2010-11-04, 13:36
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Detta +: Rekommenderas det att man läser en eller två kurser innan man hoppar på juristlinjen? Är nämligen mycket intresserad av att läsa ett par kurser som finns...
Det skadar väl aldrig. Nivån och tempot på universitetsstudier är ett par steg över gymnasiet, även om man bara väljer någon flumkurs. Själv läste jag en kurs inom humaniora som intresserade mig innan jag hoppade på programmet och det tycker jag var givande.

Om du menar att man kanske ska läsa JIKen eller JÖKen så är det, så som jag ser det, överflödigt. Du lär dig allt du behöver kunna och de som läst grundkurser tidigare har inte någon större fördel. Läs därför hellre något du gillar.
Citera
2010-11-04, 17:26
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Stockholm kör väl nån form av JIK första terminen? Det innebär att man har intro på en massa olika rättsområden och kör igenom dem översiktligt. I Uppsala börjar man med konstitutionell rätt, alltså grundlagarna, tillsammans med konstitutionell EU-rätt, lite folkrätt och sådant.

Antar att det är två olika filosofier om hur man ska börja studierna.

Det stämmer bra det. Statsrätten samt EU-rätten och folkrätten läses i Stockholm under termin 2 (även rättsinformatik läses då). Så att ingen missförstår något; man läser inte endast jiken under termin 1 utan även C1:an (familjerätt och arbetsrätt) samt väldigt lite rättsinformatik, dock börjas det med jiken. Själv tycker jag det är ett bra upplägg Stockholm har, efter jiken trodde man att man kunde allt och dessutom att det skulle vara såpass lugnt hela tiden. Ack så fel man hade, men det är en bra start det med.

Citat:
Ursprungligen postat av Goten
Jag läser fortsfarande på gymnasiet , har dock in gått in med full kraft på studierna och lär hammna på cirka hälften MVG och hälften VG. Kommer altså antagligen inte komma in via BG kvoten. Har dock 1.6 på Högskoleprovet jag skrev i våras och såvitt jag vet räcker det till att få en plats på ett flertal av landets lärosäten. Det jag undrar är , hur svårt är det att få AB på juristlinjens kurser? Hur mycket rekomenderar ni som redan läser att man lägger på studierna om har som mål att få minst 2/3 AB?

Sedan , hur står sig Göteborg bland andra juristlinjer ,vad är bra och vad är sämre? Tänker nämligen söka dit efter jag avslutat gymnasiet.

Tack på förhand!

Båda dessa saker (AB-debatten och lärosäte-debatten) behandlas väldigt utförligt i tråden på flera ställen och som Pörr säger, mycket med arbetet som jurist handlar om att sålla ut det irrelevanta. Bläddrar du runt i tråden i någon timme kommer du ha fått fram väldigt mycket fakta om de två saker du undrade över.
Väldigt väldigt kortfattat kan man dock säga följande:

- Svårighet att få AB: Kräver överlag tid och disciplin. Till viss del individuellt.
- Få 2/3 AB: Tid och disciplin. Mindre tid och discplin än att få 100% AB, mer än att få 33% AB. Alltjämt individuell aspekt.
- Juristprogrammet Göteborg: Mellanstort. Mindre anseende än Uppsala och Lund, ev. även Stockholm eller på samma nivå som Stockholm, bättre anseende än Umeå och Örebro.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Detta +: Rekommenderas det att man läser en eller två kurser innan man hoppar på juristlinjen? Är nämligen mycket intresserad av att läsa ett par kurser som finns...

Jag läste Kriminologi innan mest för att jag hade flera kompisar som läste samma kurs och lallade mig verkligen igenom alla 30 hp (läs: spenderade tid på studentpuben), men tycker såhär i efterhand att det gav mig ganska mycket. Inte nödvändigtvis kunskapsmässigt, men det gav mig en värdefull insikt i universitetslivet vilket underlättade för mig när jag började på juristprogrammet.

Det är självklart inte nödvändigt att läsa något innan man börjar på programmet, att försöka få ett försprång genom att läsa t.ex. jöken tycker jag dessutom är direkt onödigt då försprånget försvinner inom någon månad, men för att få en känsla av hur det är att plugga på universitetet skulle jag säga att det i vart fall inte skadar att ha läst någon enstaka liten kurs innan.
Citera
2010-11-04, 17:27
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagger444
Flikar in med en fråga om Lagboken här. Jag läser ekonomi i Stockholm, där det ingår en del juridik, bl.a. en introduktionskurs. De råder oss att köpa Lagboken 2010, vilket jag inte riktigt finner det värt. Till min fråga:

Hur bra klarar man sig med blåa Lagboken från 2008? Det är den jag lättast kan få tag på till ett bra pris. Har mycket förändrats sedan dess? Vi läser bl.a. avtalsrätt, skatterätt, mellanmansrätt, sakrätt, kontraktsrätt, konsumenträtt m.m.

