2010-08-05, 01:46
Medlem
Jans0ns avatar
Verkar soft att spela in en föreläsning, för att sedan lyssna på den under promenaden hem.

Förstått att vissa lärare är kinkiga med det, medan andra inte är det. Någon som brukar spela in föreläsningar?

Ser två tillvägagångssätt: man frågar läraren om lov och lägger en diktafon eller mp3spelare framme vid katedern. Alternativt så köper man en lite dyrare diktafon, bänkar alltid första raden, och riktar mikrofonen lite diskret mot läraren.

Tankar? Är det ens värt det?

Edit: kommer börja på UU.
Citera
2010-08-05, 02:14
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Verkar soft att spela in en föreläsning, för att sedan lyssna på den under promenaden hem.

Förstått att vissa lärare är kinkiga med det, medan andra inte är det. Någon som brukar spela in föreläsningar?

Ser två tillvägagångssätt: man frågar läraren om lov och lägger en diktafon eller mp3spelare framme vid katedern. Alternativt så köper man en lite dyrare diktafon, bänkar alltid första raden, och riktar mikrofonen lite diskret mot läraren.

Tankar? Är det ens värt det?

Edit: kommer börja på UU.

Enligt min erfarenhet ger juridiska föreläsningar inte såå mycket. Jag gick mest på dom för att vara social och träffa folk och fika. Jag lärde mig genom att läsa böckerna och i SYNNERHET genom att göra övningstentorna. Övningstentor är alpha och omega när det gäller juridik. Jag läste böckerna en gång och repeterade det viktigaste en gång till, MEN tokgnodde övningskompendiet och fick toppbetyg. Det finns dock dom som lär sig bäst genom auditiv instruktion - är du en av dessa, go right ahead.

Jag har även läst en hel del andra kurser (humaniora) och där var föreläsningarna mycket viktigare.
Citera
2010-08-05, 03:35
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Enligt min erfarenhet ger juridiska föreläsningar inte såå mycket. Jag gick mest på dom för att vara social och träffa folk och fika. Jag lärde mig genom att läsa böckerna och i SYNNERHET genom att göra övningstentorna. Övningstentor är alpha och omega när det gäller juridik. Jag läste böckerna en gång och repeterade det viktigaste en gång till, MEN tokgnodde övningskompendiet och fick toppbetyg. Det finns dock dom som lär sig bäst genom auditiv instruktion - är du en av dessa, go right ahead.

Jag har även läst en hel del andra kurser (humaniora) och där var föreläsningarna mycket viktigare.

Jaha, okej!

Jo, jag läste min första universitetskurs, ekonomisk historia, i våras. Där var föreläsningarna både trevliga, koncisa och nyttiga. Jag spelade dock aldrig in några. Jag gled igenom kursen, och var inte särskilt motiverad till att skriva VG på tentorna.

Jag har insett att glidandets tid är förbi, och tänkte optimera inlärningen. Känner att jag får göra en egen utvärdering ang. inspelningsvärdet, - redan om ett par veckor .

Tack för svaret.
Citera
2010-08-05, 09:57
Medlem
Kom in till juristprogrammet vid SU nu i andra urvalet (yeeees!!).

I antagningsbeskedet står att jag kommer att få "information om upprop, eventuellt reservupprop, registrering, schema, litteratur etc. från ansvarig institutions hemsida eller via brev".

Innebär det att jag kontinuerligt måste hålla mig uppdaterad på hemsidan eller kan man räkna att få brev/mail? Hittar inte informationen på hemsidan, någon här kanske vet huruvida jag bara ska vänta in ett utskickat brev/mail eller om det är webbplatsen som gäller?
Citera
2010-08-05, 12:03
Medlem
eXtremos avatar
Vet ni när UU slutar att ringa in reserver? Det känns lite konstigt om de fortfarande ringer in reserver då folk hoppar av om man redan har läst en relativt stor del av terminen och därför kommer missa dena stora del. Är det i mitten av september som "reservinkallningen" avstannar?
Citera
2010-08-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zooom11
Kom in till juristprogrammet vid SU nu i andra urvalet (yeeees!!).

