2016-11-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Du behöver nog läsa på lite om rättsmedicin =)
Att en jur kand skulle göra dig till en bättre rättsmedicinare - nej!

Om man för skojs skull ska försöka komma på en tänkbar karriär för en "läkarjurist" (eller "juristläkare"?) kan jag tänka mig två olika varianter där man möjligen kan ha nytta av båda examina:

1. Professor i offentlig rätt med inriktning på hälso- och sjukvårdsjuridik, LPT, eller liknande.

2. Inspektionen för vård och omsorg.

Dubbelexamen vore i och för sig troligtvis overkill i båda fallen.

Har aldrig hört talas om någon som har läst både jurist- och läkarprogrammet samtidigt, däremot har jag hört om jurister som har bytt karriär och börjat plugga till läkare istället. Det är nog ytterst ovanligt att en person som har både jurist- och läkarexamen är verksam inom båda fälten.
Citera
2016-11-29, 17:45
Bannlyst
Citat:
Du behöver nog läsa på lite om rättsmedicin =)
Att en jur kand skulle göra dig till en bättre rättsmedicinare - nej!
Jag har inte sagt att man blir bättre, kanske att man blir mer attraktiv inför en arbetsgivare om denne ska välja mellan en rättsläkare som saknar jur kand respektive en som har jur kand. Rättsmedicin är det området/specialiteten inom medicin som ligger närmast juridiken och rättsväsendet, eftersom att en av uppgifterna är att man ska avslöja brottslingar.
Citera
2016-11-29, 17:46
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Aha, du är en sådan där som kom in på HP. Vilket Försäkringskassekontor jobbar du på?

Förr i tiden kunde man väl iofs. få tingsplats genom intervju, men om jag minns rätt valde DV ut de fem med bäst betyg och skickade dessa på intervju och sedan fick domstolen fria händer att välja. Så det är ju sant att även i de fallen hade betygen betydelse. Och du har ju även en poäng att förmågan att skaffa sig AB i ämnen som till typ 110 % är synnerligen ointressanta också visar på vissa färdigheter; det är ju trots allt så att många ämnen i arbetslivet inte heller är så oerhört spännande.

Min poäng var mer av typen att det går att bryta presumtionen, men problemet för de som argumenterar för möjligheten bara har empiri som visar det rakt motsatta.

Yessir, räkmacka hela vägen Det höll iofs på att gå illa när en humorlös viktigpetter hotade med streck efter att jag uteblivit från samtliga lektioner samt svarat 42 på alla frågor på provet. Somliga lärare tar sitt jobb på blodigt allvar. Tiden får väl utvisa huruvida det blir Norrmalmstorg eller Migrationsverket; som boende i Malmö är väl sannolikheten för det förstnämnda något lägre än att jag tages av daga av några lokala förmågor innan jag hunnit ta examen.

För övrigt är det väl bara att instämma.

Citat:
Med tanke på att disputerade jurister inte är speciellt eftertraktade (av förklarliga skäl) lär ju knappast läkare vara mer användbara.

Säg inte det; vi måste ju ersätta alla gamla stofiler med nydisputerade genusprofeter.

Citat:
Fast så illa var det väl inte. Problemet för henne var väl att även om hon hade haft bättre betyg hade det i praktiken krävts en MP-tjänst på en finbyrå (inkomst > 1 000 000) för att bli skuldfri inom överskådlig tid (eller vad nu rekvisitet är). Även med en högre inkomst hade hon tydligen svårt att ens betala räntorna på skulden. Sitter man med raka B (om det nu var det hon hade) på Kassan på en tjänst som inte kräver jur. kand.-examen kan man ju förstå att det är en bit kvar till miljonlönen.

Visst är det så; det tar ju skrämmande lång tid att faktiskt arbeta ihop en miljon efter omkostnader även med en fullt habil lön. En viss individs eufori -- ingen nämnd och ingen glömd -- kan ha varit aningen överdriven.

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Thomas Bodström har ju gjort HP, vet dock inte om han kom in via det.

Vill minnas att stolpskottet Fridolin har 2.0 på HP, så det är ju tyvärr inte mycket till garant för excellens.

Citat:
Menade Örebro, vet att Malmö inte har det. Närmaste är Lund, men där kommer jag inte in.

