Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Stockholm kör väl nån form av JIK första terminen? Det innebär att man har intro på en massa olika rättsområden och kör igenom dem översiktligt. I Uppsala börjar man med konstitutionell rätt, alltså grundlagarna, tillsammans med konstitutionell EU-rätt, lite folkrätt och sådant.
Antar att det är två olika filosofier om hur man ska börja studierna.
Det stämmer bra det. Statsrätten samt EU-rätten och folkrätten läses i Stockholm under termin 2 (även rättsinformatik läses då). Så att ingen missförstår något; man läser inte endast jiken under termin 1 utan även C1:an (familjerätt och arbetsrätt) samt väldigt lite rättsinformatik, dock börjas det med jiken. Själv tycker jag det är ett bra upplägg Stockholm har, efter jiken trodde man att man kunde allt och dessutom att det skulle vara såpass lugnt hela tiden. Ack så fel man hade, men det är en bra start det med.
Citat:
Ursprungligen postat av Goten
Jag läser fortsfarande på gymnasiet , har dock in gått in med full kraft på studierna och lär hammna på cirka hälften MVG och hälften VG. Kommer altså antagligen inte komma in via BG kvoten. Har dock 1.6 på Högskoleprovet jag skrev i våras och såvitt jag vet räcker det till att få en plats på ett flertal av landets lärosäten. Det jag undrar är , hur svårt är det att få AB på juristlinjens kurser? Hur mycket rekomenderar ni som redan läser att man lägger på studierna om har som mål att få minst 2/3 AB?
Sedan , hur står sig Göteborg bland andra juristlinjer ,vad är bra och vad är sämre? Tänker nämligen söka dit efter jag avslutat gymnasiet.
Tack på förhand!
Båda dessa saker (AB-debatten och lärosäte-debatten) behandlas väldigt utförligt i tråden på flera ställen och som Pörr säger, mycket med arbetet som jurist handlar om att sålla ut det irrelevanta. Bläddrar du runt i tråden i någon timme kommer du ha fått fram väldigt mycket fakta om de två saker du undrade över.
Väldigt väldigt kortfattat kan man dock säga följande:
-
Svårighet att få AB: Kräver överlag tid och disciplin. Till viss del individuellt.
-
Få 2/3 AB: Tid och disciplin. Mindre tid och discplin än att få 100% AB, mer än att få 33% AB. Alltjämt individuell aspekt.
-
Juristprogrammet Göteborg: Mellanstort. Mindre anseende än Uppsala och Lund, ev. även Stockholm eller på samma nivå som Stockholm, bättre anseende än Umeå och Örebro.
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Detta +: Rekommenderas det att man läser en eller två kurser innan man hoppar på juristlinjen? Är nämligen mycket intresserad av att läsa ett par kurser som finns...
Jag läste Kriminologi innan mest för att jag hade flera kompisar som läste samma kurs och lallade mig verkligen igenom alla 30 hp (läs: spenderade tid på studentpuben), men tycker såhär i efterhand att det gav mig ganska mycket. Inte nödvändigtvis kunskapsmässigt, men det gav mig en värdefull insikt i universitetslivet vilket underlättade för mig när jag började på juristprogrammet.
Det är självklart inte nödvändigt att läsa något innan man börjar på programmet, att försöka få ett försprång genom att läsa t.ex. jöken tycker jag dessutom är direkt onödigt då försprånget försvinner inom någon månad, men för att få en känsla av hur det är att plugga på universitetet skulle jag säga att det i vart fall inte skadar att ha läst någon enstaka liten kurs innan.