Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jaså? Det ämnet tycker ju många dessutom är rätt knepigt. Då finns det än mer anledning för dig att vara nöjd. Så grattis igen!

Jag var nästan helt övertygad om att det var det ämnet de flesta hade lättast för, men precis som du nämner, så talade statistiken samma språk (finns det ens något sånt uttryck i Sverige?) när den antydde att snittet låg på UNDER medel -alltså om 5 var högsta, låg de flesta under 2,5. Tack igen!!
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Skiljer sig den danska/norska straffrätten mycket mot den svenska? Straffrätt känns ju som att det innehåller så mycket som inte står i lagen och som man måste kunna behärska för att få ett högre betyg i jämförelse med vissa andra rättsområden där det mesta man behöver veta står direkt i lagtexten.
[.....]
Jag skulle inte vilja påstå att den danska och svenska straffrätten skiljer sig särskilt mycket, fast jag är nog inte helt rätt person att fråga då jag inte är lika bevandrad i den svenska straffrätten som i den danska, jag har dock en kompis som läser den svenska straffrätten just nu, och av hennes böcker att antyda, så är de väldigt lika. Med några få undantag såklart - som jag dock inte riktigt kommer ihåg just nu. Men, jag känner igen väldigt mycket av det du skriver, vilket ändå får mig att dra slutsatsen att de nog är ganska lika. Det är inte bara lagboken vi arbetar med, utan vi måste även teoretisera och resonera kring de ämnena som du nämner. Precis som du nämner, så är det inget som jag tror man kan läsa sig till under tentan, det är för mycket för att hinna med under den begränsade tiden (vi hade open-book tenta), det är nog sådant som ska sitta i ryggraden sedan tidigare om man ska förstå poängen med det.
Tack förresten

Hoppas det gick lika bra för dig - du får gärna berätta hur det gick när du får svar!