2011-01-16, 12:11
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmedK
Det där med franska är en myt, engelska är numera lingua franca inom EU.

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Inte då. Inom juridiken är franska fortfarande kung.

Ok. Kanske ska skriva ut varför också

jag är inte säker så rätta mig gärna. Dokument inom EU är i ett första skede i regel på franska och översätts till engelska ibland långt senare.

Det är självfallet inte en nödvändighet att kunna franska för att syssla med EU-tjafs men Echelon frågade efter vad som skulle vara ett plus. Franska är ett plus, engelska hoppas jag att han redan kan om han läser på universitet.
Citera
2011-01-16, 12:16
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Några speciella särdrag en juriststudent behöver?
Citera
2011-01-16, 12:27
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Ok. Kanske ska skriva ut varför också

jag är inte säker så rätta mig gärna. Dokument inom EU är i ett första skede i regel på franska och översätts till engelska ibland långt senare.

Det är självfallet inte en nödvändighet att kunna franska för att syssla med EU-tjafs men Echelon frågade efter vad som skulle vara ett plus. Franska är ett plus, engelska hoppas jag att han redan kan om han läser på universitet.
Fransmännen jobbar stenhårt på att franskan ska ha samma status och användas lika vitt och brett som engelskan. Externt så kan man begära att alla EU-handlingar ska översättas till vilket EU-språk som helst, men vad som här är relevant är vad som används internt. I mitten på 90-talet använde var tredje anställd inom EU franska och var tredje använde engelska.

Inom den juridiska sfären är franskan ett så pass klassiskt språk att det är arbetsspråket i EU-domstolen i Luxemburg. Vill man syssla med juridik inom EU och man vill veta vilket språk man ska satsa på är det så självklart att komplettera engelskan (som var man än vill jobba bör vara åtminstone god) franskan att den som hävdar annat bör ha lite på fötterna.

Vad som är lingua franca inom EU är helt irrelevant när det kommer till det interna (och ffa juridiska) arbetet. Att jag snackar engelska om jag åker till Polen ändrar inte ett dyft att det är franska som är det mest använda språket i domstolen i Luxemburg.

Referenser: Mattila, Heikki E. S., Comparative legal linguistic, 2006
(Eller följ helt enkelt referensen från wikisidan - http://en.wikipedia.org/wiki/European_Court_of_Justice#Procedure)
Citera
2011-01-16, 12:54
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
1 Enligt ryktet var han Hellners påläggskalv (enligt samma rykte kom Hellner aldrig riktigt över att hans lärjunge visade så bristande akademiska resultat) och Hellners påläggskalvar rör man inte.

2 Ingen annan lär vilja ha hand om JIKen.

3 Det är väl vettigt att hålla sig med en rolig gubbe på JIKen som häver ur sig en massa roligheter samtidigt som han får studenterna att känna sig speciella.

4 Som sagt, han kan vara en bra lärare på JIKen trots (eller tack vare?) bristande akademiska resultat.

Ajaj, där krossades myten om Hööken.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Men du förstår ju inte skillnaden. Ett juridiskt examensarbete är strikt sett inte vetenskap, eftersom det saknas en teoretisk bakgrund.

Ta ett valfritt examensarbete, så märker du att de teoretiska utgångspunkterna är obefintliga.

Jag tog främst sikte på att du skrev att 99% av examensarbetena saknar varje form av vetenskaplig metod, vilket jag har svårt att se att de gör när lärandemålet uttryckligen säger att man ska tillämpa just vetenskaplig metod vid undersökningen. Men det kanske är ett rent formellt krav ingen bryr sig om? Att juridiska examensarbeten egentligen inte utgör rättsvetenskap köper jag dock.
Citera
2011-01-16, 13:00
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag tog främst sikte på att du skrev att 99% av examensarbetena saknar varje form av vetenskaplig metod, vilket jag har svårt att se att de gör när lärandemålet uttryckligen säger att man ska tillämpa just vetenskaplig metod vid undersökningen. Men det kanske är ett rent formellt krav ingen bryr sig om? Att juridiska examensarbeten egentligen inte utgör rättsvetenskap köper jag dock.

Precis. Den metod som finns inte är vetenskaplig, eftersom den är (som även det står i 99 % av examensarbetena) "traditionell juridisk metod" vilket i praktiken innebär att man letar i de etablerade rättskällorna och sedan sammanfattar man det man hittade och kallar det analys.

