Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Har lite frågor som jag undrar över
Alla verkar ju ha uppfattningar om SU och Uppsala och lite Lund. Men hur ser utsikterna ut för nån som går i typ Örebro eller Umeå?
Hur många jurister examineras per år?
Hur många av dessa får jobb?
Hur många går ut från SU och Uppsala och hur ser framtidsutsikterna ut för dessa?

Det får väl ändå anses som notorisk fakta, att Juristprogrammet vid Örebros Universitet är den absolut främsta när det gäller prestige, m.m. Eller så är det inte så. Studenter har ju en tendens att prisa sitt eget universitet, och inget fel med det, men som student vid Örebro skall jag försöka ge en lite nyanserad bild av det hela.
När det gäller själva utbildningen är jag så lång helt tillfredställd. Det vill säga strukturen på kurserna är bra, och avslutas alltid med ett muntligt moment, ofta ett rättegångsspel och en tenta. Dessa spel har ofta upplevts som en kronisk vårta i analen, men senare i samband med arbete på byrå, har jag förstått att de varit givande och fått mig att förstå sammanhanget.
När det kommer till Örebros administration så finns inte mycket gott att säga, och av den nonchalans som studenterna så ofta får bemöta när de kommer med sina problem. Denna ovilja och Örebroattityd är något som jag svårligen tror förekommer på de mer erfarna lärosätena.