Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Så då har man nyligen blivit rakad, inte hösta betyg, inte lägsta. Problemet för min del är att jag jobbar så mycket utanför universitet, är väldigt aktiv och nätverkar och stundtals heltidsarbetar utanför studierna (nästan 20 000 netto var januarilönen). Jag vet att detta har gått ut över studierna och undrar vart detta för mig i karriären. Har ett aktivt kontaktnät med bland annat domare, jurister och andra betydelsefulla människor.
Det jag undrar är om arbetslivserfarenhet i kombination med de rätta kontakterna kan överväga mediokra betyg eller är den enda vägen högsta betyg? Måste ta mig en grogg och fundera över hur min framtida karriär ska se ut, är det värt att sluta upp med allt nätverkande och arbete utanför plugget för att ordna högsta betyg? Om inte annat kommer jag ha en miljon mer i tillgångar än övriga stundenter när jag är klar med studierna, men detta är kanske något man kan dra in snabbt genom en spikrak karriär med högsta betygen, varför läste man inte bara till ingenjör, grymma värld.
Om du har väldigt nära kontakter med delägare på byråer är det något som kanske kan ta dig förbi utan toppbetyg. Men du har fortfarande en HR-avdelning att övertyga, samt en del seniora jurister. Det är svårare man tro att nätverka sig in till första jobbet på en storbyrå. Tingsplatser tillsätts ju som bekant helt på betyg och sidomeriter så domarkontakter tar dig inte till en tingsplats. Däremot är det aldrig fel att ha goda domarkontakter efteråt, för domarbanan, och som processande jurist för resten av karriären är det mycket värdefullt.
En miljon i tillgångar är ett starkt argument att fortsätta som du gör. Det tar lång tid som nybakad jur.kand. att bygga upp de pengarna, p.g.a. lönerna, bostadssituationen i storstäderna (Malmö undantaget) och skatten. I praktiken är det bara delägare som relativt snabbt kan bygga upp ekonomiska tillgångar i de storleksklasserna, och det tar minst 7, 8 år för en ny jur.kand (som vi ponerar inte sitter ting, skaffar LLM/dubbelexamina, byter jobb eller liknande) att bli delägare. De första åren som junior partner hämtar man dessutom inte hem några "större" summor, dvs. inga miljoner utan på sin höjd 1-1,5 miljoner brutto i utdelning och en "vanlig" månadslön. Som senior partner på en byrå med mer aggressivt vinstdelningssystem kan det bli mer, men då är timmarna och pressen också mycket högre. Så nej, det går inte särskilt snabbt att lyfta miljoner för en spikrak jur.kand. Partners på The Big Four (revisorer), vissa managementkonsulter (handelsekonomer och ingenjörer) och folk i investmentbanksvängen gör en lika snabb men mer profitabel karriär generellt.
Sedan är ju toppbetyg absolut ingen garanti för ett jobb på en stor affärsjuridisk byrå, snarare ett grundkrav. Jag hade så långt det varit möjligt fortsatt att jobba och nätverka vid sidan av studierna, men kanske försökt gå ned i arbetstid/lön och plugga mer.