2010-11-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Detta gäller för Lund också. Åtminstone vad gäller att sänka AB-gränsen om för få får det betyget. Har varit med om detta vad gäller förvaltningsprocessrätten i alla fall. Verkar dock inte gälla alla kurser eftersom endast 5 stycken fick AB på internationella rätten, och det skyllde Bogdan och Linderfalk på en dålig årskull som förtjänade dåliga betyg.

Jag läser fösta terminen i Lund och vi fick reda på betygsgränserna innan. Kan inte förstå hur det skulle kunna fungera på annat sätt. Det måste ju råda viss förutsägbarhet i systemet?
Citera
2010-11-19, 17:43
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag tror inte de "lottar", istället justerar de väl helt enkelt upp AB-gränsen om många får bra poäng under förespeglingen att tentan var för lätt. Har hört iaf en kursföreståndare förklara att det är så de gör. Dvs. upp med AB gränsen om det går bra för alltför många samt i motsvarande mån, sänk den ifall det går dåligt för alltför många.
Får man inte ofta reda på gränserna innan? Annars kan man ju se på gamla tentor vore konstigt om det helt plötsligt en tenta krävdes 3 poäng mer för att få AB på tentan. Kan tänka mig en rad missnöjda studenter som skulle klagat.
Citera
2010-11-19, 18:11
Medlem
Tillgodoräkna sig på juristlinjen?

Hej.

Till sommaren får jag min fil. kand. i personalvetenskap och rättsvetenskap (har gått programmet för Personal och arbetsliv). Jag har läst ca 105 hp rättsvetenskap, handelsrätt, mycket arbetsrätt, europarätt osv. Tänkte bara höra om det finns några möjligheter att tillgodoräkna sig kurser som dessa om man kom in på juristlinjen, eller ifall jag måste läsa om allt jag redan läst för att få en jur. kand?
Citera
2010-11-19, 18:18
Medlem
Ja folk som läst rättsvetenskap kan få kurser tillgodoräknade (iaf i Uppsala) men räkna med att få betyget nedsatt till B.
Citera
2010-11-19, 18:25
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Jag läser fösta terminen i Lund och vi fick reda på betygsgränserna innan. Kan inte förstå hur det skulle kunna fungera på annat sätt. Det måste ju råda viss förutsägbarhet i systemet?

Förutsägbarheten ökar väl inte jättemycket bara för att man vet betygsgränserna; provet kan jag ju vara jättesvårt/lätt. Ett annat sätt som vore tänkbart vore som på de flesta mer respekterade ekonomiutbildningarna, där man har en procentsats som får varje betyg.
Citera
2010-11-19, 18:35
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Förutsägbarheten ökar väl inte jättemycket bara för att man vet betygsgränserna; provet kan jag ju vara jättesvårt/lätt. Ett annat sätt som vore tänkbart vore som på de flesta mer respekterade ekonomiutbildningarna, där man har en procentsats som får varje betyg.
Vilket dock också är problematisk för studenterna kan ju faktiskt vara olika bra olika år, alla kullar behöver inte vara lika bra.
Citera
2010-11-19, 18:46
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vilket dock också är problematisk för studenterna kan ju faktiskt vara olika bra olika år, alla kullar behöver inte vara lika bra.

Ja, visst är det så. Speciellt när man tar in så jävla många studenter per år, och även på våren. Ett sådant system fungerar nog bättre på t.ex. HHS när man tar in rätt få elever på hösten, och de har toppmeriter år efter år.
Citera
2010-11-19, 19:41
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym

Det fick vi också på termin 5. 32 var gränsen för AB. När tentan väl var rättad hade gränsen istället hamnat på 30.
Citera
2010-11-19, 19:58
Medlem
Sätts de ner till B oberoende på vilket universitet man läst på?
Citera
2010-11-19, 23:33
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Får man inte ofta reda på gränserna innan? Annars kan man ju se på gamla tentor vore konstigt om det helt plötsligt en tenta krävdes 3 poäng mer för att få AB på tentan. Kan tänka mig en rad missnöjda studenter som skulle klagat.

Jag kan i vart fall inte erinra mig att de nämnt betygsgränsen innan tentan har skrivits annat än vid typ ett tillfälle (som jag inte ens är säker på det). Gamla tentor brukar innehålla poäng per fråga men inte så ofta betygsgränserna (även om dessa säkerligen går att få tag på utan alltför stora problem). Å andra sidan har jag aldrig engagerat mig i frågan.
Citera
2010-11-19, 23:39
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag kan i vart fall inte erinra mig att de nämnt betygsgränsen innan tentan har skrivits annat än vid typ ett tillfälle (som jag inte ens är säker på det). Gamla tentor brukar innehålla poäng per fråga men inte så ofta betygsgränserna (även om dessa säkerligen går att få tag på utan alltför stora problem). Å andra sidan har jag aldrig engagerat mig i frågan.
Gamla betygsgränser är ju vi och för sig inte svårare att få tag på än att man går och frågor de studenter som gjorde tentan sist vad gränsen var, någon lär ju minnas det.
Citera
2010-11-20, 00:20
Medlem
Aimberts avatar
Var får jag tag i gamla tentor? Pluggar i Uppsala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in