2009-10-06, 10:15
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Precis. Jag har inte brytt mig om att ta reda på vilken institution som har utbyte med vilka.

Någon som vet vilka Lund har utbyte med?

En hel del, men på min tid var det inte så mycket i USA, däremot en hel del platser i Kanada.
Citera
2009-10-06, 15:22
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Någon som vet vilka Lund har utbyte med?

http://web2.jur.lu.se/internet/studiev%C3%A4gledning/exchange.nsf/43e828219552baccc12568cd0028a0b9/ae950c97a5d8b269c1256fd400374386/$FILE/Katalog%20utlandsstudier%20vt%2010.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
En hel del, men på min tid var det inte så mycket i USA, däremot en hel del platser i Kanada.

Studerade du utomlands? Vad tyckte du om det? Är det meriterande?
Citera
2009-10-06, 17:00
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Studerade du utomlands?

Ja.

Citat:
Vad tyckte du om det?

Bra.

Citat:
Är det meriterande?

Ja.

Korta och koncisa svar. Jag anser det bra för cv:n men även utvecklande för ens person att ha gjort minst ett halvår utomlands. Arbetsgivarna gillar det dessutom, gå in på vilken större byrå som helst så ser du att väldigt många av de yngre juristerna har avverkat en period utomlands.
Citera
2009-10-07, 18:11
Medlem
Bohlingers avatar
Finns det någon sida där man kan läsa lite allmänt om hur det är att arbeta som domare eller åklagare? Skulle gärna vilja skaffa mig en bild om hur lång tid det tar, vad som händer på vägen, vad som krävs, var man kan jobba och hur lönen ser ut från examen till pension.
Citera
2009-10-07, 18:50
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Finns det någon sida där man kan läsa lite allmänt om hur det är att arbeta som domare eller åklagare? Skulle gärna vilja skaffa mig en bild om hur lång tid det tar, vad som händer på vägen, vad som krävs, var man kan jobba och hur lönen ser ut från examen till pension.

http://www.domstolsverket.se/templates/DV_InfoPage____676.aspx

Där finns iaf endel av den informationen du efterfrågar
Citera
2009-10-07, 20:03
Medlem
Buffelns avatar
Citat:

Så är det än, tror det finns tre platser i Boston för USA inalles. Men detta är ju då om man söker via juridicum, själva universitetet har väl något utbytesprogram (eller är det bara erasmus kanske, vet ej) har jag för mig. Kanada är enklare men inte enkelt, många som lockas av en vinter i Halifax tydligen, brr.
Citera
2009-10-08, 09:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
http://www.domstolsverket.se/templates/DV_InfoPage____676.aspx

Där finns iaf endel av den informationen du efterfrågar

Det där är bara skönmålande trams på den sidan. Bättre att du försöker nästla dig in i inofficiella källor och tar reda på hur det egentligen är.
Citera
2009-10-08, 10:26
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Det där är bara skönmålande trams på den sidan. Bättre att du försöker nästla dig in i inofficiella källor och tar reda på hur det egentligen är.

Som alltid är väl källkritiken juristens goda vän. Man får helt enkelt sålla. Skulle tro att det i högsta grad gäller dina inofficiella källor också
Citera
2009-10-08, 16:05
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Som alltid är väl källkritiken juristens goda vän. Man får helt enkelt sålla. Skulle tro att det i högsta grad gäller dina inofficiella källor också

Klart att det gör det, men hos mina källor får man i alla fall hela spektrat av åsikter, istället för de tillrättalagda som serveras på DV:s hemsida.
Citera
2009-10-08, 21:23
Medlem
r0g3rs avatar
Satt och funderade på hur situationen kommer bli i Uppsala nu i vår. På deras hemsida står det

"Juristprogrammet i Uppsala kommer att bli volymmässigt större. Antalet studenter som antas till programmet ökar från och med 2010. Totalt kommer cirka 500 studenter att antas årligen. Det innebär en ökning med omkring 170 studenter. Antagning till programmet kommer att ske två gånger per år, alltså både höst och vår. "

Hur många kommer alltså tas in nu i vår?? 170 st? Eller eftersom de antogs +300 nu till hösten så kommer de ta in runt 200? Någon som vet?
Citera
2009-10-08, 21:53
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
När man läser den här tråden börjar man nästan gråta. Hur kommer framtidens jurister gestalta sig. Många som uppger sig läsa juridik kan inte ens formulera en fullt begriplig mening.

Antar att de är skadade av lagboken, som även den många gånger är obegriplig.

I övrigt måste jag säga att jag är imponerad över att många lägger ner så mycket som 40 timmar i veckan på studier. Själv har jag läst vid universitetet i Lund i nära två år, dock bara en termin juridik, men har aldrig lagt ner mer än några timmar i veckan och då ändå gått ut med högsta betyg. Självklart är det väldigt individuellt hur man lägger upp läsandet, men åtta timmar om dagen känns rätt overkill.
Citera
2009-10-09, 14:20
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Satt och funderade på hur situationen kommer bli i Uppsala nu i vår. På deras hemsida står det

"Juristprogrammet i Uppsala kommer att bli volymmässigt större. Antalet studenter som antas till programmet ökar från och med 2010. Totalt kommer cirka 500 studenter att antas årligen. Det innebär en ökning med omkring 170 studenter. Antagning till programmet kommer att ske två gånger per år, alltså både höst och vår. "

Hur många kommer alltså tas in nu i vår?? 170 st? Eller eftersom de antogs +300 nu till hösten så kommer de ta in runt 200? Någon som vet?

Är också mycket intresserad av detta eftersom att jag fortfarande försöker bestämma mig om jag ska prioritera Uppsala eller Lund, eller stanna kvar i Örebro till våren.

Är också intresserad av varför de ökar intaget nu när alla prognoser säger att det kommer examineras för många jurister jämfört med marknadens krav om 4-5 år. Ökar man intaget så är det väl rimligt att anta att även kvalitén på utbildningen blir svårare att upprätthålla? Varför vill man då göra det nu när det redan skulle examineras mer folk än marknaden behöver? Jag skulle förstå beslutet om det var brist, eller skulle förutses en brist om 4-5 år.

Någon som sitter inne med svaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in