Sedan är väl frågan om rättsvetenskap i sig är en vetenskap, men det är kanske att gå OT, eftersom även denna disciplin saknar en teoretisk grund att stå på.
Citera
2011-01-16, 13:46
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Sedan är väl frågan om rättsvetenskap i sig är en vetenskap, men det är kanske att gå OT, eftersom även denna disciplin saknar en teoretisk grund att stå på.

Saxat från www.ne.se (Nationalencyklopedien) [fetstil tillagd]:

"vetenskap (lågtyska wetenskap, eg. 'kännedom', 'kunskap'), organiserad kunskap; som verksamhet ett systematiskt och metodiskt inhämtande av kunskap inom ett visst område. Detta kan ske genom att man samlar in och klassificerar data, gör observationer och experiment eller tolkar och analyserar tillgängligt material (t.ex. dokument, föremål) för att sedan kunna dra generella slutsatser och formulera resultat. En av vetenskapens, särskilt naturvetenskapens, huvuduppgifter brukar sägas vara att förklara verkligheten för att kunna förutsäga kommande händelser. Inom humanvetenskaperna vill man snarare förstå mänskligt handlande och beteende för att klarlägga mönster i samhällen och hos individer."

"rättsvetenskap, juridik, särskilt den del av juridiken som innefattar bl.a. studiet av rättsreglerna, dessas tolkning och tillämpning, rättens samhälleliga förutsättningar och verkningar i olika hänseenden samt rättens historia."

Ska vi anse detta som utrett nu? Eller har någon med högst en jur kand i bagaget ytterligare behov av att kategoriskt uttala sig om ting som personen i fråga inte har särskilt bra grepp om? DET, om något, är INTE vetenskap!
Senast redigerad av hoodog 2011-01-16 kl. 14:30.
Citera
2011-01-16, 15:10
Medlem
poena.naturaliss avatar
[quote=hoodog]Saxat från www.ne.se (Nationalencyklopedien) [fetstil tillagd]:
Ska vi anse detta som utrett nu? Eller har någon med högst en jur kand i bagaget ytterligare behov av att kategoriskt uttala sig om ting som personen i fråga inte har särskilt bra grepp om? DET, om något, är INTE vetenskap! [/QUOT

Precis som Pörr nämnde är det här förmodligen OT men; Man ska nog försöka hålla en lägre profil i sådana här sammanhang om man inte ens verkar ha problemställningen klar för sig.

Vad som är vetenskap eller inte är en i allra högsta grad komplex fråga och det går knappast att bara hänvisa till några artiklar från NE för att saken ska anses avgjord. Svaret på om juridik och rättsvetenskap verkligen är en vetenskap är nog mer beroende av vilken syn på vad som är vetenskap den som har en åsikt ansluter sig till.

Personligen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om rättsvetenskapen även om jag nog lutar åt den åsikt som Pörr verkar ge uttryck för i sina inlägg i ämnet.
Citera
2011-01-16, 15:18
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Saxat från www.ne.se (Nationalencyklopedien) [fetstil tillagd]:

"vetenskap (lågtyska wetenskap, eg. 'kännedom', 'kunskap'), organiserad kunskap; som verksamhet ett systematiskt och metodiskt inhämtande av kunskap inom ett visst område. Detta kan ske genom att man samlar in och klassificerar data, gör observationer och experiment eller tolkar och analyserar tillgängligt material (t.ex. dokument, föremål) för att sedan kunna dra generella slutsatser och formulera resultat. En av vetenskapens, särskilt naturvetenskapens, huvuduppgifter brukar sägas vara att förklara verkligheten för att kunna förutsäga kommande händelser. Inom humanvetenskaperna vill man snarare förstå mänskligt handlande och beteende för att klarlägga mönster i samhällen och hos individer."

"rättsvetenskap, juridik, särskilt den del av juridiken som innefattar bl.a. studiet av rättsreglerna, dessas tolkning och tillämpning, rättens samhälleliga förutsättningar och verkningar i olika hänseenden samt rättens historia."

Ska vi anse detta som utrett nu? Eller har någon med högst en jur kand i bagaget ytterligare behov av att kategoriskt uttala sig om ting som personen i fråga inte har särskilt bra grepp om? DET, om något, är INTE vetenskap!