Lätt att förväxla Malmö och Örebro; det skiljer ju trots allt bara 40 mil. Det är väl pendlingsavstånd för 08 r
Senast redigerad av CaveatLector 2016-11-29 kl. 17:49.
Citera
2016-11-29, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Yessir, räkmacka hela vägen Det höll iofs på att gå illa när en humorlös viktigpetter hotade med streck efter att jag uteblivit från samtliga lektioner samt svarat 42 på alla frågor på provet. Somliga lärare tar sitt jobb på blodigt allvar. Tiden får väl utvisa huruvida det blir Norrmalmstorg eller Migrationsverket; som boende i Malmö är väl sannolikheten för det förstnämnda något lägre än att jag tages av daga av några lokala förmågor innan jag hunnit ta examen.

För övrigt är det väl bara att instämma.

Säg inte det; vi måste ju ersätta alla gamla stofiler med nydisputerade genusprofeter.

Visst är det så; det tar ju skrämmande lång tid att faktiskt arbeta ihop en miljon efter omkostnader även med en fullt habil lön. En viss individs eufori -- ingen nämnd och ingen glömd -- kan ha varit aningen överdriven.

Vill minnas att stolpskottet Fridolin har 2.0 på HP, så det är ju tyvärr inte mycket till garant för excellens.

Lätt att förväxla Malmö och Örebro; det skiljer ju trots allt bara 40 mil. Det är väl pendlingsavstånd för 08r
Vet inte varför jag skrev Malmö istället för Örebro. Det var någon form av lapsus brutus som gav upphov till felet. Är inte 08:a alls faktiskt.
Citera
2016-11-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ungefär så. Att läsa dubbelt och få kassa betyg tyder redan där på att något är felinställt med prioriteringarna.

Citat:
Nej, en dubbelexamina är inget som av sig självt gör att du blir attraktiv på arbetsmarknaden. Särskilt inte den kombinationen du talar om.

Vilken kombination gör en person med en jurist examen extra attraktiv? Eller är det kanske onödigt med en dubbelexamina (speciellt om man inte pallar)? Kanske bäst att fokusera på Jp och försöka få AB rakt igenom? Eller är det kanske kurser man ska läsa till Jp? kan bara tänka mig någon retorik kurs, typ. Vad säger herr Pörr som kan sin grej
Citera
2016-11-29, 18:07
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Vet inte varför jag skrev Malmö istället för Örebro. Det var någon form av lapsus brutus som gav upphov till felet. Är inte 08:a alls faktiskt.

Det lät ju annars precis som någonting en 08:a skulle säga, då deras Sverigekartor i regel bara har två orter utsatta: Stockholm och landsbygden. Det blir ju av förklarliga skäl lite svårt att hitta då

Citat:
Ursprungligen postat av allstar1
Vilken kombination gör en person med en jurist examen extra attraktiv? Eller är det kanske onödigt med en dubbelexamina (speciellt om man inte pallar)? Kanske bäst att fokusera på Jp och försöka få AB rakt igenom? Eller är det kanske kurser man ska läsa till Jp? kan bara tänka mig någon retorik kurs, typ. Vad säger herr Pörr som kan sin grej

Frågan är ju vad du vill bli; vad som gör dig attraktiv beror ju i stor utsträckning på vad du kommer att arbeta med. Ska du söka jobb på en affärsjuridisk byrå så är det ju alltid meriterande med en ek. kand. På större byråer är också språkkunskaper värdefulla, särskilt i stora utomeuropeiska språk som det är svårt att få tag i svenska jurister som talar.
Citera
2016-11-29, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Det lät ju annars precis som någonting en 08:a skulle säga, då deras Sverigekartor i regel bara har två orter utsatta: Stockholm och landsbygden. Det blir ju av förklarliga skäl lite svårt att hitta då

Frågan är ju vad du vill bli; vad som gör dig attraktiv beror ju i stor utsträckning på vad du kommer att arbeta med. Ska du söka jobb på en affärsjuridisk byrå så är det ju alltid meriterande med en ek. kand. På större byråer är också språkkunskaper värdefulla, särskilt i stora utomeuropeiska språk som det är svårt att få tag i svenska jurister som talar.
Kan förstå ditt resonemang i och med att Anna Kinberg Batra är stockholmare och trodde att Falun låg i fjällen. Jag har dock bott över hela landet och kan min geografi hyfsat.
Citera
2016-11-29, 18:31
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att man blir bättre, kanske att man blir mer attraktiv inför en arbetsgivare om denne ska välja mellan en rättsläkare som saknar jur kand respektive en som har jur kand. Rättsmedicin är det området/specialiteten inom medicin som ligger närmast juridiken och rättsväsendet, eftersom att en av uppgifterna är att man ska avslöja brottslingar.

