2010-07-24, 11:21
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Ptja, är man smart nog att ta sig igenom utbildningen kan jag tycka att man borde kunna byta från en bok till en annan. Som du säger är ju dessutom boken på väg ut - bland mina kursare är det många som endast använder lagboken vid tentamen.

Instämmer och kan för övrigt säga att jag inte öppnat en lagbok på flera år (borsett från någon gång man varit tvungen att slå upp något i all hast i rätten), den nya tekniken har ju gjort allt så mycket enklare (de gamla boktravarna på skrivbordet och jakten på vem av kollegorna som snott "NJA 1947" är ett minne blott).
Citera
2010-07-24, 11:58
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Instämmer och kan för övrigt säga att jag inte öppnat en lagbok på flera år (borsett från någon gång man varit tvungen att slå upp något i all hast i rätten), den nya tekniken har ju gjort allt så mycket enklare (de gamla boktravarna på skrivbordet och jakten på vem av kollegorna som snott "NJA 1947" är ett minne blott).

Vad har du för yrke? Min hypotes är att de som arbetar i domstol är mer beroende av lagboken än andra, men det kanske inte stämmer?
Citera
2010-07-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallselev
Ni som pratar om kurslitteraturen för Uppsala; Vars har ni fått tag i den informationen? Fick själv ett brev där det stod att litteraturlisa kommer att skickas ut kring den 10 augusti men den finns alltså tillgänglig redan nu?

http://www.uu.se/node701?kKod=2JJ311
Citera
2010-07-24, 12:55
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theconqueror
http://www.uu.se/node701?kKod=2JJ311

Notera dock att den där listan gäller för VT2010. Det är troligtvis samma böcker för höstterminen, men man vet aldrig. Ett tips är att köpa böckerna begagnade på plats från någon fadder och göra något roligare för de 2000 kr man sparar. Av liknande skäl (och för att den blå är så förbannat otymplig att släpa på) använder jag den gröna. 450 kr/år är ett klart godkänt pris för att alltid ha aktuell lagtext.
Senast redigerad av Sjuklig Bäver 2010-07-24 kl. 13:08.
Citera
2010-07-24, 13:10
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Mitt argument för att använda den blåa har också att göra med att den är traditionell men inte för att det skulle vara något slags status att ha den. Det är helt enkelt så att det är den som är mest utbredd och använd i arbetslivet. Alla lagböckerna har olika upplägg och man vänjer sig och blir bekväm med den man använder. Eftersom att det är överlägset störst risk att man kommer använda den blå i yrkeslivet så är det bäst att bli förtrogen med den. Betydelsen av detta argument minskar dock lite undan för undan eftersom att det blir mer och mer att man slår i databaser och inte böcker. Dock kommer nog boken hänga med ett bra tag eftersom att man får med sig den överallt.

Gällande upplaga så kan man använda en från 2009. Jag kommer nog använda min 2009 på nästa termin och köpa 2011 nästa år. I år har man behövt kolla upp en del nya lagar som inte finns i 2009, främst Offentlighets och Sekretesslagen för Uppsalas T1r eftersom att man har statsrätt första terminen. Men till nästa upplaga får vi förmodligen en ny regeringsform och annat så det är vettigare att köpa ny då. Ju äldre lagbok man har, desto mindre kan man lita på att lagarna som står där faktiskt gäller, och desto mer måste man dubbelkolla i externa källor som databaser, skriva ut författningar och dylikt. Blir nog lite drygt om man har en lagbok som är mer än 2 år gammal, det skulle jag inte rekommendera. Att byta lagbok vartannat år känns lagom.
Vi har också läst statsrätt, och ärligt talat har det varit värt varenda sparad krona att acceptera att gå runt med nya Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) i utskrivet format. Nu är jag osäker på om den är för ny för att vara med i 2009/2010, men den fanns inte i 2008 års upplaga.

Däremot - den absolut i särsklass bästa investeringen jag gjorde var när jag köpte Sveriges grundlagar – och andra stats- och förvaltningsrättsliga författningar (länk: http://www.jure.se/ns_old/default.asp?url=listforfattare.asp?fuid=437%26fnam e=%20Vogel%20Hans-Heinrich.) Jag, och jag tror att samtliga kursare gjorde likadant, hade lagboken under introduktionskursen för att sedan när stats- och förvaltningsrätten tog vid helt använda nyss länkade bok. Allt vi behövde (förutom OSL, som ju var obsolet, och Lissabonfördraget) fanns där.
Citera
2010-07-24, 13:16
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Vad har du för yrke? Min hypotes är att de som arbetar i domstol är mer beroende av lagboken än andra, men det kanske inte stämmer?

