2010-12-13, 15:41
Medlem
Jooplins avatar
Jag har ett betygssnitt på 19,9 (inklusive meritpoäng) och ett HP-resultat på 1,6. Jag kom in på mitt HP-resultat i Uppsala, hade förmodligen kommit in med 1,5 också. Sedan är det lägre intagning i Örebro och Luleå än vad det är i de mer "etablerade" städerna.

För mer specifika siffror är det ju bara att gå in på VHS (klick klick!)
Citera
2010-12-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Okej.
Du verkar ha koll. En dubbelexamen i civilekonom (med b-c i snitt), arbetar vid sidan av studierna sedan 3 år (ej relevant jobb dock!), verksam i kåren och en utlandstermin. Borde jag bli attraktiv?
Allt läst på SU.

Är du ironisk eller dum i hela huvudet?
Citera
2010-12-13, 16:51
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Är du ironisk eller dum i hela huvudet?

ja jag är inte ironisk i vart fall!
Citera
2010-12-13, 16:57
Medlem
Citat:
ja jag är inte ironisk i vart fall!

Ok. Svaret på din fråga är helt enkelt att du är helt värdelös på arbetsmarknaden. Ingen vill ha en sån som du. Du är dömd till städare på McDonalds.
Citera
2010-12-13, 16:59
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Ok. Svaret på din fråga är helt enkelt att du är helt värdelös på arbetsmarknaden. Ingen vill ha en sån som du. Du är dömd till städare på McDonalds.

Ok tack. Har jobbat där. Det va ok. Men ska nog chansa ändå, och läsa klart mina utbildningar, så får vi se om några år. Men tack ändå för tipset om Donken.
Citera
2010-12-13, 17:07
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooplin
Jag har ett betygssnitt på 19,9 (inklusive meritpoäng) och ett HP-resultat på 1,6. Jag kom in på mitt HP-resultat i Uppsala, hade förmodligen kommit in med 1,5 också. Sedan är det lägre intagning i Örebro och Luleå än vad det är i de mer "etablerade" städerna.

För mer specifika siffror är det ju bara att gå in på VHS (klick klick!)

Det som är lite jobbigt är att juristprogrammet inte finns i Luleå.
Citera
2010-12-13, 17:08
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Har lite frågor som jag undrar över

Alla verkar ju ha uppfattningar om SU och Uppsala och lite Lund. Men hur ser utsikterna ut för nån som går i typ Örebro eller Umeå?

Hur många jurister examineras per år?
Hur många av dessa får jobb?
Hur många går ut från SU och Uppsala och hur ser framtidsutsikterna ut för dessa?

Det får väl ändå anses som notorisk fakta, att Juristprogrammet vid Örebros Universitet är den absolut främsta när det gäller prestige, m.m. Eller så är det inte så. Studenter har ju en tendens att prisa sitt eget universitet, och inget fel med det, men som student vid Örebro skall jag försöka ge en lite nyanserad bild av det hela.

När det gäller själva utbildningen är jag så lång helt tillfredställd. Det vill säga strukturen på kurserna är bra, och avslutas alltid med ett muntligt moment, ofta ett rättegångsspel och en tenta. Dessa spel har ofta upplevts som en kronisk vårta i analen, men senare i samband med arbete på byrå, har jag förstått att de varit givande och fått mig att förstå sammanhanget.

När det kommer till Örebros administration så finns inte mycket gott att säga, och av den nonchalans som studenterna så ofta får bemöta när de kommer med sina problem. Denna ovilja och Örebroattityd är något som jag svårligen tror förekommer på de mer erfarna lärosätena.
Citera
2010-12-13, 17:13
Medlem
hanswolfs avatar
Du kommer att kunna läsa juridik med dina betyg, men du kommer inte att kunna läsa på juristprogrammet.

Men vill du läsa några fristående kurser i rättsvetenskap, eller någon rättsvetenskapligutbildning, så ska dina betyg räcka gott och väl.

Lycka till
Citera
2010-12-13, 18:22
Medlem
Jooplins avatar
Citat:
Det som är lite jobbigt är att juristprogrammet inte finns i Luleå.

Sorry.. jag menade naturligtvis Umeå!
Citera
2010-12-13, 19:09
Medlem
Citat:
Okej.
Du verkar ha koll. En dubbelexamen i civilekonom (med b-c i snitt), arbetar vid sidan av studierna sedan 3 år (ej relevant jobb dock!), verksam i kåren och en utlandstermin. Borde jag bli attraktiv?
Allt läst på SU.

Det beror på hur dina betyg från juristprogrammet ser ut. Och vad du vill jobba med.
Citera
2010-12-13, 19:28
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Öh, vad fan snackar du om? "16.8 på högskoleprov, 0.1 - 0.5 lägre på resten"? Och det bästa är att du klankar ner på honom (vilket inte är fel i och för sig, om du nu inte själv var en sån "stjärna").

TS: Kolla statistiken på vhs som andra redan länkat till. Kort sagt: Du behöver ha MVG i princip i alla ämnen, inkl. lite meritpoäng (runt 21,5 tror jag det brukar ligga på). På vårintagningarna är det något lägre än så. Gör högskoleprovet, du behöver ett resultat omkring 1.5 för att ha en god chans. Lycka till.
Ett betygssnitt kan aldrig ligga över 20.0 trattjävel.
Citera
2010-12-13, 19:34
Medlem
Jooplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Ett betygssnitt kan aldrig ligga över 20.0 trattjävel.

Jodå det kan det visst göra, om man inkluderar meritpoängen kan betygssnittet uppgå till max 22,5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in