2009-09-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Aldrig varit någon riktig jurislinje i jkpk. Bara en kandidatutbildning som blandat fek och juridik.

http://www.ihh.hj.se/nystudent/utbildningar/affarsjurist-info.php

Jag hittar ingen färsk info om det... de kanske lagt ned programmet?

Kanske var kandidatutbildningen jag såg på, och därav det låga intagningspoängen.
Citera
2009-09-21, 01:02
Medlem
Nå, dags att kasta en ny fråga mot kunskapsväggen FB.

Har precis ägnat ca två timmar åt att få klart för mig vad som gäller i frågan, utan att bli nöjd, varför jag ställer frågan hit istället. Om ni ändå hittar länkar inom FB med svar, ursäktar jag mig.

Alltså.

Ambitiös och av rådande kultur troligen lurad som jag är vill jag gärna försöka mig på en s.k dubbelexamina med juridik och (civil)ekonomi. Hur går då detta lämpligen till?

Nummer ett är ju, vad jag förstår, att läsa juristprogrammet (till vilket jag också sökt för VT-10), men vad sen? Ska man parallelläsa civilekonomprogrammet? Ska man läsa företagsekonomi 1,2 och möjligen 3, eller är det en helt annan metod man bör använda? Är båda de nämnda metoderna möjliga och vilken är isåfall lämpligast?

Underordnad, möjligen annorstädes besvarad fråga

Är det förresten värt mödan att ta dubbelexamina och i vilken grad ökar studiebördan, förutsatt att man inte bryr sig nämnvärt om betygen i ekonomi, men vill ha toppbetyg i juridik?
Citera
2009-09-21, 12:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njugg
Nå, dags att kasta en ny fråga mot kunskapsväggen FB.

Har precis ägnat ca två timmar åt att få klart för mig vad som gäller i frågan, utan att bli nöjd, varför jag ställer frågan hit istället. Om ni ändå hittar länkar inom FB med svar, ursäktar jag mig.

Alltså.

Ambitiös och av rådande kultur troligen lurad som jag är vill jag gärna försöka mig på en s.k dubbelexamina med juridik och (civil)ekonomi. Hur går då detta lämpligen till?

Nummer ett är ju, vad jag förstår, att läsa juristprogrammet (till vilket jag också sökt för VT-10), men vad sen? Ska man parallelläsa civilekonomprogrammet? Ska man läsa företagsekonomi 1,2 och möjligen 3, eller är det en helt annan metod man bör använda? Är båda de nämnda metoderna möjliga och vilken är isåfall lämpligast?

Underordnad, möjligen annorstädes besvarad fråga

Är det förresten värt mödan att ta dubbelexamina och i vilken grad ökar studiebördan, förutsatt att man inte bryr sig nämnvärt om betygen i ekonomi, men vill ha toppbetyg i juridik?

Vilket universitet rör det sig om?
Citera
2009-09-21, 13:32
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njugg
txt
För det första kan du förklara för mig varför du vill ta en civ.ek och inte en kand?

Jag ställer mig klart skeptisk till folk som bara suktar efter dubbelexamina. Om du inte är intresserad kommer du:
a) Inte lära dig speciellt mycket
b) Ha betydligt svårare att klara det

FEK1/NEK1 är oerhört lätta (a-kurser), så de är inga som helst problem att plocka utan att lägga ner någon större energi. Detsamma gäller juridiken (höken) om du är ganska duktig på att ta in text samt lära dig tankesätt. Har inte läst FEK2/3 än, men det ska (förhoppningsvis) vara ett litet hopp svårighetsmässigt iaf.
Senast redigerad av black-swan 2009-09-21 kl. 13:37.
Citera
2009-09-21, 14:02
Medlem
Stockholms universitet.

...

Jag har ingen särskild önskan att läsa just civilekonomi, varför jag satte det i parentes och föreslog Fek, men jag vet ju inte vad som är bäst konkurrens- och arbetsbelastningsmässigt.
Citera
2009-09-21, 17:54
Medlem
Bohlingers avatar
För ett tag sedan gick en TV-serie som handlade om arbetet för advokaterna på byrån Försvarsadvokaterna. Hur representativ är serien för en försvarsadvokats dagliga arbete? Hur mycket tjänar dessa?
Citera
2009-09-21, 21:22
Medlem
simmarn_2004s avatar
Det är väl inte ens i jönköping, utan linköping, denna "juristlinje" finns. bakgrunden till citattecknen är att det inte är ett juristprogram där man får en jur.kand som examen, utan enkom en affärsjuridisk utbildning
Citera
2009-09-21, 21:33
Medlem
Utbildningen finns ju i både jönköping och linköping och vad avser examenstiteln så får de väl en examen i handelsrätt och inte jur. kand.
Citera
2009-09-22, 14:25
Medlem
qapmocs avatar
Tror ni det blir svårare eller lättare att komma in i vår gentemot i höstas?
Citera
2009-09-23, 09:35
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Tror ni det blir svårare eller lättare att komma in i vår gentemot i höstas?
titta tidigare trender på vhs..
Citera
2009-09-23, 18:32
Medlem
r0g3rs avatar
Igår hade jag föreläsning i associationsrätt med Anders Lagerstedt. Satan vilken rolig och kompetent föreläsare han är! Dock kommer jag börja ha han som lärare på allvar vid termin tre. Han är tydligen lärare för oss här i Örebro och Stockholm
Citera
2009-09-24, 01:33
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicklasj
Utbildningen finns ju i både jönköping och linköping och vad avser examenstiteln så får de väl en examen i handelsrätt och inte jur. kand.

Och de ska jävlaremig inte konkurrera med oss riktiga jur. kandare om jobben. Till denna yrkesgrupp säger jag: Sätt dig och renskriv briefs din paralegal! :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in