2013-11-11, 18:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Saken är ju den att alla förväntade sig att provet skulle vara generöst rättad och alla lärare sa att vi skulle ta det lugnt och det är bara intro. I min mening väldigt missvissande och jag förstår vissa i min kurs som inte är glada.
32 % AB är mycket generöst kan jag säga.
Citera
2013-11-11, 18:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
32 % AB är mycket generöst kan jag säga.

Det är för att du går på en förortshögskola med dåliga studenter. ;>
Citera
2013-11-11, 18:47
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det där är knappast ogeneröst. brukar vara runt 40% AB; knappast en skillnad att sura över. Standardavvikelse osv. 259,5 HP kvar!

syftade mer på 32 % B och så få BA.
Citera
2013-11-11, 19:41
Medlem
Citat:
syftade mer på 32 % B och så få BA.

Du behöver inte oroa dig, av erfarenhet vet jag att jiken pendlar mellan 30 % eller kanske lite mindre AB till runt 66 % AB (tur hade man som läste jiken då ). 32 % AB är ganska mycket jämfört med andra kurser, det är sällan någon kurs når upp till så många procent AB. Dessutom, 29 % BA ej är "så få" jämfört med 32 % B. Tycker jiken i år var på en rimlig nivå. När vi läste var det många sura miner efter att nästan alla fått AB på jiken och sedan kom till C1:an där kanske 24 % max fick AB och kanske 15 % istället för 5 % blev kuggade.

Ta det med ro, inget nytt GBG i Sthlm inte, det håller vi oss ifrån
Citera
2013-11-11, 21:36
Medlem
Någon som har en idé om vem som vinner business law challange på torsdag? Mina riksdaler ligger på att Göteborg tar hem det för 3:e gången, en av finalisterna har tidigare vunnit Juridik - SM samt Wistrands case-tävling
Citera
2013-11-11, 22:37
Medlem
Citat:
Jiken på SU

Betyg Procentuell fördelning
AB 32.77 procent
BA 29.83 procent
B 32.35 procent
U 5.042 procent

Kan nämna att förra jiken var ab 66 % och i princip ingen fick B eller U för den delen. Intressant utveckling..

Jämfört med många andra kurser känns det ändå som det är ganska högt.
Citera
2013-11-12, 00:11
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:
Jiken på SU

Betyg Procentuell fördelning
AB 32.77 procent
BA 29.83 procent
B 32.35 procent
U 5.042 procent

Finns den typen av siffror för Uppsala, Örebro och Göteborg också?

Försöker bestämma mig vart jag ska studera juridik i höst / nästnästa vår.
Citera
2013-11-12, 07:44
Medlem
Citat:
Saken är ju den att alla förväntade sig att provet skulle vara generöst rättad och alla lärare sa att vi skulle ta det lugnt och det är bara intro. I min mening väldigt missvissande och jag förstår vissa i min kurs som inte är glada.

Det är generös rättning och 32 % är ganska generöst om än lite för JIKen. Men det är bara JIKen, ingen bryr sig om den. Så det är bara keep calm! (På den senaste tentan jag skrev var det 12% AB och 14% på den innan den, så det blir värre!)
Citera
2013-11-12, 08:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är för att du går på en förortshögskola med dåliga studenter. ;>

Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Finns den typen av siffror för Uppsala, Örebro och Göteborg också?

Försöker bestämma mig vart jag ska studera juridik i höst / nästnästa vår.
Det är bara att begära ut. Sedan bör du inte gå på hur statistiken ser ut, då du kommer att få AB om du gör det som krävs, vilket lärosäte du än väljer.

Jag tror jag har några siffror från UU, men dessa har jag postat i tråden. Om du söker hittar du statistik från i alla fall UU, SU och GU. Möjligtvis har Legal-Eagle postat från LU också.
Citera
2013-11-12, 09:12
Medlem
Citat:
Det är bara att begära ut. Sedan bör du inte gå på hur statistiken ser ut, då du kommer att få AB om du gör det som krävs, vilket lärosäte du än väljer.
Men vill man helgardera sig bör man välja bort Göteborg.

Hur går det förresten med deras försök att motverka betygsinflation? Fortfarande >50% som kuggar första kursen och ännu fler på omtentan? Sen var det väl deras T5 också som var ett helvete.
Citera
2013-11-12, 09:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Men vill man helgardera sig bör man välja bort Göteborg.

Hur går det förresten med deras försök att motverka betygsinflation? Fortfarande >50% som kuggar första kursen och ännu fler på omtentan? Sen var det väl deras T5 också som var ett helvete.
Då bör även ÖU väljas bort, men inte på grund av betygen utan andra skäl.
Citera
2013-11-12, 09:29
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Jag tror jag har några siffror från UU, men dessa har jag postat i tråden. Om du söker hittar du statistik från i alla fall UU, SU och GU. Möjligtvis har Legal-Eagle postat från LU också.

Jag kan väl bidra med höstens resultat på kursen Allmän rättslära, som är den första tentan på T1 i Lund. Något betyg sätts inte, vilket framgår av länken, utan endast G/U beroende på resultatet. Anledningen till detta är att alla examinationsmoment slåss samman till ett terminsbetyg. Hursomhelst, maxpoängen på tentan var 50 och när jag läste T1 så låg AB-gränsen på 80%. Således, de som har 40 poäng eller mer ligger s a s i fas. När jag läste T1 så var det maximala antalet poäng 180 och AB-gränsen för terminen 144.

Edit. Bort med länken.
Senast redigerad av Legal-Eagle 2013-11-12 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in