Citat:
Ursprungligen postat av noble
Ingen? Har for mig att de forsta juristerna har utexaminerats fran Orebro nu?
Hej
Jag har pluggat både i Örebro och Uppsala. Jag trivdes bra i Örebro, mycket tack vare att det gick mycket bra folk i min klass. Utbildningen i sig är det inte heller något fel på det lilla jag hann erfara. Örebro är ett fattigt och dåligt universitet på många sätt, men det drabbar inte juristerna, psykologerna och de andra "statusutbildningarna" särskilt mycket enligt min erfarenhet. Lärarna kommer mest från Uppsala och Stockholm, men generellt är det som du förstår betydligt lägre nivå på föreläsarna i Örebro än i Uppsala, i alla fall formellt. Det betyder inte att föreläsarna i Örebro var dåliga för vissa var sjukt bra även om det mest är adjunkter, några lektorer och andra som står lägre i hierarkin (undantaget professor Nergelius naturligtvis men honom ser man inte så mycket av). Däremot dras utbildningen med ett sämre rykte i vissa kretsar. Omöjligt att säga hur utbrett det är men jag tror att de flesta arbetsgivare är mer objektiva än så.
Med det sagt så valde jag ändå att byta till Uppsala men det beror på prioriteringar från min sida. Uppsala är en otroligt mycket bättre studentstad än Örebro och har ett otroligt mycket bättre universitet än Örebro. Det är Nordens äldsta universitet som har Sveriges äldsta juristutbildning samtidigt som man ligger i framkant vad gäller undervisningsmetoder. För mig är sådant viktigt. Föreläsarna är som sagt betydligt mer namnkunniga än i Örebro. Naturligtvis har Uppsalas utbildning av bl.a. dessa anledningar högre status än Örebros bland de som bryr sig vart man kommer ifrån. Enligt någon Jusek-undersökning har Uppsalas jurister lättast att få jobb efter examen bland samtliga sex utbildningsorter i Sverige, hur stor skillnaden är vet jag inte.
Kontentan är väl att om du vill börja med juridiken nu så är det inget fel på Örebro. Jag tror inte att man blir en sämre jurist i Örebro, och när det gäller att få jobb så tror jag inte att en examen från Örebro skulle ligga dig i fatet i 90% av fallen. Juristexamen är juristexamen, Örebro har rätt att utfärda en sådan åt dig och formellt sett är det ingen skillnad på en sådan och en från Uppsala. Om du sedan känner att du hellre vill chansa på att vänta, förbättra högskoleprovet och kanske komma in i vår i Uppsala så är det upp till dig. Eller så gör du som jag, börja i Örebro, gör om HP och börja om i Uppsala i vår om du känner för det då. T1 i Örebro är en fantastiskt bra introduktionsutbildning