Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Några frågor som kanske tagits upp tidigare; Hur mycket tid lägger ni juriststudenter i genomsnitt ner i veckan på studier? (föreläsningar exkluderat) Är det någon av er som tidigare gått från pol kand programmet till juristprogrammet och kan tala om vilken skillnad det var i studietempo? Stämmer ryktena om alla drägliga människor på utbildningen? Man hör ibland att jurister konkurrerar med statsvetare och ekonomer inom flera jobb områden, vilka jobb är det som avses här? Kan man som jurist i princip jobba med exakt samma uppgifter som en statsvetare? T.ex. som handläggare och utredare inom den offentliga sektorn.
Tja, kanske inte är så relevant med ett svar från mig, men första 3 veckorna är avklarade av utbildningen (i Uppsala), och har väl pluggat hemma vid kanske ca 10 tillfällen.
I snitt 1-1,5h per gång. Därtill har vi haft mycket föreläsningar, lektioner och seminarier nu i början, så säg att jag pluggat 10 timmar hemma så har jag säkerligen skrapat ihop ~35 timmar på föreläsningar, lektioner och seminarier hittills. Sen ~8 basgruppsmöten på 1-2 timmar var. Ca 55-60 timmar på de 3 första veckorna, alltså. 20 timmar i veckan.
Antagligen lite för lite, men tillräckligt för att jag ska känna mig väl förberedd till seminarierna, och klarar man dem väl så bör man också klara tentan bra, vad jag förstått. Kommer ju blir mer plugg än såhär, givetvis, men nu i början innan man har något att relatera till i utbildningen (från föreläsningar, seminarier) är det svårt att bara sätta sig ner och plöja igenom böcker när man inte riktigt fattar vad man läser.