2014-02-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Som ett litet tillägg så vill jag bara säga att ett B bör kunna ändras till ett U, om studenten ber om det, men annars har du såklart rätt i att omprövning inte kan resultera i lägre betyg.

Ovanstående är uttryckligen förbjudet av det som tidigare hette Högskoleverket.

Sen, ang ändra betyg/resultat till nackdel för studenten så är det väl i princip bara vid rena räknefel det ens kommer ifråga?
Citera
2014-02-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Ovanstående är uttryckligen förbjudet av Högskoleverket.

Sen, ang ändra betyg/resultat till nackdel för studenten så är det väl i princip bara vid rena räknefel det ens kommer ifråga?

Jaså, det visste jag inte. Underligt med tanke på att Högskoleverket inte finns En professor på SU hävdar i alla fall att han har den kompetensen, men han är å andra sidan inte professor i förvaltningsrätt :P av nyfikenhet skulle jag dock vilja ha källa

Och ja, det är räknefel o d där det kommer ifråga.
Senast redigerad av Lindgren08 2014-02-14 kl. 17:51.
Citera
2014-02-14, 18:02
Medlem
Citat:
Jaså, det visste jag inte. Underligt med tanke på att Högskoleverket inte finns En professor på SU hävdar i alla fall att han har den kompetensen, men han är å andra sidan inte professor i förvaltningsrätt :P av nyfikenhet skulle jag dock vilja ha källa

Jag korrigerade sen, jag lär mig aldrig vad det heter numera när det inte heter Högskoleverket. Hursom gäller deras regler och riktlinjer fortfarande, även fast det nu heter Universitetskanslersämbetet (ja, jag googlade )

Källan. Sid 68 http://www.uk-ambetet.se/download/18.197eccc1140ee238b58ede/0836R.pdf
Citera
2014-02-14, 18:29
Medlem
Citat:
Jag korrigerade sen, jag lär mig aldrig vad det heter numera när det inte heter Högskoleverket. Hursom gäller deras regler och riktlinjer fortfarande, även fast det nu heter Universitetskanslersämbetet (ja, jag googlade )

Källan. Sid 68 http://www.uk-ambetet.se/download/18.197eccc1140ee238b58ede/0836R.pdf

Tack! Men är rapporten verkligen bindande för universiteten eller försöker den utreda rättsläget? Oavsett vad lär man knappast få igenom ett underkänt betyg alltså. Då vet man det
Citera
2014-02-14, 18:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tack! Men är rapporten verkligen bindande för universiteten eller försöker den utreda rättsläget? Oavsett vad lär man knappast få igenom ett underkänt betyg alltså. Då vet man det
Å andra sidan lär man känna under tentaskrivningen att man kommer landa på ett suboptimalt resultat och få B. Har man koll på rättsområdet så torde man känna när vissa frågeställningar missas, eller om man styr in argumentationen på fel bana.
Citera
2014-02-14, 18:44
Medlem
Citat:

Det blev jag aldrig klok på, om det är bindande. Samtidigt så om man läser vad de skrivit i övrigt, så man lär inte "komma någonvart" med att klaga så länge univ följer det där. Varken JK eller någon annan lär ha något att invända - och univ håller sig mest troligt till riktlinjerna.

Så vill man få ett B att bli ett U får man nog försöka påverka det innan tentan lämnas in, dvs när man känner att det här riskerar att slå fel och bli ett B?
(säger hon som till och med i inlämningskön funderade på att riva sönder sina svar och lämna in blanka svarspapper, just för att slippa ett B och få göra en omtenta istället. Jag avhöll mig dock, eg enbart för att omständigheterna kring tentan var sådana att risken var stor att det skulle ske "massblankning" och då skulle omtentan knappast bli annorlunda. Så jag lämnade in eländet och bad böner om "vad som helst utom B". Jag blev bönhörd och är idag mycket nöjd med att jag lämnade in skiten och slapp omtenta )
Citera
2014-02-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Å andra sidan lär man känna under tentaskrivningen att man kommer landa på ett suboptimalt resultat och få B. Har man koll på rättsområdet så torde man känna när vissa frågeställningar missas, eller om man styr in argumentationen på fel bana.

Självklart är det så

Citat:
Så vill man få ett B att bli ett U får man nog försöka påverka det innan tentan lämnas in, dvs när man känner att det här riskerar att slå fel och bli ett B?
(säger hon som till och med i inlämningskön funderade på att riva sönder sina svar och lämna in blanka svarspapper, just för att slippa ett B och få göra en omtenta istället. Jag avhöll mig dock, eg enbart för att omständigheterna kring tentan var sådana att risken var stor att det skulle ske "massblankning" och då skulle omtentan knappast bli annorlunda. Så jag lämnade in eländet och bad böner om "vad som helst utom B". Jag blev bönhörd och är idag mycket nöjd med att jag lämnade in skiten och slapp omtenta )

Även jag har tänkt blanka men ändå lämnat in enbart pga att jag inte orkar med en omtenta, trots att jag kände att risken för B var stor, men det gick bra ändå. Ibland har man tur!
Senast redigerad av Lindgren08 2014-02-14 kl. 18:56.
Citera
2014-02-14, 18:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Självklart är det så
Måste dock erkänna att jag aldrig har sett någon blanka sin tenta i tentakön. Har inte sett någon gå ifrån tentan under skrivningen heller, men det kan bero på att man är så fokuserad på uppgiften under dessa fem timmar.
Citera
2014-02-14, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Måste dock erkänna att jag aldrig har sett någon blanka sin tenta i tentakön. Har inte sett någon gå ifrån tentan under skrivningen heller, men det kan bero på att man är så fokuserad på uppgiften under dessa fem timmar.

När man blankar en tenta är det inte som att man ställer sig och skriker. "eXtremo du store före detta moderator på Flashback som alltid måste dryga sig för visa att du trots din klassresa är en värdig jurist, jag blankar tentan förlåt mina synder, bli inte arg herre, hälsad vara eXtremo".

Man lämnar in tentan, att skriva den kan man göra ändå för att öva sig inför omtentamen, finns ingen anledning att "ragequita" i det läget, det är efteråt man får ångest.
Antar att det behöver stå på kurshemsidan för att du ska tro mig.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-14 kl. 19:06.
Citera
2014-02-14, 20:44
Medlem
Citat:

Gissar jag rätt om jag gissar att han är professor i internationell privaträtt?

Angående hur betyg kan ändras på just SU så kanske det här kan vara relevant: http://www.su.se/regelboken/bok-2/utbildning-p%C3%A5-grund-och-avancerad-niv%C3%A5/f%C3%B6reskrifter-f%C3%B6r-examination-vid-stockholms-universitet-1.26353

Jag vill minnas att Wiweka skrivit en kortare instruktion specifikt för Juridicum, men den är ständigt lika svårspårad på Altavista.
Citera
2014-02-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Gissar jag rätt om jag gissar att han är professor i internationell privaträtt?

Nära, han är professor i folkrätt.
Citera
2014-02-14, 22:28
Medlem
Vad har man gjort för fel när man löser övningsfrågor inte riktigt lyckas koppla exempelvis en rättsprincip man mycket väl känner till och vad den är till för men som man i övningsuppgiften inte alls får idé att tillämpa?

Har man pluggat för lite? Nött övningsfrågor för lite? Är man dum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in