2009-05-11, 17:08
Medlem
r0g3rs avatar
"Antalet studenter som antas till programmet ökar från och med 2010. Totalt kommer cirka 500 studenter att antas årligen. Det innebär en ökning med omkring 170 studenter. Antagning till programmet kommer att ske två gånger per år, alltså både höst och vår. "

Alltså kommer det hela 170 nya platser nu till deras vårintagning... Ska bli intressant vad intagningspoängen kommer vara då.
Citera
2009-05-12, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
"Antalet studenter som antas till programmet ökar från och med 2010. Totalt kommer cirka 500 studenter att antas årligen. Det innebär en ökning med omkring 170 studenter. Antagning till programmet kommer att ske två gånger per år, alltså både höst och vår. "

Alltså kommer det hela 170 nya platser nu till deras vårintagning... Ska bli intressant vad intagningspoängen kommer vara då.

De borde ha intervjuer till juristlinjen, många är de nötter som börjar där och tror att man blir rik så fort man examinerar.
Citera
2009-05-12, 12:44
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lateque
De borde ha intervjuer till juristlinjen, många är de nötter som börjar där och tror att man blir rik så fort man examinerar.

Ja, det blir man ju också jämfört med hur det är att vara student.
Citera
2009-05-12, 14:46
Medlem
Jämför man CSN-lån + studiebidrag med löner efter examen så blir nog alla mer eller mindre rika efter sin examen Förutom med vissa undantag ofc..
Citera
2009-05-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ja, det blir man ju också jämfört med hur det är att vara student.

Vilka ingångslöner kan man räkna med då? Jobbar du inom stat/kommun/privat byrå eller något annat?
Citera
2009-05-12, 17:59
Medlem
frosses avatar
Själv så scorade jag sjukt kass på mitt HP i våras så jag kommer inte komma in på jurren till hösten men om det nu stämmer att UU kommer ta in på våren så är det ju guld om jag kan sätta ett högt HP nu till hösten.

Brukar intaget ligga högre på vårutbildningar än höst? Samt hur många antas till våren på UUs juridik?
Citera
2009-05-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Själv så scorade jag sjukt kass på mitt HP i våras så jag kommer inte komma in på jurren till hösten men om det nu stämmer att UU kommer ta in på våren så är det ju guld om jag kan sätta ett högt HP nu till hösten.

Brukar intaget ligga högre på vårutbildningar än höst? Samt hur många antas till våren på UUs juridik?

När det är en ny linje/program så brukar det ju vara att intagningspoängen är låga första intagningsomgången. Dock finns ju juristprogrammet sedan innan på det universitetet samtidigt ska man ju tänka på att vårintagningen blir Defentivt sista gången man kan bli antagen till universitetet innan dom nya urvalsgrupperna kommer att gälla, vilket enligt min teori betyder att alla som kompletterat och vill i detta fall studera till jurist tar den chansen.
Citera
2009-05-12, 18:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Vilka ingångslöner kan man räkna med då? Jobbar du inom stat/kommun/privat byrå eller något annat?

Vill minnas att det finns trådar och statistik om detta och det beror på en massa olika faktorer som vilken stad, ting eller inte och vilken annan bakgrund man har.
Citera
2009-05-12, 18:56
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
När det är en ny linje/program så brukar det ju vara att intagningspoängen är låga första intagningsomgången. Dock finns ju juristprogrammet sedan innan på det universitetet samtidigt ska man ju tänka på att vårintagningen blir Defentivt sista gången man kan bli antagen till universitetet innan dom nya urvalsgrupperna kommer att gälla, vilket enligt min teori betyder att alla som kompletterat och vill i detta fall studera till jurist tar den chansen.
Jag tänkte mest på andra utbildningar som också har intag på varterminen, om det brukar vara högre på våren än hösten... Samt hur många dom tar in på våren? Det lär ju inte vara lika många som på hösten, eller?

Samtidigt undrar jag hur många som vet att dom har intag på våren? Tycker skolor är för dåliga pa att annonsera tar sådant.
Citera
2009-05-12, 19:05
Medlem
Sussilullss avatar
Bekant

Oj, du den där känslan är nog vanligare än vad du tror. Jag var till och med ett MVG barn i gymnasiet men insåg så fort jag kommit in på juristlinjen i uppsala att gymnasiebetygen inte betydde ett skvatt. För att inte bli galen av betygshets och prestationsångest valde jag redan från början att inte ansluta mig till "mainstream-juristen" som bara är ute efter det allra högsta och som annars känner sig misslyckad om han inte får AB på tentan.

Jag har stött på juriststudenter som har högsta betygen som går att få och när man ska diskutera ett juridiskt spörsmål så är dom tysta som musar och besitter inte ens ett uns social kompetens. Näää, satsa på att klara dig och skaffa dig högsta betyg i att kunna umgås och samarbeta med andra människor istället.

Häng på mig så lovar jag dig att ångesten inte kommer vara lika tung. Klart jag också känner ångest men strunt samma. Förra terminen höll på att ta knäcken på mig. Har en tenta jag försökt klara ett antal gånger men fan om jag ger upp. Hehehe. Bara o borsta av sig skiten och resa sig upp igen.

Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Hej!

Jag har precis kommit in på Juristlinjen i Stockholm. Först var jag såklart väldigt glad eftersom det var mitt förstahandsval men sen förbyttes denna glädje till total ångest, den där känslan att inte ha what it takes liksom... Därför skulle jag verkligen behöva en liten "överlevnadsguide" från andra jurister om vad man bör tänka på, tex. vilken studieteknik som tenderar att vara mest framgångsrik, hur många timmar man ska lägga ner om man som jag är normalbegåvad(givet att man går på ALL schemalagd undervisning) för att få hyffsade betyg . Det ska nämnas att jag glassade samhällsprogrammet med VG i snitt och med minimalt plugg men jag antar att det inte kommer vara så enkelt på juristlinjen. Jag läste på Lunds universitets hemsida (utbildningsbeskrivningar) att kurslitteraturen omfattar 100sid/poäng (förutom författningstexter vad det nu är och rättsfall) hur väl stämmer detta?

Skulle även vilja veta om hur människorna överlag är på juristlinjen. Är det bara sådär där "snobbigt och jobbigt" eller finns det ett gott urval av sköna typer att hänga med också? Jag skulle verkligen uppskatta om någon med insikt skulle vilja svara på en del av dessa frågor då ångesten håller på att ta knäcken på mig ... All information är välkommen.
Citera
2009-05-12, 19:12
Medlem
Xantiaons avatar
Är det någon som vet hur arbetsmarknaden ser ut i norrland för jurister? Framförallt i Umeå, Skellefteå och Luleå med omnejd.
Citera
2009-05-12, 19:19
Medlem
Per asperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lateque

Sent ska syndaren vakna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in