2008-12-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
Novish-student eller? Jag hade nästan hellre köpt en bostadsrätt anyway men i och för sig, inte så kul att behöva panikköpa något av de som finns på marknaden

Jag är dock lite sugen på att bo i korridor, verkar kul till en början iaf.
Citera
2008-12-09, 23:15
Medlem
Själv ska jag precis köpa bostadsrätt i Stockholm för att slippa sånt. Smaken är som baken!
Citera
2008-12-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Vad ligger arvoden på i de olika juridikområdena, typ affärsjurik, samt i de olika skikten på olika byråer? Hur ser lönetrappan ut? När kommer bonusar?

De flesta nyexade jurister som får jobb som jurister får mellan 20-26 k i ingångslön. Fram tills för ett tag sen promota MSA o vinge sig på det sätt att de hade en fast lönetrappa de första 3 eller 5 åren med en ökning, åtminstone på MSA, med 7 k i månaden per år.

Den ökningen är för tillfället fryst för att delägarna ska kunna plocka ut sina feta utdelningar. Men de biträdande där ska ju va himla tacksamma för de får ju eventuellt behålla sina jobb.

Som galärslav på storbyråerna är man fruktansvärt underbetald i timlön räknat. De arbetsgivarna har sedan urminnes tider närt de unga juristernas drömmar om att en dag kunna bli delägare bara man jobbar hårt o lapar mkt rektum.

Ja, man lär sig mycket men det gör man på andra ställen oxå. Man undrar lite varför bitrisarna förväntas jobba 80+ veckor ist för att bara anställa en till, man betalar ju ändå knappt ngn lön till dem? Beror den enorma överbelastnngen på dålig abetsledning och planering måhända?

"Advokatyrket är ett konsultyrke och man kan aldrig planera sin arbetsdag, deadlines måste hållas, klienterna förväntar sig det"

Tsssss...

Alla ni idioter som läser i slutet av utbildningen och funderar på advokatbanan, tänk igen och igen. Kommer ni ändå inte på bättre tankar så ta iaf ingen skit.

Juristutbildningen är relativt enkel och det är inte superdupersvårt att få jobb på byrå. Däremot e det ganska jävla underbetalt och oglamoröst.

Jag som vill bli som Alan Shore kommer tyvärr aldrig att bli det, och det beror inte på mig!!!
Citera
2008-12-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpha bl

Jag som vill bli som Alan Shore kommer tyvärr aldrig att bli det, och det beror inte på mig!!!

Jag vill ju bli som Denny Crane, menar du att jag inte heller kan det då?
Citera
2008-12-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaive
Jag vill ju bli som Denny Crane, menar du att jag inte heller kan det då?

Jag skulle svara korrekt, men svaret får nog ändå bli; det beror på.
Citera
2008-12-09, 23:49
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Jag skulle svara korrekt, men svaret får nog ändå bli; det beror på.

Haha, läst juridik i Lund med Ola Svensson i avtalsrätt månne?
Citera
2008-12-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Haha, läst juridik i Lund med Ola Svensson i avtalsrätt månne?

Long before you, son.

Simrishamn, ring a bell? "Då blir svaret tre bokstäver: N Ä!"
Senast redigerad av alpha bl 2008-12-09 kl. 23:57. Anledning: Tillägg
Citera
2008-12-10, 00:02
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Long before you, son.

Simrishamn, ring a bell? "Då blir svaret tre bokstäver: N Ä!"

Haha, ja, det där var ju en fin upplevelse. Jag var den ende i rummet som skrattade mig harmynt när han drog till med sitt "nä" till "tre bokstäver". Flocken satt stilla och tittade undrande på min ryggtavla. Skammen.
Citera
2008-12-10, 00:07
Medlem
Citat:
Haha, ja, det där var ju en fin upplevelse. Jag var den ende i rummet som skrattade mig harmynt när han drog till med sitt "nä" till "tre bokstäver". Flocken satt stilla och tittade undrande på min ryggtavla. Skammen.

Utsocknes o norrlänningar. Vad vet de?
Citera
2008-12-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Jag undrar allmänt hur många timmar/vecka ni brukar spendera på era självstudier ?

Citat:
Med undantag för tentaperioden (en tenta per termin ger mkt slit) lägger jag ner pinsamt lite tid. Antagligen i snitt 4h dag exklusive föreläsningar, vilka dock är minst 2h och ibland 4h. Månaden innan tenta lägger jag dock - and i shit you not - tolv timmar om dagen. Med viss framgång.

Men på det stora hela så är jag övertygad om att man klarar juristlinjen galant om man sitter i biblioteket 8-17 inkl lunch och föreläsningar om man disponerar den tiden på ett vettigt sätt. Det är knappast en tung utbildning i den bemärkelsen.

Du ska inte lyssna på sånna här galningar som försöker skrämmas.
Att gå på föreläsningar samt seminarier/gruppövningar är alltid bra. Förbereda sig till seminarier kräver dock att man sitter nån timme eller två...
Mer än så behöver man inte anstränga sig på fritiden bortsett från när man måsste skriva ihop någon obligatorisk PM. Kraven på dem är dock ganska låga.

Dedikerar man sedan två dagar innan tentan till lite plugg så är AB fixat...
Citera
2008-12-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranc3r
Du ska inte lyssna på sånna här galningar som försöker skrämmas.
Att gå på föreläsningar samt seminarier/gruppövningar är alltid bra. Förbereda sig till seminarier kräver dock att man sitter nån timme eller två...
Mer än så behöver man inte anstränga sig på fritiden bortsett från när man måsste skriva ihop någon obligatorisk PM. Kraven på dem är dock ganska låga.

Dedikerar man sedan två dagar innan tentan till lite plugg så är AB fixat...

Agree! (kanske lite mer än 2 dagar innan tentan dock...)
Citera
2008-12-13, 18:16
Medlem
Ligger efter 1a antagningen som 2 reserv på jiken och cirka 50 i reserv på jurist programmet i lund, har jag någon chans att komma in på någon av dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in