2009-04-09, 19:04
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Har sökt juristprogrammet till hösten. Fick 1.7 på HP så jag tror att jag har en hyfsad chans att komma in. Sökte både på SU och UU. Är det något av de två universiteten som är bättre än det andra?

Skulle förvåna mig mycket ifall du inte kom in på båda de utbildningarna med HP-resultatet 1.7. Du kan dock inte komma in på båda, utan ifall du kommer in på den som är först på din prioriteringslista så stryks alla som är underprioriterade. Hur har du prioriterat ansökningarna?

Kvalitetsmässigt ska juristprogrammen i Stockholm och Uppsala vara likvärdiga.Tror inte det skiljer märkbart i kvalite vilket lärosäte du än läser vid. Däremot så har väl Stockholms, Lunds och Uppsalas universitet lite finare renommé än Örebro och Umeå t:ex.

Jävla ful avatar du har förövrigt
Citera
2009-04-09, 19:28
Medlem
WayneGretzkys avatar
-

Satte 1,5 (1,6 om jag har tur med normeringen) på Hp i år. Visst torde väl detta räcka in på någon utav juristprogrammen i höst? Tänker då även på Umeå och i värsta fall Örebro.
Citera
2009-04-09, 20:19
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Skulle förvåna mig mycket ifall du inte kom in på båda de utbildningarna med HP-resultatet 1.7. Du kan dock inte komma in på båda, utan ifall du kommer in på den som är först på din prioriteringslista så stryks alla som är underprioriterade. Hur har du prioriterat ansökningarna?

Kvalitetsmässigt ska juristprogrammen i Stockholm och Uppsala vara likvärdiga.Tror inte det skiljer märkbart i kvalite vilket lärosäte du än läser vid. Däremot så har väl Stockholms, Lunds och Uppsalas universitet lite finare renommé än Örebro och Umeå t:ex.

Jävla ful avatar du har förövrigt

Jag prioriterade Stockholm, Uppsala var mitt andraval. Längre ut på landsbygden vill jag inte vara

Vad är den här prioriteringsfunktionen till för egentligen? Vinner man någon fördel på att prioritera ett visst program/kurs?
Citera
2009-04-09, 20:30
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Jag prioriterade Stockholm, Uppsala var mitt andraval. Längre ut på landsbygden vill jag inte vara

Vad är den här prioriteringsfunktionen till för egentligen? Vinner man någon fördel på att prioritera ett visst program/kurs?

Som sagt: Ifall du kommer in på din förstprioriterade utbildning stryks ansökningarna till de utbildningar du prioriterat som 2a, och eventuellt lägre än så
Citera
2009-04-16, 11:01
Medlem
Har en liten fråga. Såg att man läser företagsekonomi, i termin 4 om jag minns rätt. Finns det möjlighet att läsa den redan vid termin 1, alltså hoppa på den direkt för att plocka lite poäng? och om så är fallet, hur ska man gå tillväga?

Såg att den kursen startar nu på måndag på SU
Citera
2009-04-16, 14:57
Medlem
r0g3rs avatar
Satt och fundera lite... Eftersom de är just dem med högst betyg som får sitta ting (ungefär 20% tror jag de sa att de är) Vad gör alla andra??
Citera
2009-04-16, 15:29
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Satte 1,5 (1,6 om jag har tur med normeringen) på Hp i år. Visst torde väl detta räcka in på någon utav juristprogrammen i höst? Tänker då även på Umeå och i värsta fall Örebro.
Om det är samma intagning som förra året kan du komma in på lund och uppsala
Citera
2009-04-16, 15:37
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Satt och fundera lite... Eftersom de är just dem med högst betyg som får sitta ting (ungefär 20% tror jag de sa att de är) Vad gör alla andra??

De andra börjar väll jobba med annat helt enkelt?
Citera
2009-04-17, 11:41
Medlem
Har sökt juristprogrammet i Uppsala, Lund och Sthlm nu till hösten. Har ett kasst betygssnitt på runt 15,5, har dock 1,5 på HP. Vad tror ni om mina chanser att bli antagen?

En fråga till. Har läst två fristående juridikkurser på Högskolan Dalarna, EU-rätt 7,5 hp och Förvaltningsrätt 15 hp. Kan jag tillgodoräkna mig dessa utifall jag kommer in på programmet?

Tack på förhand!
Citera
2009-04-17, 12:33
Medlem
r0g3rs avatar
Du kan nog komma in! sen om du klarar utbildningen vette fan med tanke på ditt dåliga gymnasiebetyg .
Citera
2009-04-17, 12:42
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Du kan nog komma in! sen om du klarar utbildningen vette fan med tanke på ditt dåliga gymnasiebetyg .

Vad grundar du det på?
Citera
2009-04-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Inte blir man väl Jur.kand i Örebro? Är inte det bara i Umeå, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Lund man blir jur.kand?

Örebro, Könjöping, Karlstad osv är bara fake om du ska bli RIKTIG jurist. Visst är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in