2009-09-04, 07:30
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukisdjuret
JÖKen är typ ekonomernas motsvarighet till JIKen, Juridisk introduktionskurs. Är väl typ samma, man läser lite om allt, mest få ett hum om hur saker och ting är inom juridiken.

Det är rätt stor skillnad faktiskt.

JIK - fokuserar på att ge kunskaper inför fortsatta studier inom juridiken.
Citat:
JIK:ens mål är att ge kunskap om det juridiska regelsystemet samt att lära ut metoden för att lösa juridiska problem. Kursen avser även att ge kunskap om viktigare begrepp och regler inom de centrala delarna av civilrätt, straffrätt, processrätt och allmän rättslära, samt färdighet i att hantera det vanligaste juridiska källmaterialet."

JÖK - den är inriktad på bredd. Endast.
Ex: http://www.iei.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=17870&a=150139
Citera
2009-09-04, 08:13
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
vill ju börja på en byrå, inget företag

På vilket sätt är inte en byrå ett företag?
Citera
2009-09-04, 09:32
Medlem
Citat:
Men man, eller iaf jag, vill ju börja på en byrå, inget företag så jag ser inte varför GU skulle vara bättre. Men som sagt, jag vet inte...

Vilken studieort du valt spelar inte en stor roll för byråerna, de tycker ju att det är ganska mycket same-same över alla.
Citera
2009-09-04, 09:36
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Vilken studieort du valt spelar inte en stor roll för byråerna, de tycker ju att det är ganska mycket same-same över alla.
Det är väl nästan alltid en viss fördel att plugga på samma ort som byrån man vill komma in på?

- Du kan praktisera på byrån.
- Jobba extra på företag som byrån har koll på
- Arbetsmarknadsdagar
etc.
Citera
2009-09-04, 12:37
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Tänkte fråga om det är någon här som läst eller tagit kursen "juridisk översiktskurs"?

Undrar vad för litteratur man läser då och vad mer specifikt handlar den kursen om?

Jätte tacksam för svar.
Man läser mycket civilrätt, ganska ytligt. Rätt lätt kurs om man har intresset för den. Skillnaden mellan JIKen och JÖKen är att JIKen är lite mer djuplodande plus att man lär sig använda rättskällor på ett annat sätt. Sen är det lite olika områden man inte läser på JIKen som man läser på JÖKen, bla. arbetsrätt om jag inte minns fel.
Citera
2009-09-04, 18:41
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Det är väl nästan alltid en viss fördel att plugga på samma ort som byrån man vill komma in på?

- Du kan praktisera på byrån.
- Jobba extra på företag som byrån har koll på
- Arbetsmarknadsdagar
etc.

Nej, det är däremot en oerhörd fördel att sitta ting i den staden du sedan ska arbeta i.
Citera
2009-09-04, 18:41
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Men man, eller iaf jag, vill ju börja på en byrå, inget företag så jag ser inte varför GU skulle vara bättre. Men som sagt, jag vet inte...

En byrå är ett företag.
Citera
2009-09-04, 19:52
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
En byrå är ett företag.
Det jag menade var skillnaden mellan ett företag, som Volvo och en byrå, som Vinge.
Citera
2009-09-04, 20:41
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Det jag menade var skillnaden mellan ett företag, som Volvo och en byrå, som Vinge.

Men jobbar du som bolagsjurist på Volvo är det ingen större skillnad i arbetsuppgifterna jämfört med om du kör bolagsrätt på Vinge, bortsett från att det bara är samma klient hela tiden.
Citera
2009-09-05, 00:51
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nej, det är däremot en oerhörd fördel att sitta ting i den staden du sedan ska arbeta i.

Helt rätt. När man sitter ting har man en stor möjlighet att knyta kontakter dessutom "känner" lagmannen sannolikt till byråsnubbarna varför eventuellt goda vitsord är guld värda.

Var man läser är helt klart av underordnad betydelse.
Citera
2009-09-07, 22:25
Medlem
Silfverklingas avatar
Är antagligen en dum fråga (har inte börjat sätta mig in i allt än), men var finner jag hur många poäng som det krävs för att få behörighet på de olika högskolorna inom juristlinjen?
Citera
2009-09-07, 22:44
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverklinga
Är antagligen en dum fråga (har inte börjat sätta mig in i allt än), men var finner jag hur många poäng som det krävs för att få behörighet på de olika högskolorna inom juristlinjen?

www.vhs.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in