2010-02-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Haha, ja det är sjukt mycket jämfört med alla andra orter. Det är vanligt på andra håll att man bara har föreläsningar som inte är obligatoriska och något seminarium som kanske men inte alltid är obligatoriskt. Det innebär att standarden är att man i princip kan hålla sig hemma och göra det man känner för för att sen bara gå och skriva tenta. De flesta väljer ju att gå på föreläsningar, men som sagt, man kan välja och vraka. Så är det inte i Uppsala.

Jaså, där ser man. Jag upplever det som att jag som uppsalastudent har jävligt mkt fritid (som iofs ofta spenderas på jb). Tycker inte att schemat är särskilt betungande... Blir väl antagligen värre nästa termin (väggen) men enligt rykten så är det inte så himla jobbigt som alla säger. Aja, återstår att se
Citera
2010-02-02, 22:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Jaså, där ser man. Jag upplever det som att jag som uppsalastudent har jävligt mkt fritid (som iofs ofta spenderas på jb). Tycker inte att schemat är särskilt betungande... Blir väl antagligen värre nästa termin (väggen) men enligt rykten så är det inte så himla jobbigt som alla säger. Aja, återstår att se

Får man fråga vad "jb" är?
Citera
2010-02-02, 22:24
Medlem
Efter ett par veckor i Uppsala vet jag inte om jag tagit det alltför lugnt hittils? Av de man läser i den här tråden får man känslan av att det gäller att sitta och plugga 9-16 varje dag men så har det ju verkligen inte varit. Har förutom lektioner (hädanefter seminarier), föreläsningar och basgruppsmöten slöpluggat kanske 2-3 timmar per dag i bästa fall och då känns det ändå som jag ligger bra till med PM osv. Vet också att det blir mycket mer att göra till seminarier än lektioner men ändå.

Men jag antar att det är för att det fortfarande är tidigt i utbildningen?
Citera
2010-02-02, 22:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Efter ett par veckor i Uppsala vet jag inte om jag tagit det alltför lugnt hittils? Av de man läser i den här tråden får man känslan av att det gäller att sitta och plugga 9-16 varje dag men så har det ju verkligen inte varit. Har förutom lektioner (hädanefter seminarier), föreläsningar och basgruppsmöten slöpluggat kanske 2-3 timmar per dag i bästa fall och då känns det ändå som jag ligger bra till med PM osv. Vet också att det blir mycket mer att göra till seminarier än lektioner men ändå.

Om jag upfattat det rätt behöver man inte alls läsa mycket för att klara utbildningen. Vill man däremot få högre betyg krävs självklart mer läsning.
Citera
2010-02-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Får man fråga vad "jb" är?

Ursäkta otydligheten, JB är en förkortning för juridiska biblioteket.
Citera
2010-02-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Du behöver inte oroa dig. Amanuenserna avlivar jur.studs med för många Ba:n i betyget efter att universitetet ifråga har fått pengarna för examensarbetet.

Ett mer seriöst råd skulle nog vara att inte ta ut något i förskott. Att gissa hur det har gått brukar sällan vara särskilt framgångsrikt.
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Brukar kunna uppskatta vad jag kommer att få för resultat med relativt bra precision. Skulle tippa på 74 % - lovar att återkomma när rättningen är klar.
"Råkade" visst bli ett AB ändå. Allt gnäll, ångest osv. helt i onödan.

Riktigt jävla skönt kan jag berätta.
Snart vankas det välförtjänt utgång. Tack ni som postade något stöttande! Skål!
Senast redigerad av jorre 2010-02-03 kl. 18:33.
Citera
2010-02-05, 00:36
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542

I början är det helt klart enklare. Efter 10-15 seminarier krävs det mer studerande än i början.
Citera
2010-02-06, 00:43
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
"Råkade" visst bli ett AB ändå. Allt gnäll, ångest osv. helt i onödan.

Riktigt jävla skönt kan jag berätta.
Snart vankas det välförtjänt utgång. Tack ni som postade något stöttande! Skål!

Om du vill höra ett par visdomsord från en som är på slutspurten så släpp ångesten redan nu. Gör ditt bästa på kontorstid och njut av studietiden i övrigt istället. Jag har utan tvekan lagt mer tid på juristångest än på att ha skoj, och det känns ganska bull. Du kommer antagligen inte ta till dig av budskapet förrän det är för sent ändå, men hey - nu har du det i skrift.
Citera
2010-02-06, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Om du vill höra ett par visdomsord från en som är på slutspurten så släpp ångesten redan nu. Gör ditt bästa på kontorstid och njut av studietiden i övrigt istället. Jag har utan tvekan lagt mer tid på juristångest än på att ha skoj, och det känns ganska bull. Du kommer antagligen inte ta till dig av budskapet förrän det är för sent ändå, men hey - nu har du det i skrift.

detta måste ses som en god gärning!
Citera
2010-02-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Vänligt av dig.

Ångesten varade dock bara ganska exakt 20 dagar, dvs. tiden från att jag kom ut från tentasalen tills jag fick resultatet. Detta på grund av att jag kände att jag underpresterat vid skrivningstillfället.

I övrigt mår jag bra och har inte haft någon nämnvärd ångest under själva studietiden, men tack för de visa orden i alla fall!
Senast redigerad av jorre 2010-02-06 kl. 10:27.
Citera
2010-02-06, 22:48
Medlem
spudwishs avatar
Det här har säkert frågats och besvarats förut i denna mastodonttråd, men frågar ändå...

Det verkar vara ganska vanligt att jurister går vidare till att bli företagsledare, typ VD. Vad är det för skillz man har/får som jurist som gör en eftertraktad som företagschef? Ok det är ju säkert bra att veta vad som lagligt vad gäller konkurrens, eller kontraktsrätt o dyl, men om man t.ex. har chefsposition inom ett elektronikföretag men varken har branschvana (typ ingenjör) eller koll på siffror (företagets räkenskaper), hur kan man få ett sånt jobb?
Citera
2010-02-07, 01:34
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Det här har säkert frågats och besvarats förut i denna mastodonttråd, men frågar ändå...

Det verkar vara ganska vanligt att jurister går vidare till att bli företagsledare, typ VD. Vad är det för skillz man har/får som jurist som gör en eftertraktad som företagschef? Ok det är ju säkert bra att veta vad som lagligt vad gäller konkurrens, eller kontraktsrätt o dyl, men om man t.ex. har chefsposition inom ett elektronikföretag men varken har branschvana (typ ingenjör) eller koll på siffror (företagets räkenskaper), hur kan man få ett sånt jobb?
Jag tror det är mycket vanligare att ekonomer eller civilingenjörer får VD-poster etc. Var har du hört att jurister är attraktiva som det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in