I antagningsbeskedet står att jag kommer att få "information om upprop, eventuellt reservupprop, registrering, schema, litteratur etc. från ansvarig institutions hemsida eller via brev".

Innebär det att jag kontinuerligt måste hålla mig uppdaterad på hemsidan eller kan man räkna att få brev/mail? Hittar inte informationen på hemsidan, någon här kanske vet huruvida jag bara ska vänta in ett utskickat brev/mail eller om det är webbplatsen som gäller?

Det finns ju rätt mkt info utlagd redan på Juridicums hemsida. Glöm inte byta till "h10 prog hel" om det inte redan står det... bara gå in och kolla schema och lite allt möjligt...

EDIT: Du kommer också få brev hem med info om uppropet, det fick jag (tackade dock nej till min plats pga jobb).
Senast redigerad av Juleyah 2010-08-05 kl. 13:12.
Citera
2010-08-05, 14:06
Medlem
FrasseFloyds avatar
Kan passa på att uppdatera tråden med senaste antagningsstatistiken. Kan vi nu slippa frågor kring betyg och antagningsmöjligheter?

Lärosäte, BI, BII, HP

GU, 21.30, 21.42, 1.5
LU, 21.80, 21.77, 1.6
SU, 21.10, 21.15, 1.5
UMU, 20.73, 20.94, 1.4
UU, 21.40, 21.35, 1.5
ÖU, 20.80, 20.90, 1.4

Källa: http://vhs.se/sv/Statistik1/
Senast redigerad av FrasseFloyd 2010-08-05 kl. 16:52.
Citera
2010-08-06, 00:39
Medlem
redbet111s avatar
Jag funderar lite kring inledningen när man börjar studera på juristlinjen. Många här i tråden har påpekat vilka otroliga misstag man gjorde inför första tentan. Hur man pluggade på fel saker och gjorde dumma prioriteringar. Även en student på Lunds hemsida berättat om kruxet i början av programmet.

Hur kan man förhindra detta när man väl är ny som juriststudent. Finns det någon vägledare att vända sig till eller annat stöd ifall man behöver hjälp. Jag tänker då främst när man är helt ny på skolan.
Citera
2010-08-06, 01:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Jag funderar lite kring inledningen när man börjar studera på juristlinjen. Många här i tråden har påpekat vilka otroliga misstag man gjorde inför första tentan. Hur man pluggade på fel saker och gjorde dumma prioriteringar. Även en student på Lunds hemsida berättat om kruxet i början av programmet.

Hur kan man förhindra detta när man väl är ny som juriststudent. Finns det någon vägledare att vända sig till eller annat stöd ifall man behöver hjälp. Jag tänker då främst när man är helt ny på skolan.
I Lund är studentlärarna guld värda. Gå på deras föreläsningar och lyssna på vad de har att säga. Under min första termin gav min studentlärare mig fler värdefulla föreläsningsminuter än vad någon annan, möjligtvis Pär Hellsvik undantagen, gjorde. Studieteknik, tentaplugg och juridik - de är duktiga.
Citera
2010-08-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juleyah
Det finns ju rätt mkt info utlagd redan på Juridicums hemsida. Glöm inte byta till "h10 prog hel" om det inte redan står det... bara gå in och kolla schema och lite allt möjligt...

EDIT: Du kommer också få brev hem med info om uppropet, det fick jag (tackade dock nej till min plats pga jobb).

Jag har varit inne och kikat på hemsidan, men hittade inget om uppropet osv, så det var mest det jag undrade över. Testade dock att göra en sökning, och vips så fanns det där. Känns ändå skönt att man får hem brev också, tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara!
Citera
2010-08-06, 11:44
Medlem
Nozicks avatar
Sedan 2007 tror jag att Göteborg och Uppsala har vunnit titeln två gånger vardera.

http://www.mannheimerswartling.se/sv/Nyheter/Senaste-nytt/Goteborgs-universitet-svenska-mastare-i-juridik-2010/
Citera
2010-08-06, 11:59
Medlem
Equations avatar
Är det någon i denna tråd som varit sommartrainee på t ex Mannheimer Swartling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in