Du behöver inte krångla till det i onödan. Vetenskap kräver en teoretisk bakgrund, följt av observation och sedan en analys. Eftersom juridiken saknar en teoretisk bakgrund är det inte vetenskap. Om du insisterar, kan du väl visa ett examensarbete med det upplägget (eller annat upplägg, av dig ansett som vetenskap). Jag sökte på måfå i Lund och hittade dessa uppsatser:

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1693677&fileO Id=1693718
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1559810&fileO Id=1565107
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1670940&fileO Id=1692537
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1670105&fileO Id=1685543
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1580740&fileO Id=1580745
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1713880&fileO Id=1713882

Osv osv. "Jag har använt mig av en rättsdogmatisk metod"; bara en eufemism för "jag har letat i lagarna, praxis, tidskrifter och böcker och sammanfattat det jag har hittat".
Senast redigerad av Pörr 2011-01-16 kl. 15:27.
Citera
2011-01-16, 15:20
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Några speciella särdrag en juriststudent behöver?

Fet röv så det är bekvämt att sitta, pengar till dyr kurslitteratur. Just, en fallenhet för problembaserat tänkande och ett sinne för struktur är också ett plus

Annars brukar man få höra rätt löjliga myter kring utbildningen/yrket men inget som inte kan lösas med tålamod och målmedvetenhet som med alla andra icke-flum program. Var bara beredd på att det är mycket att hålla reda på så ska det nog gå bra.
Citera
2011-01-16, 15:52
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Man ska nog försöka hålla en lägre profil i sådana här sammanhang om man inte ens verkar ha problemställningen klar för sig.

Vad som är vetenskap eller inte är en i allra högsta grad komplex fråga och det går knappast att bara hänvisa till några artiklar från NE för att saken ska anses avgjord. Svaret på om juridik och rättsvetenskap verkligen är en vetenskap är nog mer beroende av vilken syn på vad som är vetenskap den som har en åsikt ansluter sig till.

Personligen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om rättsvetenskapen även om jag nog lutar åt den åsikt som Pörr verkar ge uttryck för i sina inlägg i ämnet.

1) Angående hänvisningen till www.ne.se. Jag är fullt medveten om att det som en encyklopedi erbjuder är en lexikal definition vilken är, precis som alla andra definitioner av denna typ, möjliga att diskutera och modifiera. Detta är ju trots allt just vad en stor del av den akademiska filosofin sysselsätter sig med. Jag uppfattar emellertid det som att de diskussioner som förs på FB i allmänhet, och kanske i denna tråd i synnerhet, absolut inte rör sig på en filosofisk nivå. Istället utgörs diskussionerna snarare av en hel del käbbel om vad saker och ting betyder i just lexikal bemärkelse. Om jag nu felbedömt herrskapet (?) får jag be om ursäkt, men samtidigt efterlysa att ni, om ni vill föra en teoretisk diskussion kring ett begrepp, ändå underbygger era påstående med lite mer än slagord.

2) Angående frågans avgörande. Självklart är inte frågan avgjord i och med en referens till en encyklopedi, om nu inte diskussionen just rör sig på en lexikal nivå. Men om diskussionen nu faktiskt förs inom denna domän är jag nog benägen att insistera på att frågan faktiskt är avgjord (se samband mellan lexikala definitioner och encyklopedier ovan). Om du däremot åsyftar en uttömmande diskussion kring vad vetenskapens begrepp innebär - vilket snabbt kommer att åtföljas av en hel del problem av kunskapsteoretisk och metafysisk natur - så håller jag helt med dig: frågan är långt ifrån avgjord. Detta gäller dock såväl i denna tråd som i den långt mer seriösa vetenskapsteoretiska pågående debatten. I sådana fall håller jag även med dig om att jag inte har hela problemställningen klar för mig, vilket jag gissar att du inte heller har.

3) Angående personlig uppfattning om vetenskap. Detta låter som en sann subjektivistisk ståndpunkt. En sådan uppfattning finns det ju folks som företräder på fullt allvar - även inom filosofin. Detta är dock lite väl OT för att diskutera just här och just nu.

Citat:
Du behöver inte krångla till det i onödan. Vetenskap kräver en teoretisk bakgrund, följt av observation och sedan en analys.

Osv osv. "Jag har använt mig av en rättsdogmatisk metod"; bara en eufemism för "jag har letat i lagarna, praxis, tidskrifter och böcker och sammanfattat det jag har hittat".

