2010-01-18, 09:29
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jits
ni som läser eller har tagit examen, visste ni redan innan ni började studera vad ni ville syssla med inom juridiken?

om inte, har ni kommit på det än och isf hur mycket har ni läst?

har just börjat på juristlinjen men vet inte riktigt vad jag vill syssla med. men viktigt är att jag trivs mer med arbetet än lönen. det är ändå inte uteslutet ätt inrikta sig affärsjuridik, så länge det är kul nog.

Nej, hade ingen aning. Visste inte ens om jag ville läsa juridik men sökte in eftersom det verkade intressant. De som hade detta klart för sig redan innan de började blev allt som oftast inte långvariga.
Citera
2010-01-18, 11:18
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Har någon erfarenhet av projure, lawline, juristjouren eller dylikt? Jobbigt? Bra merit?
Citera
2010-01-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nej, hade ingen aning. Visste inte ens om jag ville läsa juridik men sökte in eftersom det verkade intressant. De som hade detta klart för sig redan innan de började blev allt som oftast inte långvariga.

haha, där ser man! har fått intryck av att juridik inte riktigt är vad man tror att det är. om 28 minuter påbörjas skolningen, spännande!
Citera
2010-01-19, 00:22
Bannlyst
Ungefär vilka betyg behöver man om man vill sitta ting efteråt? Tänk Stockholm kontra typ... Arjeplog. Går tingsplatserna endast till de med högst betyg, eller kan man rädda det med andra meriter, typ övriga studier, arbetslivserfarenhet, mutor, etc?

Och det här med praktik det talas om... är det en obligatorisk del av utbildningen? Vilken termin, isf?

I övrigt, uppsalastudenter, så såg ni även mig i salen idag. Jag var killen med tribaltatoos och varg-t-shirten.
Citera
2010-01-19, 00:46
Medlem
FrasseFloyds avatar
https://www.flashback.org/showpost.php?p=20714730&postcount=1961
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag vill en gång för alla göra klart att tråden inte är en tråd där man diskuterar antagningspoäng. Här för man diskussioner om utbildningen och programmet. [...]
/mod
Citera
2010-01-19, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
https://www.flashback.org/showpost.php?p=20714730&postcount=1961

/mod
Syftar du på mig? Jag ville ju bara veta hur jobbigt det var att få sitta ting?
Citera
2010-01-19, 02:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Syftar du på mig? Jag ville ju bara veta hur jobbigt det var att få sitta ting?
Nej, jag syftar på alla stolpskott som inte klarar av att posta sina frågor om antagning till Juristprogrammet i rätt trådar. Frågor om ting tycker jag absolut kan vara vettiga här.

Jag besvarar frågan här även om inlägget bryter mot 0.06 eftersom det eventuellt finns intresse för fler att veta vad som tolereras och vad som inte tolereras.

/mod
Citera
2010-01-19, 08:46
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Ungefär vilka betyg behöver man om man vill sitta ting efteråt? Tänk Stockholm kontra typ... Arjeplog. Går tingsplatserna endast till de med högst betyg, eller kan man rädda det med andra meriter, typ övriga studier, arbetslivserfarenhet, mutor, etc?

Och det här med praktik det talas om... är det en obligatorisk del av utbildningen? Vilken termin, isf?

I övrigt, uppsalastudenter, så såg ni även mig i salen idag. Jag var killen med tribaltatoos och varg-t-shirten.

Kolla på domstol.se, lediga anställningar, notarie, meritvärdering. Där får du svar på alla frågor.
Citera
2010-01-19, 13:28
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

I o m att jag en gång började juristlinjen med ett klart "målyrke" så måste jag invända Enligt min minnesbild så var det snarare de med lite mer osäkerhet på om juristlinjen var rätt och liknande funderingar som föll ifrån, men det är som sagt min minnesbild och ingen absolut sanning.
Citera
2010-01-19, 19:57
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
I o m att jag en gång började juristlinjen med ett klart "målyrke" så måste jag invända Enligt min minnesbild så var det snarare de med lite mer osäkerhet på om juristlinjen var rätt och liknande funderingar som föll ifrån, men det är som sagt min minnesbild och ingen absolut sanning.

Jo, det var väl också en grupp (även om jag tillhörde den osäkra i början). Vad jag snarare syftade på var de som gick in stenhårt för att bli affärsjurister och sedan blev besvikna på hur utbildningen i själva verket såg ut.
Citera
2010-01-19, 20:01
Medlem
Citat:
Antingen går du och dör eller skärper du dig.

Jag känner inte en enda som har AB rakt över, och jag skulle ändå betrakta mig själv och min umgängeskrets som förhållandevis lyckade (och lyckliga) personer. Ett Ba hit eller dit är ingen panik. Det är snarare din inställning det är fel på - ändra på den annars blir du troligtvis inte långlivad på juristutbildningen.
Fick lite panik, eller ångest, dels för att det känns trist att börja en utbildning som juristprogrammet med ett Ba, och dels för att jag underpresterade vid skrivningstillfället. Kunde bättre, men fick inte ned det på papperet.
Citat:
Jag har suttit ting på en av Sveriges fem största tingsrätter, och jag hade också Ba på termin ett, så ta det lugnt.
Då kan du inte ha haft många Ba:n till eller? Om det inte var väldigt länge sedan du satt ting.

Nu är det dock lugnt. Har väl accepterat mitt öde, eller nåt.
Precis börjat med första civilrättsterminen. Kollade upp vad som väntar och det såg riktigt bra ut. Verkar bli en hel del rättsfall att plöja både till seminarier och PM-skrivande. Inte alls så mycket flum som föregående termin.
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Nu har jag bara läst en termin, men det stämmer bra här hittills. Alla som hoppat av har varit såna som inte vetat riktigt vad de vill göra. Sen började jag i och för sig mitt i lågkonjukturen, och det var rekordår för antal deltagare på högskoleprovet, så det kan tänkas att många hoppade på utbildningen för att de inte hade någon annan sysselsättning och/eller behövde en "inkomst" (aka lån).
Citera
2010-01-19, 22:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Fick lite panik, eller ångest, dels för att det känns trist att börja en utbildning som juristprogrammet med ett Ba, och dels för att jag underpresterade vid skrivningstillfället. Kunde bättre, men fick inte ned det på papperet.

Tyvärr kan du inte mer än det du får ner på papperet, eftersom det är det som räknas.

Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Då kan du inte ha haft många Ba:n till eller? Om det inte var väldigt länge sedan du satt ting.

Slutade för mindre än två år sedan, så så länge sedan är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in