2017-02-06, 15:01
Medlem
anteri17s avatar
Har kikat på resterande schema för t2 i Uppsala. Köprätten - kommer inte den på t2 i Uppsala? Vi har visserligen Håstad och några föreläsningar om köprätt, men vi har inte några seminarium om köprätt. Ingår köprätt i något annat delämne, eller vad gäller?

Köprätten tycker jag verkar intressant, så jag satt och läste en stor del av Håstad i helgen. Var det onödigt isf?
Citera
2017-02-06, 15:46
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeabornLyman2k16
Sitter och försöker knåpa ihop ett rättsfallskoncentrat åt von Martens. Hörde av en äldre student att han tvärtom instruktionerna uppskattar att vissa egna slutsatser fogas till HD:s lösning, ex.: att av x torde y följa, och liknande. Vad säger Flashback om det?

Om jag inte minns helt tokigt förklarade några av trådens äldre rävar att seminarielärarna har en slags rättningsmall, varför problemet du beskriver kanske inte är ett problem överhuvudtaget. Inbillar mig dock att ett visst av godtycke påverkar vid bedömningen, särskilt om man ska få full poäng. Det verkar dock så pass svårt att jag inte skulle viga flera timmar åt det.
Citera
2017-02-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baarneey
Nu är jag visserligen bara T2:a på SU men jag har tidigare begärt ut tentor där jag precis uppnått AB i syfte att kunna förbättra min svarsmetod till framtida tentor utan några problem. Det framstår nästan som helt orimligt att man skulle kunna få sitt betyg sänkt, för att man begär ut tentan när man inte är ute efter omprövning.

Om någon mot förmodan har varit med om det som Karl fruktar får denne gärna dela med sig av det i tråden då jag själv funderat på samma sak.

Du kan aldrig få nedsatt/lägre betyg/poäng vid omprövning.
I vart fall inte vid SU.
Citera
2017-02-06, 15:50
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baarneey
Nu är jag visserligen bara T2:a på SU men jag har tidigare begärt ut tentor där jag precis uppnått AB i syfte att kunna förbättra min svarsmetod till framtida tentor utan några problem. Det framstår nästan som helt orimligt att man skulle kunna få sitt betyg sänkt, för att man begär ut tentan när man inte är ute efter omprövning.

Om någon mot förmodan har varit med om det som Karl fruktar får denne gärna dela med sig av det i tråden då jag själv funderat på samma sak.

Tycker också det verkar orimligt men tar helst inga chanser. Begärde du ut originalet eller en kopia? Kan det vara klokt att begära ut originalet så att institutionen inte har det kvar? Eller tar de kopior i sådana fall?

Känner mig tvehågsen.
Citera
2017-02-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppim
Nu läser jag sista terminen på juristprogrammet i Uppsala och ska börja söka jobb. Är det någon som har koll på om det är möjligt att få jobb på finansiella företag utomlands? Exempelvis i London? Oliver Wyman, Goldman Sachs? Inser att en svensk juristexamen borde ha sina nackdelar i detta avseende...

Teoretiskt sett är det givetvis möjligt, men innehar du enbart en svensk jur.kand och ingen dubbelexamen i ekonomi eller annat väsentligt så är det bara glömma. Vill du dit är det isåfall lättare och säkert snabbare att åka dit och ta en examen där borta. Annars jobba på någon byrå i Sverige med kontor och intressen i det landet. White & case är inriktade främst på England och med kontor i London om jag förstått det rätt. Dock förhållandevis liten byrå.
Senast redigerad av Raynewooney 2017-02-06 kl. 15:54.
Citera
2017-02-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeabornLyman2k16
Sitter och försöker knåpa ihop ett rättsfallskoncentrat åt von Martens. Hörde av en äldre student att han tvärtom instruktionerna uppskattar att vissa egna slutsatser fogas till HD:s lösning, ex.: att av x torde y följa, och liknande. Vad säger Flashback om det?