Inget krångel alls. Det NE säger är tänkt att spegla det vedertagna språkbruket. Vad mer eller mindre duktiga studenter tillåts skriva om i sina examensarbeten kan väl rimligtvis varken göra till eller från vad gäller rättsvetenskapens legitimitet som vetenskap i stort.
För övrigt låter det som om du är rätt fokuserad på naturvetenskaplig metod som rättesnöre för all övrig vetenskap. Detta är också en ståndpunkt som flera intar, särskilt i Sverige med den tunga ingenjörstradition som vi haft de senaste hundra åren. Saken är dock inte lika enkel som du får det att låta. Naturvetenskaplig metod fungerar mycket bra - inom just naturvetenskap. Men många försök har gjorts för att överföra metoden till andra kunskapsområden utan att lyckas. Exempelvis behaviorismen inom psykologin, logisk positivism inom filosofin och gammal hederlig historisk materialism inom samhällsvetenskapen.
Senast redigerad av hoodog 2011-01-16 kl. 15:55.
Citera
2011-01-16, 16:22
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
1) Angående hänvisningen till www.ne.se. Jag är fullt medveten om att det som en encyklopedi erbjuder är en lexikal definition vilken är, precis som alla andra definitioner av denna typ, möjliga att diskutera och modifiera. Detta är ju trots allt just vad en stor del av den akademiska filosofin sysselsätter sig med. Jag uppfattar emellertid det som att de diskussioner som förs på FB i allmänhet, och kanske i denna tråd i synnerhet, absolut inte rör sig på en filosofisk nivå. Istället utgörs diskussionerna snarare av en hel del käbbel om vad saker och ting betyder i just lexikal bemärkelse. Om jag nu felbedömt herrskapet (?) får jag be om ursäkt, men samtidigt efterlysa att ni, om ni vill föra en teoretisk diskussion kring ett begrepp, ändå underbygger era påstående med lite mer än slagord.

2) Angående frågans avgörande. Självklart är inte frågan avgjord i och med en referens till en encyklopedi, om nu inte diskussionen just rör sig på en lexikal nivå. Men om diskussionen nu faktiskt förs inom denna domän är jag nog benägen att insistera på att frågan faktiskt är avgjord (se samband mellan lexikala definitioner och encyklopedier ovan). Om du däremot åsyftar en uttömmande diskussion kring vad vetenskapens begrepp innebär - vilket snabbt kommer att åtföljas av en hel del problem av kunskapsteoretisk och metafysisk natur - så håller jag helt med dig: frågan är långt ifrån avgjord. Detta gäller dock såväl i denna tråd som i den långt mer seriösa vetenskapsteoretiska pågående debatten. I sådana fall håller jag även med dig om att jag inte har hela problemställningen klar för mig, vilket jag gissar att du inte heller har.

3) Angående personlig uppfattning om vetenskap. Detta låter som en sann subjektivistisk ståndpunkt. En sådan uppfattning finns det ju folks som företräder på fullt allvar - även inom filosofin. Detta är dock lite väl OT för att diskutera just här och just nu.

Inget krångel alls. Det NE säger är tänkt att spegla det vedertagna språkbruket. Vad mer eller mindre duktiga studenter tillåts skriva om i sina examensarbeten kan väl rimligtvis varken göra till eller från vad gäller rättsvetenskapens legitimitet som vetenskap i stort.
För övrigt låter det som om du är rätt fokuserad på naturvetenskaplig metod som rättesnöre för all övrig vetenskap. Detta är också en ståndpunkt som flera intar, särskilt i Sverige med den tunga ingenjörstradition som vi haft de senaste hundra åren. Saken är dock inte lika enkel som du får det att låta. Naturvetenskaplig metod fungerar mycket bra - inom just naturvetenskap. Men många försök har gjorts för att överföra metoden till andra kunskapsområden utan att lyckas. Exempelvis behaviorismen inom psykologin, logisk positivism inom filosofin och gammal hederlig historisk materialism inom samhällsvetenskapen.

Njae, i och med att diskussionen började med frågan om examensarbetena var vetenskap eller inte borde väl examensarbetena ha ganska stor betydelse.

I övrigt tror jag nog att vi till största delen är ense.
Citera
2011-01-16, 16:37
Medlem
En fråga till er som läst T1 vid SU:

Vad tycker ni om JIK:en? Var det en bra kurs? Vad jag förstått så är det huvudsakligen seminarieundervisning på denna kurs, vilket glädjer mig då jag alltid lär mig bäst på seminarier, inte föreläsningar. Hur går dock själva undervisningen till? Det står att man ska göra ett projektarbete i grupp som sedan ska presenteras, men det måste ju rimligtvis vara något som presenteras i slutet av kursen. Vad gör man fram tills dess på seminarierna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in