Såvitt jag vet vad gäller stavfel, språklig korrekthet etc. så är det som med nästan allt annat; en helhetsbedömning görs. Finns nog ingen mall som säger att en viss procent felstavade ord ger poängavdrag på tentan osv...
En tenta är ju en ganska speciell situation, du ska sitta där och grilla hjärnan i ca 5 timmar. När jag skrev T1-tentan bestod den av tre frågor, och mina svar till dessa omfattade bra många sidor av hetsigt skriven argumentation. Har ganska svårt att se hur jag (eller någon annan för den delen) skulle kunna undvika ett enda stavfel i denna mängd text som skrevs på en sådan kort tid. Man är ju skapligt stressad liksom..
Naturligtvis skall man sträva efter ett korrekt språk, men på en tenta har nog rättande lärare lite mer överseende med enstaka stavfel, felaktig meningsuppbyggnad, syftningsfel eller vad det nu kan vara. En PM författas ju över en längre tidsperiod, med detta följer en mindre (i princip noll) tolerans för språkliga fel överhuvudtaget. Således kan man räkna med poängavdrag på sin PM vid minsta lilla. (Här på UU är dom sjukt petiga har jag fått erfara

)