Flyttar från annan tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brandbomb
Som SU-alumn kan jag inte göra annat än instämma i det här resonemanget. Sett ur ett arbetslivsanknytningsperspektiv så är "öde ö-tentor" ett rätt märkligt påfund. Det kanske finns någon jurist, någonstans, som enbart jobbar med en lagbok och sitt huvud, men jag har hittills aldrig hört talas om den.
Å andra sidan är väl tentor mer till för att kontrollera stresståligheten och inlärningsförmågan än de faktiska kunskaperna, så det är lite skitsamma vilken metod som används så länge folk gråter och bryter ihop lite då och då.
Jag förstår verkligen inte varför inte betygen i högre grad sätts av skriftliga uppgifter och muntliga övningar. Är det för att det inte blir anonymt?
Jag hade gjort om utbildningen på SU som följer:
* Minska intaget med 30-50 %. Det blir fler lärartimmar och resurser till externa lärare (iofs är jag fast övertygad om att fakulteten/institutionen egentligen har närmast obegränsade resurser. Kolla forskningsanslagen).
* Det minskade intaget kommer också leda till bättre lokaltillgång, eg. färre tentor i Magna på lördagar.
* Låt nästintill varje kurs innehålla en uppsats samt opponering på kursares uppsats. Din examinator offentliggörs först vid dagen för muntlig presentation.
* Alternativt eller i kombination med punkten ovan: ha någon form av rättegångsspel eller förhandling i de kurser där detta lämpar sig. Gör dessa poänggivande. Det här sker i viss utsträckning men handlar oftast om att dyka upp för att få sina poäng.
* Gör någon överenskommelse med arbetsgivarna som ger varje student 1-2 veckors garanterad praktik på T5 eller dylikt. Jag har förstått att detta sker i Lund och inte är så himla fantastiskt jämt ("hej-sitt-här-och-läs"), men i många fall lär det vara intressant, ge en klarare bild av vissa arbetsplatser ("nämen oj det var inte alls som i Suits") och kanske rentav ge någon sorts erfarenhet.
* Låt icke-tentor vara 40 % av betyget på varje kurs.
* Uppsala-system på tentor, ta med hur mycket oelektronisk skit du vill.
* Utanför utbildningen bör det finnas fler rättegångstävlingar, uppsatstävlingar i mindre format, tävlingar mellan universiteten osv. Be byråerna sponsra. Uppmärksamma i DJ och via stipendier.
* Jag vet inte hur gruppvalet går till på de andra skolorna, men det måste vara bättre än fastreg.