2010-07-13, 09:48
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
En liten fråga gällande HT och VT på juristprogrammet i Uppsala. har hört ett antal myter och vill gärna få dessa bekräftade eller dementerade.

1. Genomsnittsåldern är högre på VT än på HT, detta yttrar sig genom att ett flertal av studenterna har familj och barn vilket gör det svårare för yngre studenter som att ta sig in i gemenskapen i klassen.
2. Föreläsarna är sämre på VT än på HT, har hört detta om Lund iaf.

eXtremo, jag trodde vi hade gått igenom det här redan. Jag vet inte var du hört dina myter men båda är felaktiga som vi redan sagt. Snittåldern på VT10 kan inte på något sätt vara högre än HT09 och föreläsarna är exakt samma förutom möjligen några gästföreläsare. Inte för att VT:arna kan klaga där heller med bl.a. Johan Hirschfeldt, Rune Lavin, Torgny Håstad, Göran Lambertz, Björn Hurtig, etc.
Citera
2010-07-13, 09:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Menar du arbete som i sommarjobb mellan läsåren på juristprogrammet? Det är svårt att få ett "bra" jobb utan annan erfarenhet än sin gymnasiekompetens som inte är värd så mkt i dessa sammanhang. Då jag säkerligen inte kommer att komma in på juristprogrammet (reserv 88) skall jag nu leta upp ett arbete tills VT '11 då jag söker igen.

Det bästa jag kan få utan kontakter i rättsväsendet är jobb på ICA, Wayne's och dylika arbeten, det vore synnerligen intressant att få ett arbete i någon domstol, om än som "springpojke", "kaffehämtare" eller någon liknande arbetsuppgift, att se det inifrån verkar roligt, men omöjligt?

Arbete är meriterande oavsett. Folk är dessutom medvetna om att det är svårt att få ett kvalificerat juridiskt sommarjobb, så Wayne's/ICA är givetvis mycket, mycket bättre än inget alls.
Citera
2010-07-13, 10:00
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Tack för svaret. Det blir till att ta i princip första bästa jobb till den här terminen då. Sen får jag försöka byta upp mig till något glamorösare efter ett halvår-år. Om man vill hålla på med M & A är det kanske mer meriterande att ha varit kaffekokare på en byrå? Är inte säker på att jag vill hålla på med det, men det känns helt klart intressant just nu.

Har som sagt jobbat tidigare och kommer att vara äldre än 25 år när jag går ut, så åldern bör inte ställa till det i mitt fall.

Vill du syssla med M&A är det givetvis en bra merit att över huvud taget ha varit med i en transaktion, oavsett vilken funktion du har.
Citera
2010-07-13, 10:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezs
En fördel med att börja på VT är att det borde vara lättare att finna bostad.
Det låter bra, bostad är ju ändå relativt svårt att hitta, dock fick jag ett erbjudande om ett rum i Rackarberget, snacka om att strö salt i såren.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
eXtremo, jag trodde vi hade gått igenom det här redan. Jag vet inte var du hört dina myter men båda är felaktiga som vi redan sagt. Snittåldern på VT10 kan inte på något sätt vara högre än HT09 och föreläsarna är exakt samma förutom möjligen några gästföreläsare. Inte för att VT:arna kan klaga där heller med bl.a. Johan Hirschfeldt, Rune Lavin, Torgny Håstad, Göran Lambertz, Björn Hurtig, etc.
Nej, jag läste någonstans att t.ex. Lund hade "sämre" föreläsare, eller jag vill inte kalla dem sämre för dessa föreläsare är säkert också väldigt kompetenta, men det var någonting som inte klickad emellan dessa studenter och föreläsarna. Tack =)

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Arbete är meriterande oavsett. Folk är dessutom medvetna om att det är svårt att få ett kvalificerat juridiskt sommarjobb, så Wayne's/ICA är givetvis mycket, mycket bättre än inget alls.
Det låter bra, som du säger är det arbetslivserfarenhet, det gör det mkt lättare att få ett "bättre" extraknäck då man redan har blivit godkänd av en arbetsgivare och kan bevisa att man fungerar i sociala sammanhang utan större komplikationer.

En sista fråga då, förlåt om jag är tjatig. Om man kommer in på låt säga SU, det går väl att byta till UU? Men detta byte sker endast mellan terminerna och endast i mån av plats i den stora gruppen om 250 personer, denna antagning sker också via betyg/HP.
Citera
2010-07-13, 10:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nej, jag läste någonstans att t.ex. Lund hade "sämre" föreläsare, eller jag vill inte kalla dem sämre för dessa föreläsare är säkert också väldigt kompetenta, men det var någonting som inte klickad emellan dessa studenter och föreläsarna. Tack =)
Icke sant. I våras hade jag i princip exakt samma föreläsare som mina vänner på började i höstas. Alla tunga namn var precis desamma. Skulle man ge någon termin sämre föreläsare är det nog mest troligt att man gör så i början av utbildningen, då alla fortfarande är okunniga, men eftersom så inte är fallet i Lund har jag svårt att se att de gör så på de högre terminerna.

Pörr eller någon mer mer erfarenhet från Lund än jag får gärna droppa en kommentar i frågan, som absolut har avhandlats här tidigare.
Citera
2010-07-13, 10:25
Medlem
nobles avatar
Mjaha, verkar som om det finns en chans att man kommer in pa Orebro (25e reserv) av 120 typ. Vet inte om jag vill till Orebro, har last ett ar ekonomi i Uppsala men samtidigt vill jag komma igang med det jag verkligen vill lasa = juridiken. Nagra vettiga tankar om detta? Jag kommer ihag att jag pratade med en familjekompis pa Lindahls i Stockholm och han tyckte att extrajobb/utlandsstudier vagde tyngre an studieort i Sverige (han laste i Lund).

