2013-02-06, 10:42
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Jag har samma uppfattning som Pörr, men med det tillägget att ett eventuellt byte från förvaltningssidan till den allmänna sidan vanligtvis sker en bra bit in i karriären, och då oftast från personer som redan är kammarrättsassessorer och har jobbat ett bra tag på departement/hunnit bli utsedda till rådmän. Det är tydligen väldigt ovanligt att hovrätterna antar fiskaler som suttit ting i förvaltningsrätt (medan det omvända sker hyfsat regelbundet).

Hur åklagarmyndigheten ser på förvaltningsting har jag ingen uppfattning om.
Citera
2013-02-06, 10:52
Medlem
Jag kommer inte ihåg idioten som föreslog Claes von Post men du som gjorde det måste fan i mig vara helt jävla dum i huvudet! Den här personen måste nog vara världens mest opedagogiska seminarielärare, och självklart får man inte byta grupp heller! Tack för att du förstörde C2:an för mig!!
Citera
2013-02-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jaså? Det ämnet tycker ju många dessutom är rätt knepigt. Då finns det än mer anledning för dig att vara nöjd. Så grattis igen!

Jag var nästan helt övertygad om att det var det ämnet de flesta hade lättast för, men precis som du nämner, så talade statistiken samma språk (finns det ens något sånt uttryck i Sverige?) när den antydde att snittet låg på UNDER medel -alltså om 5 var högsta, låg de flesta under 2,5. Tack igen!!

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Skiljer sig den danska/norska straffrätten mycket mot den svenska? Straffrätt känns ju som att det innehåller så mycket som inte står i lagen och som man måste kunna behärska för att få ett högre betyg i jämförelse med vissa andra rättsområden där det mesta man behöver veta står direkt i lagtexten.
[.....]

Jag skulle inte vilja påstå att den danska och svenska straffrätten skiljer sig särskilt mycket, fast jag är nog inte helt rätt person att fråga då jag inte är lika bevandrad i den svenska straffrätten som i den danska, jag har dock en kompis som läser den svenska straffrätten just nu, och av hennes böcker att antyda, så är de väldigt lika. Med några få undantag såklart - som jag dock inte riktigt kommer ihåg just nu. Men, jag känner igen väldigt mycket av det du skriver, vilket ändå får mig att dra slutsatsen att de nog är ganska lika. Det är inte bara lagboken vi arbetar med, utan vi måste även teoretisera och resonera kring de ämnena som du nämner. Precis som du nämner, så är det inget som jag tror man kan läsa sig till under tentan, det är för mycket för att hinna med under den begränsade tiden (vi hade open-book tenta), det är nog sådant som ska sitta i ryggraden sedan tidigare om man ska förstå poängen med det.
Tack förresten Hoppas det gick lika bra för dig - du får gärna berätta hur det gick när du får svar!
Citera
2013-02-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskrepansikubik
Sedan är ju toppbetyg absolut ingen garanti för ett jobb på en stor affärsjuridisk byrå, snarare ett grundkrav. Jag hade så långt det varit möjligt fortsatt att jobba och nätverka vid sidan av studierna, men kanske försökt gå ned i arbetstid/lön och plugga mer.
Skiljer det sig något vilka jobb man får om man har genomgående BA med nåt enstaka AB eller B jämfört om man skulle ha genomgående B? Finns det några ljusa möjligheter alls för någon med 7-8 BA eller har det varit slöseri med tid att ha pluggat för sitt BA när man lika gärna kunnat sitta av tiden för ett B om jobben man får ändå inte skiljer sig då man saknar AB.

Allmän fråga men citerar dig då du ju vet lite mer
Citera
2013-02-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda
Skiljer det sig något vilka jobb man får om man har genomgående BA med nåt enstaka AB eller B jämfört om man skulle ha genomgående B? Finns det några ljusa möjligheter alls för någon med 7-8 BA eller har det varit slöseri med tid att ha pluggat för sitt BA när man lika gärna kunnat sitta av tiden för ett B om jobben man får ändå inte skiljer sig då man saknar AB.

Du är nog garanterad ett jobb med genomgående BA.
Citera
2013-02-06, 20:15
Medlem
elgecys avatar
Jag kan ibland känna mig lite som en juridisk robot inför mina seminarier (UU)... Hittar paragraferna uppgifterna eftersöker, men sen är det inte så mycket mer med det? Vet inte riktigt vad mer jag ska presentera under seminarierna mer än det redan uppenbara och möjligtvis det jag funnit i adekvat doktrin. Är jag ensam om att känna så här? Summa summarum: en robot under seminarierna..
Citera
2013-02-07, 13:10
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag kan ibland känna mig lite som en juridisk robot inför mina seminarier (UU)... Hittar paragraferna uppgifterna eftersöker, men sen är det inte så mycket mer med det? Vet inte riktigt vad mer jag ska presentera under seminarierna mer än det redan uppenbara och möjligtvis det jag funnit i adekvat doktrin. Är jag ensam om att känna så här? Summa summarum: en robot under seminarierna..