Samtliga som arbetar inom domstolar har så gott som alltid tillgång till en dator med mängder av rättsdatabaser. Arbetet är därmed inte särskilt "lagboksberoende" egentligen. Jag tror dock att många domare alltjämt föredrar att slå i lagboken framför att söka på exempelvis Zeteo. Dessutom ser det kanske lite märkligt ut om ordföranden i en tingsrätt hänger över protokollföraren för att läsa ett betydelsefullt lagrum under en huvudförhandling etc.
Citera
2010-07-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Notera dock att den där listan gäller för VT2010. Det är troligtvis samma böcker för höstterminen, men man vet aldrig. Ett tips är att köpa böckerna begagnade på plats från någon fadder och göra något roligare för de 2000 kr man sparar. Av liknande skäl (och för att den blå är så förbannat otymplig att släpa på) använder jag den gröna. 450 kr/år är ett klart godkänt pris för att alltid ha aktuell lagtext.

Kurskod: 2JJ311
Inrättad: 2010-04-13
Inrättad av: Juridiska fakultetsnämndens utbildningsutskott
Behörighet: Grundläggande behörighet samt Hi A, Sh A (områdesbehörighet 1).
Utbildningsnivå: Grundnivå
har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (B), icke utan beröm godkänd (Ba), med beröm godkänd (AB).
Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Huvudomr? saknas./G1N
Kursplan gäller från: 2010 vecka 35
Citera
2010-07-24, 17:11
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Inte domstol.
Citera
2010-07-25, 20:12
Medlem
Någon som har en komplett litteraturlista för T1 på SU? Har sökt men ej funnit.
Citera
2010-07-25, 20:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SincerelyYours
Har du provat att maila institutionen?
Citera
2010-07-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SincerelyYours

http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2112&Linj=JJURY&Takt=100&Sida= Litteratur&Lang=swe

http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2113&Linj=JJUPK&Takt=100&Sida= Litteratur&Lang=swe

http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2114&Linj=JJURY&Takt=100&Sida= Litteratur&Lang=swe

Inte så jätteknepigt. In på juridicum, kolla grundkurser och sen respektive kurs.
Citera
2010-07-28, 16:03
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -flame4fame-
Möjligen lite hård rubrik. Hursomhelst...

1) Jag tog nyss studenten och har sökt till GU, UU, LU och ÖU och kom in på det sistnämnda. Jag har dock hört mycket skit om ÖU, senast var det nån lärare där som spydde galla över eleverna bland annat om jag minns rätt. Det jag är intresserad av dock är er med insyn i frågan. Hur är det att studera juridik på ÖU egentligen? Jag bor i gbg och behöver i sådana fall flytta, så frågan jag ställer mig är om det är värt det eller om man ska vänta på bättre tider. Hur är staden som studentstad? Någon generell uppfattning om folket?

2) Den frågan jag är mest intresserad av är om man kan påbörja studierna på ÖU, läsa en termin eller två, för att sedan flytta över till GU förutsatt att dessa ligger i fas med varandra? Har nämligen en bekant som studerade till socionom på Umeå U och hoppade sedan till GU efter en termin. Någon som vet något om detta?

Mvh
Jag har pluggar i Örebro (juristlinjen) och jag är väldigt nöjd med utbildningen. Jag var i samma sits som dig innan, orolig och nojjig. Läst för mycket skitsnack här på flashback
Jag tycker att våra föreläsare håller hög kvalité. Vi har många lärare som föreläst i både stockholm och uppsala (Annina H Persson, Josef Zila, Joakim Nergelius mfl). Vi har ofta folk som kommer direkt från arbetslivet som kommer och föreläser.
Utbildningen i Örebro innehåller mycket retorik (rättegångsspel) och vid det senaste JSM fick just Örebro studenterna mycket beröm för just detta.
Våra första jursiter gick precis ut (ca 50 st) och flera sitter idag ting eller jobbar välkända advokatbyråer i stockholm.
Kan även tillägga att Örebro har bedrivit juridiskutbildning sedan Örebro högskola (som senare blev universitet) startade.

Kan ju även påminna dig om att Örebro även nu har Läkarlinjen, vilket säger en hel del om vilken kvalité ett univeristet har.

Staden Örebro är riktigt trevlig, många grönområden, allt finns, mycket studenter och "vanligt folk". Det är också väldigt lätt att få tag i en egenlägenhet, vilket jag tycker är riktigt bra!

Jag har skrivit ganska mycket i tråden om Örebro, antingen kan läsa det eller dra iväg ett PM så berättar jag mer

Ber om ursäkt för stavfel, syftningsfel, MB o allt annat ni kan hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in