Som rättsläkare kommer du ALLTID att få jobb, oavsett om du har jur kand eller ej. Sjukhusen lider brist på rättsläkare/patologer.

Enbart dumt att skaffa en jur kand + läkarleg eftersom konkurrensen om jobben som rättsläkare är obefintlig.

Finns andra program/yrken där dubbel examina är mer vettigt; ekonom/ingenjör m.fl.

Som rättsläkare är du i princip garanterad anställning vid sjukhusen. En jur kand gör ingen nytta; enbart korkat! Som rättsläkare kommer ENBART din medicinska expertis att beaktas, man kommer INTE lägga någon vikt vid dina eventuella juridiska resonemang.

Du behöver läsa på mer om en rättsläkares uppgifter och arbetssätt! En utvidgad obduktion följer en detaljerad mall, och alla frågeställningar utöver denna kommer från polisens utredare.

Det finns en anledning till varför inte ens några rättsläkare i Sverige sitter på även en jur kand; den behövs inte! Den är helt onödig! Rättsläkarens medicinska expertis är det enda som efterfrågas i domstol.
Senast redigerad av Ollebollesolle 2016-11-29 kl. 18:38.
Citera
2016-11-29, 18:34
Bannlyst
Citat:
Som rättsläkare kommer du ALLTID att få jobb, oavsett om du har jur kand eller ej. Sjukhusen lider brist på rättsläkare/patologer.

Enbart dumt att skaffa en jur kand + läkarleg eftersom konkurrensen om jobben som rättsläkare är obefintlig.

Finns andra program/yrken där dubbel examina är mer vettigt; ekonom/ingenjör m.fl.

Som rättsläkare är du i princip garanterad anställning vid sjukhusen. En jur kand gör ingen nytta; enbart korkat!
Okej, då förstår jag.
Citera
2016-11-29, 18:42
Medlem
Citat:
Okej, då förstår jag.

Good. Så ska du bli rättsläkare så satsa på läkarprogrammet fullt ut =)
Efter AT och 5 års ST inom området får du garanterat jobb som rättsläkare/patolog.

Satsa helhjärtat på kunskaperna som behövs.
5 års juridikstudier med 4,5 års helt ovidkommande juridik för en rättsläkare, är varken smart, strategiskt eller lämpligt =) Läkarprogrammet är tufft nog, du kommer inte orka/vilja juridikprogrammet också.

Lycka till!
Citera
2016-11-29, 18:49
Bannlyst
Citat:
Good. Så ska du bli rättsläkare så satsa på läkarprogrammet fullt ut =)
Efter AT och 5 års ST inom området får du garanterat jobb som rättsläkare/patolog.

Satsa helhjärtat på kunskaperna som behövs.
5 års juridikstudier med 4,5 års helt ovidkommande juridik för en rättsläkare, är varken smart, strategiskt eller lämpligt =) Läkarprogrammet är tufft nog, du kommer inte orka/vilja juridikprogrammet också.

Lycka till!
Tackar, ska ta till mig ditt råd
Citera
2016-11-29, 19:16
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Vilken kombination gör en person med en jurist examen extra attraktiv?

Bra betyg + bättre betyg.

Citat:
Eller är det kanske onödigt med en dubbelexamina (speciellt om man inte pallar)?

Arten dubbel examinus och dess status: Livslängden är på mellan fyra till sex år. Arten uppehåller sig inom sex väl avgränsade habitat enligt följande: Stockholm, Uppsala, Lund, Umeå, Örebro, och Göteborg. Den främsta födokällan är ångest. Den naturliga fienden är arbetslivet.

Med andra ord: Ja, dubbelexamina är onödigt, och speciellt om man inte pallar. Det är snarare så att först om man kommer plocka hem 100 % AB så kan det finnas anledning att börja fundera på dubbelexamina.

Citat:
Kanske bäst att fokusera på Jp och försöka få AB rakt igenom?

Ja.

Citat:
Eller är det kanske kurser man ska läsa till Jp?

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in