Spelar ingen roll vad martens tycker, han skall följa rättningsmallen som alla andra.
För övrigt är IRAC en bra metod att använda sig utav.

Issue
Rule (of law)
Analysis
Conclusion
Citera
2017-02-06, 15:58
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Vad är klädkoden alternativt lämplig klädsel för män på en större affärsjuridisk byrå i Stockholm? Främst avseende intervjuer för och arbete som studentmedarbetare/receptionist. Är det mörk kostym som gäller även för sådana befattningar? Skulle det funka med uddakavaj (självklart välsittande och elegant övrig klädsel) på intervju, eventuellt med hänvisning till att det sker på en vardag och att man kommer direkt från universitetet?

Är helt grön på området.

Tack på förhand, flashbackande jur.studs. tillika verksamma jurister!
Citera
2017-02-06, 16:14
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Tycker också det verkar orimligt men tar helst inga chanser. Begärde du ut originalet eller en kopia? Kan det vara klokt att begära ut originalet så att institutionen inte har det kvar? Eller tar de kopior i sådana fall?

Känner mig tvehågsen.

Om jag förstår dig rätt är du orolig för att få ett felaktigt betyg i positiv bemärkelse, och att amanuensen när du begär ut din tenta kommer notera detta och ändra ditt betyg?

Chill, bro.

....men. Om de summerat totalen fel kan de inte rätta i efterhand om du hämtar ut originalet. Så gör det.
Senast redigerad av Sobofied 2017-02-06 kl. 16:16.
Citera
2017-02-06, 16:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Jag vill begära omprövning, men jag kan inte hämta ut tentakopian förrän efter tre veckor då jag är bortrest. Jag har inte hittat någon information varken i undervisningsplanen eller kursplanen angående tidsfrist för begäran om omprövning. Har någon kunskap angående detta? Pluggar vid SU.

Två år tror jag det är enligt högskolelagen/förordningen, men kan ha fel. I vilket fall bör du kunna få tentan elektroniskt.

Just sådana frågor kan förresten alltid amanuenserna svara på bättre än vi.
Citera
2017-02-06, 16:36
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Har kikat på resterande schema för t2 i Uppsala. Köprätten - kommer inte den på t2 i Uppsala? Vi har visserligen Håstad och några föreläsningar om köprätt, men vi har inte några seminarium om köprätt. Ingår köprätt i något annat delämne, eller vad gäller?

Köprätten tycker jag verkar intressant, så jag satt och läste en stor del av Håstad i helgen. Var det onödigt isf?

Fear not! Köprätten ingår i kontraktsrätten så det kommer, var så säker.

Jag vet att man ändrat lite till er termin så jag vet inte riktigt när den kommer men i höstas läste vi först skadeståndsrätt, sen avtalsrätt och därefter kom ett stort block kontraktsrätt. Have fun!

/Jegra, T3 UU
Citera
2017-02-06, 17:38
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Två år tror jag det är enligt högskolelagen/förordningen, men kan ha fel. I vilket fall bör du kunna få tentan elektroniskt.

Just sådana frågor kan förresten alltid amanuenserna svara på bättre än vi.

En amanuens vid SU försäkrade mig om att två år gäller. Enligt vederbörande blev det därigenom även den bortre tidsgränsen för att begära omprövning. Den kan endast baseras på originalet och möjligheten förverkas om man begär ut den.
Citera
2017-02-06, 17:47
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegra
Fear not! Köprätten ingår i kontraktsrätten så det kommer, var så säker.

Jag vet att man ändrat lite till er termin så jag vet inte riktigt när den kommer men i höstas läste vi först skadeståndsrätt, sen avtalsrätt och därefter kom ett stort block kontraktsrätt. Have fun!

/Jegra, T3 UU

Snyggt, och tack för svar!

Jo, skadeståndsrätten är slut efter den här veckan. Sedan följer avtalsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in