Ursakta avsaknaden av svenska bokstaver, sitter i Rom.
Citera
2010-07-13, 10:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Icke sant. I våras hade jag i princip exakt samma föreläsare som mina vänner på började i höstas. Alla tunga namn var precis desamma. Skulle man ge någon termin sämre föreläsare är det nog mest troligt att man gör så i början av utbildningen, då alla fortfarande är okunniga, men eftersom så inte är fallet i Lund har jag svårt att se att de gör så på de högre terminerna.

Pörr eller någon mer mer erfarenhet från Lund än jag får gärna droppa en kommentar i frågan, som absolut har avhandlats här tidigare.

https://www.flashback.org/sp22714835

Men som alla säkert förstår, och förstod då, är det ett skämt. Dåliga föreläsare finns överallt, oavsett vår eller höst.
Citera
2010-07-13, 10:49
Medlem
eXtremos avatar
Låter fint, då ansöker jag igen till VT och håller tummarna, skriver även HP en gång till och hoppas på ett bättre resultat. Tack för hjälpen!
Citera
2010-07-13, 10:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
https://www.flashback.org/sp22714835

Men som alla säkert förstår, och förstod då, är det ett skämt. Dåliga föreläsare finns överallt, oavsett vår eller höst.
Tur att du poängterar att det är ett skämt. Annars hade jag nästan fått gå och gräva ner mig då jag ju är VT-student.
Citera
2010-07-13, 11:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Tur att du poängterar att det är ett skämt. Annars hade jag nästan fått gå och gräva ner mig då jag ju är VT-student.
Det är klart, man litar ju på Pörr.
Citera
2010-07-13, 13:26
Medlem
Juristprogrammet på Stockholms Universitet

Har några frågor angående juristprogrammet vid SU som jag hoppas ni kan hjälpa mig att svara på Ligger som reserv 19 till utbildningen efter första urvalet och hoppas på att komma in...

Det jag undrar över är rent generellt hur det är att studera på SU, och specifikt på juristprogrammet. Hur ser gemenskapen ut på skolan, hur många timmar om dagen spenderar man i skolbänken (exempelvis föreläsningar), vilka kurser är roligast, etc. Jag vill veta allt!

Sen undrar jag också över om man kommer vara tvungen att köpa all kurslitteratur, eller om man klarar sig bra på att köpa en del och sedan kopiera och gå på gamla anteckningar och tentor?

Jag är nybörjare på det här med att studera, så allt ni har att komma med är av intresse

Tacksam för svar
Citera
2010-07-13, 13:46
Medlem
namgrebs avatar
Rent generellt känns det som att detta kommer att skickas till tråden som redan avhandlar utbildningen men tills dess kan jag svara lite kortfattat på dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Zooom11
Hur ser gemenskapen ut på skolan

Gemenskap med de andra som går på juristprogrammet finns, gemenskap med andra människor på skolan finns väll inte riktigt med tanke på hur otroligt många det är som pluggar på SU och hur vitt skilda saker man kan plugga. Inte sagt att man inte kan dra på pubar och lära känna andra människor än juriststudenterna dock.

Citat:
hur många timmar om dagen spenderar man i skolbänken (exempelvis föreläsningar)

Varierar, men överlag har man ganska så omfattande egen studietid på universitetet, detta trots att juristprogrammet på SU har gjort sig lite känt för att vara relativt traditionellt med många föreläsningar osv. För det mesta är dock närvaron frivillig. Att höfta och försöka uppskatta hur många timmar man har föreläsningar vore vanskligt, att höfta ännu mer och försöka uppskatta hur många timmar om dagen man lägger ner på att plugga vore ännu värre, det är oerhört individuellt.

För vissa innebär juristprogrammet att man är med på alla föreläsningar/grupptillfällen samtidigt som man pluggar 8 timmar utöver detta, för andra innebär juristprogrammet att man endast går på det obligatoriska och pluggar någon eller några dagar i veckan.

Citat:
vilka kurser är roligast

Individuellt. Vissa gillar straffrätt, andra affärsjuridik och en och annan humanjuridik.

Citat:
Sen undrar jag också över om man kommer vara tvungen att köpa all kurslitteratur, eller om man klarar sig bra på att köpa en del och sedan kopiera och gå på gamla anteckningar och tentor?

Det går säkert att klara sig utan all kurslitteratur, men det är inte att rekommendera. Utbildningen är såpass värdefull att man helt klart bör investera i den kurslitteratur som behövs. På vissa tentor kommer konstiga frågor som står i någon obskyr del av litteraturen och som är omöjlig att svara på såvida man inte åtminstone bläddrat lite i nämnda litteratur. Ett tips är att försöka haffa någon som går terminen före dig och köpa litteraturen begagnad från denna.

Citat:
Jag är nybörjare på det här med att studera, så allt ni har att komma med är av intresse

Chansen finns att du kommer att uppleva några stressiga första veckor där studierna kan kännas närmast överväldigande men ge det tid! Se till att hålla på disciplinen, börja med allt i god tid och ge aldrig upp innan du fått göra ett antal omtentor, innan dess bör man nämligen inte tvivla på sig själv. Kom även ihåg att alla har olika studiemetoder och studietakter och fokusera inte på någon annan än din egen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in