Vilken termin läser du?
Citera
2013-02-07, 15:00
Medlem
Hej,
har sökt en del sommarnotarietjänster på byråer för första gången och får besked från diverse HR-folk att de inte ger ut platser fören deadline inträtt, men likväl vet jag att dessa byråer redan gett ut platser, inser att jag ligger dåligt till utifrån detta men är det inte bättre att de bara meddelar att man inte blivit antagen? Någon annan i liknande position? Ska man "ligga på" och fråga eller bara backa av? Har fått beskedet 2ggr att vi återkommer nästa vecka från en och samma byrå nu.
Citera
2013-02-07, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda

Generell fråga ger ett generellt svar. Ja, det skiljer sig. Genomgående B gör det ganska svårt att få jobb överhuvudtaget om man inte har en annan examen eller mycket arbetslivserfarenhet. Det finns ljusa möjligheter att få jobb med genomgående BA och ett par AB. Ett ting t.ex. kan öppna upp en framgångsrik domarbana i det långa loppet. Annars finns ju myndigheter samt små byråer och företag. Din examen är inte alls bortkastad. Dina kursare som går ut med enbart B har mycket sämre chanser än vad du har.
Citera
2013-02-07, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jur-tri
Hej,
har sökt en del sommarnotarietjänster på byråer för första gången och får besked från diverse HR-folk att de inte ger ut platser fören deadline inträtt, men likväl vet jag att dessa byråer redan gett ut platser, inser att jag ligger dåligt till utifrån detta men är det inte bättre att de bara meddelar att man inte blivit antagen? Någon annan i liknande position? Ska man "ligga på" och fråga eller bara backa av? Har fått beskedet 2ggr att vi återkommer nästa vecka från en och samma byrå nu.

Det ger förmodligen inte mycket att ligga på. Om dina betyg, meriter och personliga brev inte räcker till syns det ganska snabbt, det är inget som missas av HR direkt. Sök nästa sommar och/eller vinter, vissa byråer anställer "vinernotarier" också.
Citera
2013-02-07, 15:22
Medlem
Citat:
Det ger förmodligen inte mycket att ligga på. Om dina betyg, meriter och personliga brev inte räcker till syns det ganska snabbt, det är inget som missas av HR direkt. Sök nästa sommar och/eller vinter, vissa byråer anställer "vinernotarier" också.

Okej, då vet jag. Men finns det verkligen en poäng med att söka igen nästa år? Om de nekat mig en gång så antar jag att det finns sparat på något sätt och sållas väl bort igen då pga detta eller? m a o har jag ett sämre utgångsläge då än om jag inte ansökt från början?
Citera
2013-02-07, 15:42
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Om du har väldigt nära kontakter med delägare på byråer är det något som kanske kan ta dig förbi utan toppbetyg. Men du har fortfarande en HR-avdelning att övertyga, samt en del seniora jurister. Det är svårare man tro att nätverka sig in till första jobbet på en storbyrå. Tingsplatser tillsätts ju som bekant helt på betyg och sidomeriter så domarkontakter tar dig inte till en tingsplats. Däremot är det aldrig fel att ha goda domarkontakter efteråt, för domarbanan, och som processande jurist för resten av karriären är det mycket värdefullt.

En miljon i tillgångar är ett starkt argument att fortsätta som du gör. Det tar lång tid som nybakad jur.kand. att bygga upp de pengarna, p.g.a. lönerna, bostadssituationen i storstäderna (Malmö undantaget) och skatten. I praktiken är det bara delägare som relativt snabbt kan bygga upp ekonomiska tillgångar i de storleksklasserna, och det tar minst 7, 8 år för en ny jur.kand (som vi ponerar inte sitter ting, skaffar LLM/dubbelexamina, byter jobb eller liknande) att bli delägare. De första åren som junior partner hämtar man dessutom inte hem några "större" summor, dvs. inga miljoner utan på sin höjd 1-1,5 miljoner brutto i utdelning och en "vanlig" månadslön. Som senior partner på en byrå med mer aggressivt vinstdelningssystem kan det bli mer, men då är timmarna och pressen också mycket högre. Så nej, det går inte särskilt snabbt att lyfta miljoner för en spikrak jur.kand. Partners på The Big Four (revisorer), vissa managementkonsulter (handelsekonomer och ingenjörer) och folk i investmentbanksvängen gör en lika snabb men mer profitabel karriär generellt.

Sedan är ju toppbetyg absolut ingen garanti för ett jobb på en stor affärsjuridisk byrå, snarare ett grundkrav. Jag hade så långt det varit möjligt fortsatt att jobba och nätverka vid sidan av studierna, men kanske försökt gå ned i arbetstid/lön och plugga mer.

Det där är väl något av en överdrift. Med tanke på anställningstakten och antalet jurister, om inte annat i Stockholm, finns det helt enkelt inte så många som har toppbetyg för att det ska kunna vara ett grundkrav (givetvis beroende på vad du anser vara toppbetyg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in