2009-05-31, 07:25
Medlem
Köp boken Civilrätt av Malmström & Agell (kolla så din upplaga du köper nu funkar i höst) och tanka ned gammla tentor. Då är det bara läsa frågorna, försöka svara, kolla svaren, bearbeta lite. Nästa fråga. Funkar helt okej men ni kommer få lära er metod och så när ni börjar, som kanske inte är svår men inte heller särskilt självklar för en nybörjare.
Citera
2009-05-31, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
Köp boken Civilrätt av Malmström & Agell (kolla så din upplaga du köper nu funkar i höst) och tanka ned gammla tentor. Då är det bara läsa frågorna, försöka svara, kolla svaren, bearbeta lite. Nästa fråga. Funkar helt okej men ni kommer få lära er metod och så när ni börjar, som kanske inte är svår men inte heller särskilt självklar för en nybörjare.

Tackar för hjälpen. Då skaffar jag boken civilrätt, upplaga 20, kan det stämma? Och läser igenom gamla samhälleböcker både A & B kursen.
Citera
2009-05-31, 14:07
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Tackar för hjälpen. Då skaffar jag boken civilrätt, upplaga 20, kan det stämma? Och läser igenom gamla samhälleböcker både A & B kursen.

Du behöve inte läsa om samböckerna, i vad mån du behöver kunna nånting om samhället så är det en grundläggande uppfattning om vad t.ex. riksdagen, kommunerna och domstolarna sysslar med. Mer akademiskt finlir än så blir det ej. Kom också ihåg att det är viktigt att läsa lagtext.
Citera
2009-05-31, 16:56
Medlem
Citat:

Håller med Buffeln, du behöver definitivt inte läsa samhällsböckerna (lita på en som inte ens läst B-kursen och fixade ett upptentat G på sam A). Sen ska du skaffa nyaste civilrätt och en lagbok. Fast du har tid att läsa när du väl börjar också. Just jiken var dock ganska stressig kommer jag ihåg, mycket att läsa.
Citera
2009-05-31, 18:06
Medlem
Tackar för hjälpen. Ska snarast möjligt skaffa nyaste utgåvan av civilrätt.
Citera
2009-05-31, 20:39
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Håller med Buffeln, du behöver definitivt inte läsa samhällsböckerna (lita på en som inte ens läst B-kursen och fixade ett upptentat G på sam A). Sen ska du skaffa nyaste civilrätt och en lagbok. Fast du har tid att läsa när du väl börjar också. Just jiken var dock ganska stressig kommer jag ihåg, mycket att läsa.

På jiken läser man 6-7 böcker tror jag. Civilrätt, av Agell & Malmström, var grunden. I den stod lite om det mesta.
Citera
2009-05-31, 21:01
Medlem
Pörrs avatar
Frågan är väl iofs hur mycket nytta du har av att plöja Malmström och liknande när du inte har några referensramar över huvud taget.

Det du i så fall skulle kunna göra om du vill ha lite försprång under termin ett är att läsa jiken/jöken en termin tidigare. Men det försprång du har då kommer ändå jämnas ut relativt snabbt.
Citera
2009-06-01, 16:23
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Frågan är väl iofs hur mycket nytta du har av att plöja Malmström och liknande när du inte har några referensramar över huvud taget.

Det du i så fall skulle kunna göra om du vill ha lite försprång under termin ett är att läsa jiken/jöken en termin tidigare. Men det försprång du har då kommer ändå jämnas ut relativt snabbt.

Jag håller egentligen med. Tror dels inte det ger särskilt mycket, och dels att det finns en viss risk att man får för sig att det är svårare än vad det i själva verket är.

Tycker, precis som någon skrev tidigare, att den förutsättning för framgångsrika jurstudier du enklast kan träna upp är din förmåga att plöja textmassor och lära dig att dels plocka fram vad som är viktigt (läs tentarelevant), dels att ur gyttret av akademiskt pladder kunna vaska fram en förståelse för hur saker och ting hänger ihop. Oavsett om du så läst Sam A-C på gymnasiet kommer du att känna dig som en total nybörjare varje gång ni börjar med ett nytt rättsområde.

Jag är själv omvittnat lat, korkad m.m. men har haft enorm nytta av att jag är/var en boknörd som läste förbluffande (faktiskt) mängder facklitteratur inom historia/samhällsvetenskap av ren nördighet under åren innan juristprogrammet. Faktiskt långt större nytta än vad jag hade av att panikplugga på Malmström veckan innan kursstart och med självförtroendet i botten släpa mig till uppropet som om jag skulle möta hin håle själv.

edit: needless to say läste jag förstås boken utan att läsa lagtext.
Citera
2009-06-02, 19:39
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ska börja läsa juridik nästa år. Nu undrar jag om det finns någon bra "lärobok" med lite basic grunder och info/fakta man bör kunna eller liknande. Bok som helt enkelt skulle vara nyttigt och kunna vara en bra grund inför starten.

Kanske man ska läsa lite gamla samhällsböcker, samhällskunsap a+b?
Eller det kanske finns någon gömd skatt någonstans på bibilioteket som är känd i juristkretsen? Jättetacksam för tips.

Skit i samböckerna helt, skaffa Malmström som många säger och kolla vad som är kurslitteratur redan nu. Tror dock inte det hjälper så mycket då du inte vet vad examinatorn kommer lägga fokus på. Men att kunna Agell Malmström bra är aldrig en nackdel. En ny 2009 i Juni är billigt med, det är bra och kunna läsa det faktiska lagrummet böckerna hänvisar till.
Citera
2009-06-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr

Håller med. Jag beställde hem Agell/Malmström ett par veckor innan kursstarten och började så klart läsa lite. Det kändes som en käftsmäll när jag öppnade boken utan några som helst referensramar, ja. Det var en bok av fyra, så jag trodde att jag skulle få en helvetisk termin. När man sen fick lite vägledning, kolla på föreläsningar och lite enkla tillämpningsuppgifter att lösa, så kändes det genast mycket bättre.

Var tvungen att läsa upp Historia A som ju fordras för att komma in på juristprogrammen, jag tänkte att jag ska ju ändå lära mig det här nästa termin och hoppade på distanskursen (JIK). Känns ändå bra att ha lite grundläggande kunskaper innan start. Om jag nu kommer in på programmet till nästa termin ens.

Tenta på söndag! Allt under VG kommer kännas som ett misslyckande. Det enda som kan sätta lite käppar i hjulen är om det blir för mycket processrätt, men det har det inte gjort dem senaste åtta tentorna så.
Citera
2009-06-02, 20:17
Medlem
VitNegers avatar
Han får ju försöka styra upp en lagbok också. Annars missar man ju hela poängen.
Citera
2009-06-02, 20:17
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Skit över huvud i juristböckerna och njut av sommaren. Det finns gott om tid att plugga under terminen och du kommer bara att bli less om du börjar för tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in