2012-01-10, 16:12
Medlem
PhilMorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepparmix
På lördag! Här hittar du mer info: http://www.recceveckan2012.tk/

Ser fram emot denna sjukt mycket. Har varit sån ångestladdad höst där antagningarna tog upp mer eller mindre all tid, och nu kom jag plötsligt in utan en tanke på vad det egentligen innebär. Ska bli spännande med juridik, även om alla försöker avskräcka en genom att säga att det är mycket plugg.
Fick ett trevligt välkomstsamtal igår av en sjätte terminare. Kul initiativ måste jag säga.

Nu blir det till att lära sig studieteknik på riktigt.
Citera
2012-01-10, 17:33
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilMorris
Ska bli spännande med juridik, även om alla försöker avskräcka en genom att säga att det är mycket plugg.

Äsch, lyssna inte på en massa dönickar och förståsigpåare, bilda dig en egen uppfattning. Du är sannolikt inte dummare än någon annan som läser juridik, och så vitt angår staten så har du uppenbarligen "what it takes", du kom ju in! Huruvida juristutbildningen är lätt eller svår är en i högsta grad subjektiv uppfattning. Lycka till.

/ Da Eagle
Citera
2012-01-10, 18:07
Medlem
Någon annan som gjorde arbetsrättstentan C1 idag på SU? Otrolig märklig tenta, den handlade nästan uteslutande om ett "eskortföretag" där de anställda tvingas gå runt med tama pantrar.. Är det ofta tentorna är så oseriösa, eller vad man bör kalla det? Iaf gick det inte bra för mig, som för många andra verkade som. Jag var sist ut ur rummet och hon jag lämnande in den till sa att hälften av de som skulle lämna in till henne blankade.
Citera
2012-01-10, 18:25
Medlem
har två frågor:
när börjar H-12 terminen på SU?
och är det tillåtet att använda markeringspennor i lagböckerna på juristlinjen?
Citera
2012-01-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForwardFlashback
Någon annan som gjorde arbetsrättstentan C1 idag på SU? Otrolig märklig tenta, den handlade nästan uteslutande om ett "eskortföretag" där de anställda tvingas gå runt med tama pantrar.. Är det ofta tentorna är så oseriösa, eller vad man bör kalla det? Iaf gick det inte bra för mig, som för många andra verkade som. Jag var sist ut ur rummet och hon jag lämnande in den till sa att hälften av de som skulle lämna in till henne blankade.

Det var väl inte så illa... en hemtenta från Uppsala termin 2:

http://i42.tinypic.com/f021jl.jpg

Uppgiften var något i stil med "använd dina kunskaper från den gångna terminen och identifiera de problem och frågeställningar som aktualiseras här".
Citera
2012-01-10, 23:30
Medlem
GBGITGIRLs avatar
Gbg. T1. Tenta i offentlig rätt på söndag. Någon som har några tips? Fick U på första tentan och AB på omtentan och tyckte jag skrev likvärdigt på båda så är lite vilsen...

Ps. Alla Gbgs T1or som skrivit i denna tråden verkar helt jävla efterblivna. Känner så igen min klass. Fyfan. Måste börja webbcam strippa...

Så, tips nu! Gärna lite goa tips på Ann-Charlottes frågor. Hon verkar va en lurig jävel!
Citera
2012-01-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBGITGIRL
Gbg. T1. Tenta i offentlig rätt på söndag. Någon som har några tips? Fick U på första tentan och AB på omtentan och tyckte jag skrev likvärdigt på båda så är lite vilsen...

Ps. Alla Gbgs T1or som skrivit i denna tråden verkar helt jävla efterblivna. Känner så igen min klass. Fyfan. Måste börja webbcam strippa...

Så, tips nu! Gärna lite goa tips på Ann-Charlottes frågor. Hon verkar va en lurig jävel!

Varför webcam-strippa? Förstod inte kopplingen

Har ni inga tidigare tentor att använda som repetitionsmaterial?
Citera
2012-01-10, 23:50
Medlem
Jag har en fråga till er som pluggar i Uppsala!

Hur tycker ni det är med 30-poängs-tentor? Är dom förjävliga? Och en naturlig fråga blir ju, vad händer om man har lyckats dra på sig en magsjuka eller liknande lagom till provdagen? Blir det att tenta 60 poäng nästa termin eller ges fler tillfällen under terminen?

En annan fråga: Hur stor del av betygsättningen sker efter tentorna? Vad jag förstått är det en hel del seminarier samt PM-inlämning?

Supertacksam för svar på dessa frågor!
Citera
2012-01-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Det var väl inte så illa... en hemtenta från Uppsala termin 2:

http://i42.tinypic.com/f021jl.jpg

Uppgiften var något i stil med "använd dina kunskaper från den gångna terminen och identifiera de problem och frågeställningar som aktualiseras här".

Hahahaha awesome fråga!
Citera
2012-01-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christroy
Jag har en fråga till er som pluggar i Uppsala!

Hur tycker ni det är med 30-poängs-tentor? Är dom förjävliga? Och en naturlig fråga blir ju, vad händer om man har lyckats dra på sig en magsjuka eller liknande lagom till provdagen? Blir det att tenta 60 poäng nästa termin eller ges fler tillfällen under terminen?

En annan fråga: Hur stor del av betygsättningen sker efter tentorna? Vad jag förstått är det en hel del seminarier samt PM-inlämning?

Supertacksam för svar på dessa frågor!

Jag tycker det är bra upplägg eftersom man inte behöver bry sig om tentaångest under själva terminen, men då hanterar jag tentorna ganska bra (vissa andra får psykbryt). Vad gäller en missad tenta beror det lite på när du skulle ha skrivit den, men det vanligaste är nog att skriva den i början på augusti (oavsett om den tidigare tentan skrevs i januari eller juni).
Citera
2012-01-11, 00:24
Medlem
Bargents avatar
Resultat T5 Uppsala:

AB 27%
Ba 57%
B 14%
U 2%
Citera
2012-01-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Jag tycker det är bra upplägg eftersom man inte behöver bry sig om tentaångest under själva terminen, men då hanterar jag tentorna ganska bra (vissa andra får psykbryt). Vad gäller en missad tenta beror det lite på när du skulle ha skrivit den, men det vanligaste är nog att skriva den i början på augusti (oavsett om den tidigare tentan skrevs i januari eller juni).

Dvs blankar man en tenta för att det inte känns helt 100 så får man en mindre kul sommar?

Nu brukar man ju alltid bli sjuk efter tentor men man blir ju lite skraj när det gäller 30hp!

Jag är van att betygssättning sätts efter antal poäng på tentorna men antar att det inte riktigt funkar på juristprogrammet. Finns det klara riktlinjer för betygsättningen? Dvs man får betyg på varje moment(seminarie/pm) så att man till en tenta vet exakt vad som krävs för ett visst slutbetyg? Gillar nämligen inte ovissheten ala gymnasiet där läraren kunde sätta lite vad den kände för!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in