Citat:
Ursprungligen postat av l.lighty
Kommer in i Örebro ledigt, men är/var lite oroad över åldern men har ringt och pratat med dom på skolan nu. Dom säger att det finns en del 24+:are samt att alla är långt ifrån att behärska det fina jurist tugget redan från början. Jag har väl VG i svenska B men har inte skrivit arbeten där man behöver använda ett välvårdat språk på 5-6 år! Nog för att jag skrev bra på hp, men det var mest från kvant-delen. T.ex ord fick jag inte alls bra på, jag laddade ner någon tenta här från tråden och jag erkänner att det var många ord jag fick slå upp, men hey man använder ju inte sånna ord som tillhörande i "mellanklassen" vare sig på jobbet eller hemma hos mor och far
För att koppla ditt inlägg så skulle jag vilja hävda att du kommer få det enklare att komma in i det juridiska tänket då du är äldre än genomsnittet. Det är en absolut fördel att vara ett par år äldre. Hur jag resonerar orkar jag dock inte gå in på.
Det stämmer att juridikstudenter ska kunna behärska språket väl, tekniskt sett. Det krävs goda kunskaper, men det är något som du kommer att lära dig under programmets gång. Har man viljan, så går allt. Va fan, när jag första gången skulle skriva PM med min grupp vart jag förbannad över kamraternas bristfälliga kunskaper i att formulera sig väl i skrift.
Känner en som arbetar inom domstolsväsendet med utländsk bakrund och som kom till Sverige utan någonting. Kunde inte ett smack svenska! Trots det fixade personen högsta betyg i allt utom offentligrätten. Det gällde dock att barrikera sig innanför fyra väggar under dygnest största del