2015-04-14, 18:43
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommlaren
Har sökt in till högskolan i höst för första gången och har sökt till juristpogrammet i Stockholm, Örebro och Umeå. Dock har jag endast 1,3 på högskoleprovet...

Vad tror ni, finns det någon chans att jag kommer in? Någon annan som kommit in med samma poäng?
Om du har ett jävla flyt kommer du kanske in som reserv i Umeå eller Örebro som brukar ligga runt 1,35 men det är nog väldigt osannolikt. Du har ingen chans med 1,3 på något annat ställe.

För att jag helt plötsligt blev intresserad av att göra lite tabeller så har antagningspoängen för juristprogrammet sett ut såhär de senaste sex intagningarna:

Citera
2015-04-14, 18:49
Medlem
Fantantonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommlaren
Har sökt in till högskolan i höst för första gången och har sökt till juristpogrammet i Stockholm, Örebro och Umeå. Dock har jag endast 1,3 på högskoleprovet...

Vad tror ni, finns det någon chans att jag kommer in? Någon annan som kommit in med samma poäng?

En polare kom in på Örebro med 1,30 under sommaren 14. Ett tips är att göra högskoleprovet igen.
Citera
2015-04-14, 21:03
Medlem
Det pratas ju en hel del i tråden om vilka betyg som krävs för att jobb på någon av drakarna. Underförstått torde diskussionerna kretsa kring jobb på Stockholmskontoren. Någon som har någon koll på vad som krävs i betygs- och meritväg för att få jobb på kontoren i Gbg och Malmö? Lägre krav pga ej Stockholm eller högre krav pga färre platser?
Citera
2015-04-14, 21:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurkartenS
Det pratas ju en hel del i tråden om vilka betyg som krävs för att jobb på någon av drakarna. Underförstått torde diskussionerna kretsa kring jobb på Stockholmskontoren. Någon som har någon koll på vad som krävs i betygs- och meritväg för att få jobb på kontoren i Gbg och Malmö? Lägre krav pga ej Stockholm eller högre krav pga färre platser?
Kvalificerad gissning: Kraven skiljer sig inte nämnvärt.

Någon som sökt arbete där får dock gärna bekräfta eller dementera.
Citera
2015-04-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurkartenS

Kraven borde väl i stort vara likvärdiga. Jag vet folk som har sökt sig till kontor i Gbg men där HR i Sthlm har haft sista ordet och sagt nej. Tittar man på ex. MSA så har de ju dessutom gemensam byråbonus (dvs samma bonus oavsett vilket kontor du jobbar på) varför jag har svårt att se att de skulle ha andra krav på andra orter. Å andra sidan verkar andra byråer ha mer självständiga kontor där ex. Lindahls HR verkar jobba lite olika beroende på kontor. Vissa mindre drakar (om man nu kan kalla dem så, dvs typ mellanstora byråer) tenderar dessutom att i viss utsträckning ha så gott som helt självständiga kontor där den gemensamma nämnare främst är att man jobbar under samma namn och samarbetar kontoren emellan.
Citera
2015-04-16, 22:16
Medlem
Har fått en uppfattning av att juristlinjen inte precis öppnar upp möjligheter för jobb utomlands (London, osv).
Har jag fel eller rätt, och vad skulle det kräva för att ha chansen till att få det?

Låt säga att man läser på Lund eller UU, och tar examen med majoriteten AB (90%+), vad skulle det kräva för att komma in på en masterutbildning på ett bra universitet i låt oss säga England för att sedan få ett jobb i detta fall London? Är det helt uteslutet?

Tackar på förhand!
Citera
2015-04-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
Har fått en uppfattning av att juristlinjen inte precis öppnar upp möjligheter för jobb utomlands (London, osv).
Har jag fel eller rätt, och vad skulle det kräva för att ha chansen till att få det?

Låt säga att man läser på Lund eller UU, och tar examen med majoriteten AB (90%+), vad skulle det kräva för att komma in på en masterutbildning på ett bra universitet i låt oss säga England för att sedan få ett jobb i detta fall London? Är det helt uteslutet?

Tackar på förhand!

De jag har sett som gått vidare till t.ex. Harvard, Columbia eller dylikt har tagit examen med höga betyg och därefter arbetat hos någon av de större byråerna för att sedan ta en L.L.M i USA eller UK. Vissa byråer har även secondments där personen får möjlighet att arbeta i UK/USA ett halvår eller längre, ibland stannar folk på byrån de gjort secondment hos. Den främsta anledning till att det är förhållandevis sällsynt att stanna utomlands efter ett secondment eller några år hos en byrå är, enligt de intervjuer jag har läst, främst att arbetsbördan är så mycket större. Tror det för ett bar år sedan pratades om ett debeteringskrav på 2300-2500h hos de större Londonbyråerna. Då kan det kännas mer värt att arbeta i Sthlm med rimligare arbetstider och en förhållandevis god lön.
Citera
2015-04-17, 11:57
Medlem
På tal om byråer och betygskrav, har ni någon uppfattning om vilken byrå som har ''högst' betygskrav? MSA och Vinge brukar ju hamna högt när det gäller jur.studs. favoritarbetsgivare och borde ha flest sökande men samtidigt känns det som att Linklaters/GDA/White & Case ställer minst lika höga krav eller högre.
Citera
2015-04-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
De jag har sett som gått vidare till t.ex. Harvard, Columbia eller dylikt har tagit examen med höga betyg och därefter arbetat hos någon av de större byråerna för att sedan ta en L.L.M i USA eller UK. Vissa byråer har även secondments där personen får möjlighet att arbeta i UK/USA ett halvår eller längre, ibland stannar folk på byrån de gjort secondment hos. Den främsta anledning till att det är förhållandevis sällsynt att stanna utomlands efter ett secondment eller några år hos en byrå är, enligt de intervjuer jag har läst, främst att arbetsbördan är så mycket större. Tror det för ett bar år sedan pratades om ett debeteringskrav på 2300-2500h hos de större Londonbyråerna. Då kan det kännas mer värt att arbeta i Sthlm med rimligare arbetstider och en förhållandevis god lön.

Hur har de bekostat tuition, finns det goda möjligheter till stipendium?
Citera
2015-04-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Hur har de bekostat tuition, finns det goda möjligheter till stipendium?

Har tyvärr ingen insikt i det, secondment är ju ett arbete som vilket annat. Gällande L.L.M så finns det säkert goda möjligheter att få stipendium, men eftersom kompletteringen är på 1 år krävs ju inte extremt stora tillgångar.
Citera
2015-04-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr

Nog är det så att man får jobba avsevärt mer i London, men vet du hur mycket bättre lönerna är i London, New York osv jämfört med i Sverige?
Borde vara en stor skillnad kan man tro, eller?
Citera
2015-04-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
Nog är det så att man får jobba avsevärt mer i London, men vet du hur mycket bättre lönerna är i London, New York osv jämfört med i Sverige?
Borde vara en stor skillnad kan man tro, eller?

Kan tala för att i New York, på de riktigt stora byråerna, så ligger nyanställda associates på ungefär 160k dollar per år. Dock är det som sagt att man i princip ska vara på jour 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in