Citat:
Ursprungligen postat av Karl-der-Grosse
Blev dömd för ett brott när jag var 17 , vill dock inte gå in på vad. Men i vilket fall undrar jag,tittar större affärsjuridiska byråer på ens polisregister när de anställer? Och en till fråga som egentligen inte har med Juristprogrammet att göra.. när förvinner en "prick" ur ens register?
Jag har inte själv hört talas om någon affärsjuridisk byrå som begär utdrag ur belastningsregistret, men det är inte omöjligt att så sker. Det brott du har begått spelar nog en ganska avgörande roll om de nu skulle begära att få se ett utdrag. Förskingrade du pengar från din förre arbetsgivare eller gav du en kollega som förskingrade pengar en smäll på käften? Det förstnämnda borde ju rimligtvis sticka mer i ögonen för en affärsjuridisk byrå och det sistnämnda närmast premieras.
Mig veterligen tas uppgifterna i belastningsregistret bort utifrån olika preskriptionsbestämmelser beroende på vilken påföljd det blev för brottet. Notera även att det är du som måste begära ut ett utdrag från registret och sedan visa det för din arbetsgivare med tanke på att endast du och diverse myndigheter har rätt att begära ut informationen. Så du kan ju i teorin söka ett jobb och vid första tecken på att de vill ha något utdrag dra dig ur med någon lam ursäkt. Allmänna spaningsregistret osv. behöver du heller inte oroa dig över.
Citat:
Ursprungligen postat av StinaX
Men försvinner pricken av sig själv, eller måste man aktivt plocka bort den?
Du behöver inte göra något.
Citat:
Ursprungligen postat av -Sleipner
Fast är inte 27 år för gammalt för att kunna få anställning som bitrände jurist på MSA,Vinge etc?
Det går med största sannolikhet att få anställning på någon av de större byråerna även vid 27 års ålder. Dock måste man självklart och som alltid ha gjort något av tiden som gått förbi.
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Vad sägs om en liten ovetenskaplig enkätundersökning?
Du som läser på juristprogrammet alternativt ska börja läsa där till hösten och som dessutom har ett flashbackkonto:
1. Vad vill du arbeta med efter examen?
2. Vad vill du absolut inte arbeta med efter examen (som har någon form av juridisk anknytning)?
3. Är du intresserad av att sitta ting?
4. Är det viktigt för dig att få bra betyg?
5. Vilken utbildning var ditt andrahandsval?
6. Tror du att du kommer att bli en framgångsrik jurist?
1. Affärsjuridik. Tro det om ni vill, men det är inte pengarna som lockar. Jag gillar affärsvärlden, men suger totalt på matte och övergav därför tankarna på att bli ekonom, affärsjuridiken är min väg in.
2. Humanjuridik. Tråkigt, jobbigt och inget jag tror jag väljer frivilligt.
3. Ja, ges möjligheten kommer den att tas. Inte nödvändigtvis för meriten men för kunskapen.
4. Absolut, det vore lögn att påstå något annat. Name of the game är betyg, meriter och kontakter (utan att jag personligen ger de någon inbördes rangordning) och det är bara att spela med de kort man har och göra sitt bästa.
5. Sjuksköterska. Fråga mig inte varför för det vet jag inte riktigt, det är så långt ifrån mig man kan komma egentligen. Troligtvis var det någon romantisk idé om att jag skulle åka runt i ambulans och rädda livet på snygga tjejer som fick mig att kryssa i sjuksköterskeprogrammet. Övervägde även att bli polis, men är ju färgblind (lätt röd-grön färgblindhet) så i nuläget är jag tekniskt "unfit for duty" och ger de högaktningsfullt fingret för att bli jurist istället.
6. Beror på hur man mäter framgång. Justitieråd eller någon annan tungviktare kommer jag aldrig bli, svinrik lyckas jag nog inte heller med, men däremot tror jag att jag kommer bli en kompetent och ambitiös jurist som dör alldeles för tidigt i hjärtinfarkt.
Är det inte alltid den som drar igång sådana här frågor som ska vara först ut med att svara?