU's vägnar men här anser ju majoriteten föreläsningarna vara nästan obligatoriska och det är inte alltför ovanligt att man har föreläsningar alla dagar i veckan, ibland flera på en dag och därutöver ska det läggas till seminarier, gruppövningar, ev. grupparbeten, PM och annat de hittat på. Under vissa kurser har det varit löjligt mycket att göra, den så kallade "väggen" (C2:an, allmän avtalsrätt, speciell avtalsrätt, köprätt, sakrätt osv.) t.ex; Rättegångsspel, PM, avtalsskrivning/avtalsförhandling, gruppövningar med flera frågor som ska besvaras och rättsfall redogöras för, skrivning av rättsfallskoncentrat (där upplägget var som sådant att man kanske fick lämna in sitt koncentrat när man kom till lektionen så de kunde få oss att skriva maximalt samtidigt som de rättade minimalt) och så den vanliga strömmen föreläsningar och deprimerande mängd litteratur samt kanske t.om. något studiebesök. Lägg sedan till jakten på AB och man har en arbetsbörda som i vart fall är ganska tidskrävande, möjligen extrem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in