Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Antingen går du och dör eller skärper du dig.
Jag känner inte en enda som har AB rakt över, och jag skulle ändå betrakta mig själv och min umgängeskrets som förhållandevis lyckade (och lyckliga) personer. Ett Ba hit eller dit är ingen panik. Det är snarare din inställning det är fel på - ändra på den annars blir du troligtvis inte långlivad på juristutbildningen.
Fick lite panik, eller ångest, dels för att det känns trist att börja en utbildning som juristprogrammet med ett Ba, och dels för att jag underpresterade vid skrivningstillfället. Kunde bättre, men fick inte ned det på papperet.
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag har suttit ting på en av Sveriges fem största tingsrätter, och jag hade också Ba på termin ett, så ta det lugnt.
Då kan du inte ha haft många Ba:n till eller? Om det inte var väldigt länge sedan du satt ting.
Nu är det dock lugnt. Har väl accepterat mitt öde, eller nåt.
Precis börjat med första civilrättsterminen. Kollade upp vad som väntar och det såg riktigt bra ut. Verkar bli en hel del rättsfall att plöja både till seminarier och PM-skrivande. Inte alls så mycket flum som föregående termin.
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
I o m att jag en gång började juristlinjen med ett klart "målyrke" så måste jag invända

Enligt min minnesbild så var det snarare de med lite mer osäkerhet på om juristlinjen var rätt och liknande funderingar som föll ifrån, men det är som sagt min minnesbild och ingen absolut sanning.
Nu har jag bara läst en termin, men det stämmer bra här hittills. Alla som hoppat av har varit såna som inte vetat riktigt vad de vill göra. Sen började jag i och för sig mitt i lågkonjukturen, och det var rekordår för antal deltagare på högskoleprovet, så det kan tänkas att många hoppade på utbildningen för att de inte hade någon annan sysselsättning och/eller behövde en "inkomst" (aka lån).