På skatterättsområdet har det hänt en hel del, och det är ganska mycket som ska skrivas ut om du väljer den vägen. Jag skulle sikta på en ny och fräsch lagbok!
Citera
2010-11-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Stockholm kör väl nån form av JIK första terminen? Det innebär att man har intro på en massa olika rättsområden och kör igenom dem översiktligt. I Uppsala börjar man med konstitutionell rätt, alltså grundlagarna, tillsammans med konstitutionell EU-rätt, lite folkrätt och sådant.

Antar att det är två olika filosofier om hur man ska börja studierna.
Jag vet inte riktigt vilken variant jag skulle uppskatta mest, men det är åtminstone, tänker jag, en trevlig tanke i att få sin introduktion till juridik via grundlagarna.
Citera
2010-11-04, 21:53
Medlem
Är det möjligt att jobba ungefär 2 dagar i veckan(låt oss säga att det är 8 timmars-dagar) och fortfarande kunna ta sig igenom juristprogrammet med bra betyg?

Utbildningen tar ju 4,5 år, betyder det att man köper en ny lagbok varje år om man är superseriös, eller en vartannat år? Hur brukar folk göra?
Citera
2010-11-04, 22:00
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Är det möjligt att jobba ungefär 2 dagar i veckan(låt oss säga att det är 8 timmars-dagar) och fortfarande kunna ta sig igenom juristprogrammet med bra betyg?

Beror på hur mycket fritid du vill ha, du kan ju plugga måndag-fredag 8 timmar om dagen och jobba lördag och söndag 8 timmar om dagen och få utmärkta betyg men du får ju offra väldigt mycket fritid, sen kan man självklart plugga mindre än 40 timmar i veckan
Citera
2010-11-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Beror på hur mycket fritid du vill ha, du kan ju plugga måndag-fredag 8 timmar om dagen och jobba lördag och söndag 8 timmar om dagen och få utmärkta betyg men du får ju offra väldigt mycket fritid, sen kan man självklart plugga mindre än 40 timmar i veckan

Är det det normala att lägga ner 8 timmar om dagen för de som når bra betyg? Om du har något hum om det alltså.

Även om man pluggar 8 timmar om dagen så kan man väl ändå ha rätt så ok fritid med tanke på att man kan forma dagen som man vill.
Citera
2010-11-04, 23:11
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Är det det normala att lägga ner 8 timmar om dagen för de som når bra betyg? Om du har något hum om det alltså.

Även om man pluggar 8 timmar om dagen så kan man väl ändå ha rätt så ok fritid med tanke på att man kan forma dagen som man vill.

Nu studerar jag bara termin 1 men det normala lär vara 30-50 timmar i veckan beroende på vilka betyd du satsar på och hur snabbt/lätt du lär dig etc etc
Citera
2010-11-04, 23:55
Medlem
psykakutens avatar
Citat:

Nej, det är inte det normala. Jag känner ingen som lägger 40 h i veckan på sina studier, annat än 1-2 veckor innan tentan.
Du kan lätt jobba 16 timmar i veckan och ändå få bra betyg, problemet är väl snarare om arbetstiden är förlagd till dagtid och du missar en massa obligatoriska saker i skolan.
Citera
2010-11-05, 00:41
Medlem
namgrebs avatar
Det går att jobba två dagar i veckan eller mer och få bra betyg samtidigt. Men vad man får räkna med är att lägga ner tid och kraft. Tid i den meningen att man svårligen kan ta sig igenom den relativt stora mängd litteratur det är tal om utan att det slukar upp många timmar och kraft i den meningen att hjärnan oftast får sig en utmaning. Vill man även sköta sitt jobb någorlunda ok (och framförallt om det är ett någorlunda kvalificerat jobb) gäller samma saker på den fronten. Hur lätt/svårt det är för någon att göra detta, hur hög/låg kapacitet någon har, är individuellt. Vissa kan köra på 110% termin efter termin, andra måste ta pauser efter varje kapitel.

Det enda vi här på flashback med säkerhet kan säga är att det överlag i vart fall inte är en piece of cake att få både bra betyg (~80% AB) och jobba två dagar (kvalificerat jobb) i veckan under 4.5 år, därutöver kan allt mellan avhopp och eget företag redan under studietiden ske.
Senast redigerad av namgreb 2010-11-05 kl. 00:51.
Citera
2010-11-05, 10:04
Medlem
Citat:

Utbildningen tar ju 4,5 år, betyder det att man köper en ny lagbok varje år om man är superseriös, eller en vartannat år? Hur brukar folk göra?

Det skulle fungerar alldeles utmärkt på Termin ett, dock vet har jag ingen uppfattning om hur tufft det är dem på andra terminerna. Det beror lite på hur mycket fritid du skulle tänka dig att ha.
Citera
2010-11-05, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Antiz
Det skulle fungerar alldeles utmärkt på Termin ett, dock vet har jag ingen uppfattning om hur tufft det är dem på andra terminerna. Det beror lite på hur mycket fritid du skulle tänka dig att ha.

Om vi pratar Uppsala så är T2 minst sagt märkbart tuffare än T1, T3 skall enligt alla uppgifter vara mycket tuffare än T2 (T3 kallas populärt "väggen" som de flesta vet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in