2010-02-22, 23:03
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du kan ju alltid läsa jöken i sommar också, den kursen finns på distans jag ska själv läsa det i sommar, för att hjälpa mig ta reda på om jag bör söka juristprogrammet. Är fortfarande osäker men funderar på det starkt.

Du kan inte få avdrag för stavning eller grammatiska fel, så länge du blir förstådd. Ingen bryr sig om sådant såvida inte tentan handlar om just språk.

Det där skulle jag behöva fråga någon om, men jag är ganska säker på att korrekt stavning är ett krav för full poäng. Vet inte om det är så på tentor, men på PM och annat är det så iaf. Att kunna skriva på väldigt korrekt och bra svenska är mycket viktigt för en jurist och det är nog få tjänster där man inte behöver kunna det. Språket, skrivet och talat är juristens främsta arbetsredskap och om man ska skriva juridisk korrespondens eller domar så räcker det verkligen inte med att bara göra sig förstådd.

Det är mycket möjligt att det kravet inte finns på tentor, men på PM och uppsatser så skall det vara jävligt korrekt.
Citera
2010-02-22, 23:37
Medlem
Såvitt jag vet vad gäller stavfel, språklig korrekthet etc. så är det som med nästan allt annat; en helhetsbedömning görs. Finns nog ingen mall som säger att en viss procent felstavade ord ger poängavdrag på tentan osv...
En tenta är ju en ganska speciell situation, du ska sitta där och grilla hjärnan i ca 5 timmar. När jag skrev T1-tentan bestod den av tre frågor, och mina svar till dessa omfattade bra många sidor av hetsigt skriven argumentation. Har ganska svårt att se hur jag (eller någon annan för den delen) skulle kunna undvika ett enda stavfel i denna mängd text som skrevs på en sådan kort tid. Man är ju skapligt stressad liksom..
Naturligtvis skall man sträva efter ett korrekt språk, men på en tenta har nog rättande lärare lite mer överseende med enstaka stavfel, felaktig meningsuppbyggnad, syftningsfel eller vad det nu kan vara. En PM författas ju över en längre tidsperiod, med detta följer en mindre (i princip noll) tolerans för språkliga fel överhuvudtaget. Således kan man räkna med poängavdrag på sin PM vid minsta lilla. (Här på UU är dom sjukt petiga har jag fått erfara )
Citera
2010-02-22, 23:44
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det där skulle jag behöva fråga någon om, men jag är ganska säker på att korrekt stavning är ett krav för full poäng. Vet inte om det är så på tentor, men på PM och annat är det så iaf. Att kunna skriva på väldigt korrekt och bra svenska är mycket viktigt för en jurist och det är nog få tjänster där man inte behöver kunna det. Språket, skrivet och talat är juristens främsta arbetsredskap och om man ska skriva juridisk korrespondens eller domar så räcker det verkligen inte med att bara göra sig förstådd.

Det är mycket möjligt att det kravet inte finns på tentor, men på PM och uppsatser så skall det vara jävligt korrekt.

Som du säger borde det ju finnas en skillnad mellan tentor och sådant du kan använda en dator till. Med en dator har man ju stavningsprogram och gåt om tiden att läsa igenom allt och använda ordböcker mm och då skall det finnas få stavfel. Medans man på en tenta skriver för hand och antagligen ofta stressad och då är det ju lätt att det blir stavfel. När man jobbar sedan och skall skriva saker skriver man ju minst 99% av sakerna på en dator att skriva saker för hand är ju i princip utdött nu för tiden.

Vad är ett PM föresten. Antar att det inte är privat medelande

Det är det enda jag är nervös för när jag skall börja studera juridik. Har alltid haft problem med stavningen. Har inga problem att argumentera skriftligt och muntligt eller läsa stora mängder information och ta till mig detta etc och det jag skriver är nästan alltid bra rent innehållsmässigt med bra argument etc men som sagt en hel del stavfel och särskrivningar.
Senast redigerad av Orzion 2010-02-22 kl. 23:50.
Citera
2010-02-22, 23:51
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Som du säger borde det ju finnas en skillnad mellan tentor och sådant du kan använda en dator till. Med en dator har man ju stavningsprogram och gåt om tiden att läsa igenom allt och använda ordböcker mm och då skall det finnas få stavfel. Medans man på en tenta skriver för hand och antagligen ofta stressad och då är det ju lätt att det blir stavfel. När man jobbar sedan och skall skriva saker skriver man ju minst 99% av sakerna på en dator att skriva saker för hand är ju i princip utdött nu för tiden.

