2010-03-24, 13:15
Medlem
FrasseFloyds avatar
Vet någon när artikeln är skriven? Är det jag som är dålig eller saknas både datum och artikelförfattare?
Citera
2010-03-24, 13:23
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
Citera
2010-03-24, 13:51
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vet någon när artikeln är skriven? Är det jag som är dålig eller saknas både datum och artikelförfattare?

Du kanske skall förtydliga att du menar http://www.orebrokompaniet.se/index.asp/id/10/lid/105752 vilket jag tror du gör. Det här med sammanfogade trådar blir lätt förvirrande.
Citera
2010-03-24, 14:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Du kanske skall förtydliga att du menar http://www.orebrokompaniet.se/index.asp/id/10/lid/105752 vilket jag tror du gör. Det här med sammanfogade trådar blir lätt förvirrande.
Ja, jävla skitmoderator som inte kan göra det snyggare.

Precis, det var den artikeln jag menade. Att den postas nu får en ju att tro att den är ny, men inte kan väl en professor i rättsvetenskap tala om EG-rätt i dagsläget? Artikeln måste ju ha något halvår på nacken och då är den ju inte heller särskilt aktuell utan det måste finnas färskare analyser på området som är mer relevanta.

Tack för förtydligandet.
Citera
2010-03-24, 14:17
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ja, jävla skitmoderator som inte kan göra det snyggare.

Precis, det var den artikeln jag menade. Att den postas nu får en ju att tro att den är ny, men inte kan väl en professor i rättsvetenskap tala om EG-rätt i dagsläget? Artikeln måste ju ha något halvår på nacken och då är den ju inte heller särskilt aktuell utan det måste finnas färskare analyser på området som är mer relevanta.

Tack för förtydligandet.

Dessutom är artikeln ett utmärkt övningsexempel till att förbättra sin källkritik, för ett mer ensidigt dravel än detta är ju svårt att hitta.

Däremot lär väl uttrycket EG-rätt leva kvar ett tag till i de flestas medvetande.
Citera
2010-03-24, 14:21
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Dessutom är artikeln ett utmärkt övningsexempel till att förbättra sin källkritik, för ett mer ensidigt dravel än detta är ju svårt att hitta.

Däremot lär väl uttrycket EG-rätt leva kvar ett tag till i de flestas medvetande.
Uttrycket EG-rätt kommer säkerligen leva kvar under åtminstone min utbildning, och det kan jag acceptera. Mina föreläsare är inte mer än människor. Att man däremot i en artikel (vinklad sådan dessutom) inte gör rätt är pinsamt.
Citera
2010-03-24, 14:34
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Uttrycket EG-rätt kommer säkerligen leva kvar under åtminstone min utbildning, och det kan jag acceptera. Mina föreläsare är inte mer än människor. Att man däremot i en artikel (vinklad sådan dessutom) inte gör rätt är pinsamt.

Fast journalisten/propagandisten kanske inte håller sig ständigt uppdaterad om eventuella förändringar i terminologin på det rättsområdet. Tror också att det just det namnet på rättsområdet ifråga kommer att hålla i sig ett tag, särskilt bland oss "gamla" studenter.
Citera
2010-03-24, 21:46
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Har man möjlighet att sova mycket och gott ska man ju självklart göra det! Detsamma gäller powerwalks, träning, bra käk osv. Samtidigt får man räkna med att juridikstudier kräver en viss insats och ett visst tempo, är man en person som behöver minst 10 timmar sömn per natt, en rask 45-minuters promenad på morgon, rotsallad med stekt ankbröst till lunch och någon timma på gymmet på kvällen så kan det bli lite problematiskt.
Det underliga här i Uppsala är att alla bruttor verkligen lyckas med detta. Plugga på bibblan 8 timmar per dag, äta keso och äpple/bulgursallad till lunch, träna på Friskis 4 dagar i veckan och ta långa morgonpromenader hör inte till ovanligheterna. Flera basgruppsmöten har närvarats av tjejer med joggingskor samt träningskläder. Min slackerattityd tar illa upp av detta.
Citera
2010-03-26, 09:32
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Det underliga här i Uppsala är att alla bruttor verkligen lyckas med detta. Plugga på bibblan 8 timmar per dag, äta keso och äpple/bulgursallad till lunch, träna på Friskis 4 dagar i veckan och ta långa morgonpromenader hör inte till ovanligheterna. Flera basgruppsmöten har närvarats av tjejer med joggingskor samt träningskläder. Min slackerattityd tar illa upp av detta.

Hur mycket pluggar du själv per dag?

Anledningen att jag försöker få en bild över det hela är just för att om jag kommer in, vilket jag troligtvis gör, så vill jag inte att det ska bli för intet om jag nu inte kommer palla upp studietempot
Citera
2010-03-26, 09:40
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung

Anledningen att jag försöker få en bild över det hela är just för att om jag kommer in, vilket jag troligtvis gör, så vill jag inte att det ska bli för intet om jag nu inte kommer palla upp studietempot

Det där är en alldeles för individuell fråga för att den ska gå att besvara. Vissa pluggar inte alls mycket, medan andra pluggar till ögonen blöder. Vad som är rätt för en själv märker du förhoppningsvis för eller senare.
Citera
2010-03-26, 14:20
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung

Det är aldrig för intet och se för guds skull till att inte hoppa av vid första motgången! Det är först när man har 1-2 tentor släpandes och allt faller ihop som ett korthus man bör fundera lite över huruvida man klarar av det hela eller ej. Jag kommer ihåg att personer föll av relativt tidigt för att de tyckte tempot var för högt osv, men jag är helt övertygad om att majoriteten hade kunnat klara av allt om de bara inte tvivlat på sig själva!

Själv gled jag genom gymnasiet och ett stående skämt var att jag pluggade fem timmar per dag under den tiden, vilket jag aldrig någonsin gjorde, på juristprogrammets introduktionsdag sa Hööken något i stil med "Pluggar ni fem timmar över schemalagd undervisningstid varje dag så kommer det att gå alldeles utmärkt..." Jag trodde på fullaste allvar att han skämtade och att inga, möjligtvis läkare, pluggade så mycket. Oförberedd som fan var jag, men än är jag kvar.

Kom ihåg att ge det en chans bara, visa disciplin och tvivla aldrig på dig själv, då kommer det att gå alldeles utmärkt!
Citera
2010-03-27, 09:04
Medlem
Gungdungkungs avatar
Om man är en nyexaminerad jurist med dem absolut lägsta betygen, bör man då oroa sig för ens arbetsmöjligheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in