2014-10-28, 22:35
Medlem
Hoppa av juristprogrammet?

Hej! Går juristprogrammet och har läst mer än hälften av utbildningen och närmar mig mer slutet än hälften. Jag har en kurs som jag släpar med från förra terminen som efter 2 omtentor är fortfarande underkänd. Det har lett till att jag har fått dåligt självförtroende, jag har aldrig tidigare haft någon omtenta, jag tror nu att jag inte kommer klara andra kurser och den kursen som jag släpar med och funderar därmed på att hoppa av programmet. Problemet är bara att jag har nästan inget studiemedel kvar och har inget jobb (blev uppsagd precis pga. arbetsbrist) så det blir svårt att söka något nytt program i mitt läge. Hur skulle ni ha gjort? Bör jag hoppa av? Hoppas någon kan dela med sig, kanske någon som varit i liknande situation... Jag tänkte på detta hela tiden, kan nästan inte tänka på något annat, har sådan ångest över min framtid!
Citera
2014-10-28, 22:41
Medlem
NovaOculuss avatar
Självförtroende är ett I-landsproblem.

Den riktiga problematiken ligger i inkomst och framtid, kan det inte vara värt att känna sig värdelös i något år till om du vet att du kan säkra en bra lön?

Jag vet att juriststudier är helvetiskt tunga, jag skulle därför nästan gissa på att det är fler i Sverige som har omtentor än som tar sig igenom felfritt.

Vad händer om du får omtenta på nästa kurs/program du läser? Skall du slänga ytterligare studiemedel åt skogen? Har du möjlighet så stanna kvar.
Citera
2014-10-28, 22:51
Medlem
Tjejj/kille?Hitta någon som finns vid din sida,så ska du se allt löser sej till det bästa!Sumpa inte ditt liv,för en nedgång i ditt självförtroende!Är du mer/mindre farlligt överkonsumerande av alkohol?Lägg ner Alkoholen helt&livet blir kanon!
Citera
2014-10-28, 23:42
Medlem
Klart du klarar av att fortsätta! Försök att lösa problemet istället. Lägger du ner för lite tid? Är det svårt? Vad är det du inte behärskar? Kan vara så att du helt enkelt behöver lägga ner mer tid? Du kanske ska och ta och planera om lite. Sitt ned och fundera och reflektera över vad du gett dig in på och att det snart är över. Det är bara att ta tag i situationen så ska det gå bra ska du se!
Citera
2014-10-29, 00:07
Medlem
- Ta en dag i taget.
- Kontakta kurator eller liknande på lärosätet och talat ut.
- Planera in någon utbytestermin eller liknande där du studerar på annan ort/land ett tag. En avkopplande grundkurs i ekonomi något soligt land kanske?
- Hoppa absolut inte av. Det går inte att nog betona hur dåligt val det hade varit om du inte råkar befinna dig i en unik situation. Godtagbara ursäkter är t ex att du blivit rekryterad att spela fotboll professionellt i La Liga eller att en affärsängel har valt att investera 10 miljoner i din startup.
- Har du klarat första halvan kan du klara resten också. Om du inte känner att du klarar den där tentan du missat flera gånger, spar den till sist.
- Börja med tung konditionsträning för att rensa skallen och bli mer klartänkt.
Senast redigerad av uffe123 2014-10-29 kl. 00:14.
Citera
2014-10-29, 00:15
Medlem
Går de efter betyg när man väl söker fiskal-tjänsten i hovrätten/kammarrätten? Eller är det intervju som gäller?
Citera
2014-10-29, 06:12
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbacken
Går de efter betyg när man väl söker fiskal-tjänsten i hovrätten/kammarrätten? Eller är det intervju som gäller?

Både och samt inte minst referenser.
Citera
2014-10-29, 06:31
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Både och samt inte minst referenser.
Bör väl påpekas att det främst är betygen från notarietjänstgöringen, inte juristutbildningen, som är avgörande.
Citera
2014-10-29, 10:58
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Bör väl påpekas att det främst är betygen från notarietjänstgöringen, inte juristutbildningen, som är avgörande.

Visst är det så.
Citera
2014-10-29, 14:05
Medlem
Tack för svaren. Hur många fiskaler tas emot varje år? Har googlat nu en stund utan framgång.

EDIT: Självklart hittar man något direkt efter man postat.
Senast redigerad av Fleshbacken 2014-10-29 kl. 14:12.
Citera
2014-10-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klnftw
Hur svårt är det egentligen på juristprogrammet?
Lyckades klonka helgens högskoleprov och kommer därmed in på landets samtliga juristlinjer.

Räknar betydligt bättre än vad jag läser/skriver men visst bör detta kunna tränas upp hyfsat snabbt?
Kommer jag som enbart har läst två hela böcker i mitt liv få det tufft att klara av utbildningen?

Någon som läser på juristprogrammet som var i samma sits som mig innan ni påbörjade utbildningen?
Beror på vilken nivå man vill lägga sig på. I princip vilken frisk person som helst med läsförmåga kan klara sig igenom programmet med godkända betyg. Däremot skulle jag inte rekommendera någon att läsa juristprogrammet bara för att få ut examen. Risken är överhängande att man inte får ett jobb man vill ha efter utbildningen, om man inte har andra exceptionella meriter. Om du bara satsar på att ta dig igenom utbildningen och få ut en examen så finns det bättre alternativ. Juristprogrammet är dock ett bra val för oss som har bra betyg, antingen för att man lagt ner tiden och/eller har lätt för studierna.

Edit: Vet inte vad exakt som menas med att vara bättre på att räkna, men har är du hyfsat analytiskt lagd så kommer juriststudierna förmodligen vara ganska enkla.
Senast redigerad av revamp 2014-10-29 kl. 14:34.
Citera
2014-10-29, 15:23
Medlem
TheGrokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Beror på vilken nivå man vill lägga sig på. I princip vilken frisk person som helst med läsförmåga kan klara sig igenom programmet med godkända betyg. Däremot skulle jag inte rekommendera någon att läsa juristprogrammet bara för att få ut examen. Risken är överhängande att man inte får ett jobb man vill ha efter utbildningen, om man inte har andra exceptionella meriter. Om du bara satsar på att ta dig igenom utbildningen och få ut en examen så finns det bättre alternativ. Juristprogrammet är dock ett bra val för oss som har bra betyg, antingen för att man lagt ner tiden och/eller har lätt för studierna.

Edit: Vet inte vad exakt som menas med att vara bättre på att räkna, men har är du hyfsat analytiskt lagd så kommer juriststudierna förmodligen vara ganska enkla.

Jag hoppar in här. Nu har jag inte börjat läsa än, men jag är nyfiken. Säg att man får B på alla kurser, alltså har man jur.kand men inte så goda resultat. Vad kan man förvänta sig för jobb då?

Är det typ handläggare på migrationsverket som gäller, eller kan man fortfarande jobba på någon pyttebyrå i någon håla?

Skulle du säga att till exempel en socinomexamen har ungefär samma dragningskraft som en juristutbildning med endast B i allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in