Vad är ett PM föresten. Antar att det inte är privat medelande

Det är det enda jag är nervös för när jag skall börja studera juridik. Har alltid haft problem med stavningen. Har inga problem att argumentera skriftligt och muntligt eller läsa stora mängder information och ta till mig detta etc och det jag skriver är nästan alltid bra rent innehållsmässigt med bra argument etc men som sagt en hel del stavfel och särskrivningar.

PM = skriftlig inlämningsuppgift. I gymnasiet kallades det för "uppsats". annat ord på uni för att inte förväxlas med riktiga uppsatser (c-uppsatser etc)
Citera
2010-02-22, 23:52
Medlem
Orzions avatar
Citat:
PM = skriftlig inlämningsuppgift. I gymnasiet kallades det för "uppsats". annat ord på uni för att inte förväxlas med riktiga uppsatser (c-uppsatser etc)

Ungefär som en hemtenta?
Citera
2010-02-22, 23:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Är det inte mer en väldigt kort uppsats, vanligt vid en delredovisning av en kurs?
Citera
2010-02-23, 00:00
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ungefär som en hemtenta?
Hemtentorna på juristlinjen jobbar man vanligtvis 24 timmar med, en PM kan ta flera månader att skriva klart.
Citera
2010-02-23, 00:04
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Vill inte vara alltför pessimistisk, men min erfarenhet är att personer med invandrarbakgrund har det betydligt svårare och hoppar av i högre utsträckning än infödingar. Sen tycker jag att du ska köra på ändå, från början skriver ändå alla som krattor och lägger man bara manken till kommer ens språk att utvecklas. Men var beredd på att du kommer ha det litet kämpigare än många andra.
Citera
2010-02-23, 00:11
Medlem
karamellas avatar
Svårt att säga exakt vad ett PM är, annat än att det är just en skriftlig inlämning. Ordet används inom de flesta utbildningar på universitetet och det säger ingenting om hur stor uppgiften är etc.

När jag läst statsvetenskap A har det varit standard att jag haft 1 tenta+1 PM för varje moment. Ett moment krävde ett PM på 2-3 sidor om politiska ideologier, ett annat moment krävde ett PM på minimum 10 sidor som skulle bestå av ett förslag till en ny konstitution för Östtimor, med hänsyn till deras historia och politiska problem. Ganska stor skillnad i vad mina PM bestått av alltså.
Citera
2010-02-23, 00:25
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Svårt att säga exakt vad ett PM är, annat än att det är just en skriftlig inlämning. Ordet används inom de flesta utbildningar på universitetet och det säger ingenting om hur stor uppgiften är etc.

När jag läst statsvetenskap A har det varit standard att jag haft 1 tenta+1 PM för varje moment. Ett moment krävde ett PM på 2-3 sidor om politiska ideologier, ett annat moment krävde ett PM på minimum 10 sidor som skulle bestå av ett förslag till en ny konstitution för Östtimor, med hänsyn till deras historia och politiska problem. Ganska stor skillnad i vad mina PM bestått av alltså.

Läser statsvetenskap för tillfället jag med. Det du kallar PM skulle jag kalla en hemtenta eller paper eller helt enkelt arbete/upstats. Men har hyfsad koll på vad det är nu, tack
Citera
2010-02-23, 00:56
Medlem
Känner man tveksamhet till att börja juristlinjen pga svårigheter att skriva så finns bara en sak att göra, nämligen att hoppa på utbildningen. Kan inte tänka mig en bättre miljö för att lära sig använda språket både skriftligt och muntligt faktiskt...
Det är nog dumt att låta bli juristlinjen av just den anledningen att man har problem med att skriva, det lär man ju sig på utbildningen! Det är ett icke-problem.
Citera
2010-02-23, 10:48
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Jag stavar som en kratta (för källa kolla min posthistorik ) detta var dock aldrig ett problem på juristlinjen och är inget problem i mitt arbete (advokatbyrå), det finns som bekant stavningskontroll. Vad gäller särskrivningarna så får du jobba lite på dem (finns ju inga stavningsprogram för dem), men det är absolut inget skäl att avstå en rolig utbildning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in