2015-12-18, 21:06
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
Är inte alls insatt därav min fråga; hur ofta är det man får välja lärare, eller förekommer fenomenet överhuvudtaget? Syftar främst på juristprogrammet på SU samt andra skolor. I hur stor grad väljer man lärare på andra utbildningar? Är det inför varje kurs? Hur vet jag vilken lärare jag bör välja?

MVH

SU: Varje kurs har sina allmänna moment som föreläsningar, därutöver är det ett gruppval till varje kurs där det brukar vara mellan 6 och 12 grupper beroende på storleken som bestämts. Grupperna är för seminarierna. I vissa kurser har grupperna sina egna lärare för alla gruppövningar/seminarium, ex grupp 1 har lärare Sven på alla seminarier och grupp 2 har lärare Anna på alla sina seminarier. I andra kurser har alla grupper samma lärare på specifika seminarium, exempelvis seminarium 1 har alla grupper Sven och seminarium 2 har alla Anna etc.

Angående vilken lärare, så får du göra lite detektivarbete eller ta den tiden som passar dig bäst/gissa.

P.S när du väl bestämt dig för vilken grupp du vill hamna i så gäller det att vara blixtsnabb och välja grupp vid öppningen av gruppvalet då platserna tar seriöst slut på 2 sekunder för de populära grupperna.
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-12-18 kl. 21:11.
Citera
2015-12-19, 18:08
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
P.S när du väl bestämt dig för vilken grupp du vill hamna i så gäller det att vara blixtsnabb och välja grupp vid öppningen av gruppvalet då platserna tar seriöst slut på 2 sekunder för de populära grupperna.

Det fenomenet är helt sinnessjukt. Man hinner inte ens välja "rätt" grupp om man sitter och refreshar exakt när klockan slår om.
Citera
2015-12-21, 16:04
Medlem
Känner ni igen er i detta? Tvivlar på att talanglösa föreläsare är utmärkande för just juristprogrammet och därför känns kritiken lite märklig.
Citera
2015-12-21, 16:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Känner ni igen er i detta? Tvivlar på att talanglösa föreläsare är utmärkande för just juristprogrammet och därför känns kritiken lite märklig.

Lite så. Klart det finns dåliga föreläsare. Det finns det på Harvard också. Den skittallriken får man äta.

Sen kan man väl ifrågasätta om det ställs särskilt höga krav på juriststudenter. Som skribenten själv antyder är de i vilket fall inte så höga att det krävs att man närvarar på varje föreläsning.
Citera
2015-12-21, 19:15
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig

Det enda som jag tycker är lite tråkigt är att vissa föreläsare bara läser det som står på Powerpointen (som bara består av ren fakta utan praktisk förankring). Önskar att fler använde rättsfall som exempel. Man skulle nästan kunna bygga en hel föreläsning på det om studenterna har tillräckliga förkunskaper. En av de föreläsare som Oscar nämnde är bra på detta, kan ni gissa vem?
Citera
2015-12-22, 21:58
Medlem
Labyrinthines avatar
SU: Civilrätt D, HT15, ordinarie tentamen.

AB 31.08 procent
BA 22.27 procent
B 23.83 procent
U 22.79 procent

Fastighetsrätten. Svår tenta, generös rättning.
Citera
2015-12-22, 22:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
SU: Civilrätt D, HT15, ordinarie tentamen.

AB 31.08 procent
BA 22.27 procent
B 23.83 procent
U 22.79 procent

Fastighetsrätten. Svår tenta, generös rättning.
Oj. Om det var en svår tenta så är 31 % AB tämligen generöst.
Citera
2015-12-22, 22:05
Medlem
Labyrinthines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Oj. Om det var en svår tenta så är 31 % AB tämligen generöst.

Ja, det måste i min mening vara generös rättning, för det här är då den svettigaste tentan jag har skrivit hittills. Helt ofattbart ont om tid och snåriga och omfattande frågor. Men det är ju såklart bara min uppfattning.
Citera
2015-12-23, 14:21
Medlem
http://www.dagensjuridik.se/2015/10/annu-ett-universitet-satsar-pa-juristprogram-soktrycket-ar-stort
Har detta tagits upp i tråden? Karlstad Universitet siktar på att starta ett juristprogram HT17. Detta bör rimligtvis leda till ännu hårdare konkurrens om jobben och man undrar hur länge policyn "lärosäte spelar ingen roll" kan fortleva med fler universitet som får examensrätt.
Citera
2015-12-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
http://www.dagensjuridik.se/2015/10/annu-ett-universitet-satsar-pa-juristprogram-soktrycket-ar-stort
Har detta tagits upp i tråden? Karlstad Universitet siktar på att starta ett juristprogram HT17. Detta bör rimligtvis leda till ännu hårdare konkurrens om jobben och man undrar hur länge policyn "lärosäte spelar ingen roll" kan fortleva med fler universitet som får examensrätt.

Ja, diskuterades några sidor bak vill jag minnas. Håller med dig, skräckexemplet på A- och B-lag är väl ekonomi.
Citera
2015-12-26, 22:50
Medlem
Vet att betygen redan diskuterats flitigt i denna tråd. Som jag förstått det utifrån flashback, andra delar av internet samt från arbetsmarknadsdagar är att de större affärsjuridiska byråerna kräver av en att man ska uppnå minst 2/3 AB för att få komma på intervju.

Min fundering är vad som händer med de som inte har 2/3 AB, men inte heller har dåliga betyg - studenter med typ 40-50% AB och resten BA. Likställs dessa verkligen med de som sovit genom hela utbildningen o klarat sig med 50/50 B/BA och således får bråka om samma myndighetsjobb, eller finns det affärsjuridiska byråer, banker, bolag osv. som kallar folk med mindre än 2/3 AB till intervju? Finns det någon i denna tråd som själv tagit examen med ca hälften AB och kan berätta om sina erfarenheter?
Citera
2015-12-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Vet att betygen redan diskuterats flitigt i denna tråd. Som jag förstått det utifrån flashback, andra delar av internet samt från arbetsmarknadsdagar är att de större affärsjuridiska byråerna kräver av en att man ska uppnå minst 2/3 AB för att få komma på intervju.

Min fundering är vad som händer med de som inte har 2/3 AB, men inte heller har dåliga betyg - studenter med typ 40-50% AB och resten BA. Likställs dessa verkligen med de som sovit genom hela utbildningen o klarat sig med 50/50 B/BA och således får bråka om samma myndighetsjobb, eller finns det affärsjuridiska byråer, banker, bolag osv. som kallar folk med mindre än 2/3 AB till intervju? Finns det någon i denna tråd som själv tagit examen med ca hälften AB och kan berätta om sina erfarenheter?

Bland "toppbyråerna" råder nog de krav du nämner, även om jag hört om folk med ca 4-5 terminers AB som fått intervju på MSA. Då har de haft starka sidomeriter. De lite mindre affärsbyråerna (sett till omsättning & klienter) tar förmodligen in folk med lägre betyg. Har en bekant som fått uppsatspraktik på en sådan byrå med endast AB i fördjupningskurserna.

I grund & botten handlar det om att framstå som en bättre kandidat relativt andra sökanden. Därför blir en viss andel AB-Ba trubbigt som mätinstrument, i vart fall till heltidstjänster. Sommarnotarieplatser tilldelas nog i större utsträckning på urval av betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in