2017-02-09, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Varför inte byta studieteknik då? Om du märker att du lägger en massa tid på att plugga in fakta men sedan inte använder den på tentorna, varför i helvete fortsätter du? Är du så inflexibel med dina studier?

Har ställt mig den frågan också men mitt upplägg är ungefär 20 timmars läsande av litteratur + 25-30 timmar utav lösande utav tentauppgifter (löser tentorna gång på gång för att bli vän med utfallen). Skulle kunna flytta över ännu mera tid på gamla tentor men kanske hade storknat i längden då jag tycker det är givande som privatperson och utifrån samhällsintresse att läsa litteraturen. Känns som jag missar någonting eller att jag saknar den där lilla touchen för att formulera bra juridiska svar
Citera
2017-02-09, 02:07
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotfronunderjorden
Har ställt mig den frågan också men mitt upplägg är ungefär 20 timmars läsande av litteratur + 25-30 timmar utav lösande utav tentauppgifter (löser tentorna gång på gång för att bli vän med utfallen). Skulle kunna flytta över ännu mera tid på gamla tentor men kanske hade storknat i längden då jag tycker det är givande som privatperson och utifrån samhällsintresse att läsa litteraturen. Känns som jag missar någonting eller att jag saknar den där lilla touchen för att formulera bra juridiska svar
Tror att sådana formuleringar är något du kan öva upp. Du borde träna på det mer och lägga mindre fokus på faktainlärningen. Fråga gärna någon vänlig lärare om du behöver hjälp med att formulera dig juridiskt korrekt. Tycker inte du borde börja fundera på andra utbildningar riktigt än.

Sen ska du strunta i egenintresse och sån skit, du har valt juristprogrammet och där har man tråkigt i 4,5 år och går ut med bra betyg. Vill du studera intressanta saker så valde du nog fel utbildning.
Citera
2017-02-09, 02:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Tror att sådana formuleringar är något du kan öva upp. Du borde träna på det mer och lägga mindre fokus på faktainlärningen. Fråga gärna någon vänlig lärare om du behöver hjälp med att formulera dig juridiskt korrekt. Tycker inte du borde börja fundera på andra utbildningar riktigt än.

Sen ska du strunta i egenintresse och sån skit, du har valt juristprogrammet och där har man tråkigt i 4,5 år och går ut med bra betyg. Vill du studera intressanta saker så valde du nog fel utbildning.

Jag gillar inställningen. Och jag brukar säga något snarlikt (inte lika explicit) till de som frågar om min utbildning är rolig. Det är alltid lika kul att se folks olika reaktioner.
Citera
2017-02-09, 04:40
Medlem
vassapennans avatar
Har fått preliminära antagningen på specialkurs VT2017. Jag kom inte in på någon av mina val utan placerades som reserv nr 30 och 35 på 1:a resp 2:a handsvalet.

Betyder detta att jag är helt körd att få någon plats till de kurserna?
Citera
2017-02-09, 12:18
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Hur gör ni när ni verkligen kör fast på en fråga, tänker då främst på extentor.

Försöker ni trots det utforma ett svar, för att sedan jämföra med typ svaret eller

Brukar ni gå direkt till typ svaret för att se vad det var ni körde fast på?
Citera
2017-02-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Hur gör ni när ni verkligen kör fast på en fråga, tänker då främst på extentor.

Försöker ni trots det utforma ett svar, för att sedan jämföra med typ svaret eller

Brukar ni gå direkt till typ svaret för att se vad det var ni körde fast på?

Skall börja med att understryka att jag är extremt lat.
Jag gör oftast en tenta på någon timme, dvs fastnar jag kollar jag facit direkt och lär mig det. Bättre i min mening att göra alla tentor översiktligt två-tre gånger än att göra alla noggrant en gång eller knappt det.
I kunskapssyfte är nog metoden att lösa allt säkerligen bättre, men så länge betyg premieras över kunskap är det i min mening bättre att typ memorera gamla tentor.
Senast redigerad av Raynewooney 2017-02-09 kl. 12:37.
Citera
2017-02-09, 12:35
Medlem
Citat:
Börjar mer och mer inse att oavsett nedlagd tid snittar jag ett betyg mellan BA och B. Är det klockare att läsa in en dubbelexamen i Ekonomi och sänka nedlagd tid på juridiken ?

Jag pluggar i snitt 40-50 H effektiv tid men verkar inte få någon frukt på AB fronten. Min känsla är att juridik inte är ett ämne man kan råplugga i och memorera varje sida i böckerna utan dessa ses mer som uppslagsverk. Utan man måste mer utveckla sin '' juridiska metod '' samt nöta in liknande problem som på tentorna ?

Min sista fråga är hur pass meriterande är en dubbelexamen i ekonomi om man vill rikta in sig på skatt, ponera att man söker sig till t.ex PWC med en jurist examen med ett snitt på BA samt en ekonom examen med snitt VG

De goda nyheterna är att du i varje fall har bra studiedisciplin och bör klara dig bra och vara bra förberedd arbetsbördemässigt inför att börja arbeta som jurist.
De dåliga nyheterna är att (surprise) alla inte har eller ens rimligen bör ha kapacitet till att nå högsta betyg. Sedan kan du i vart fall ändå se över din studieteknik och utvärdera.

Att ta en dubbelexamen när du i nuläget pluggar dubbelt så mycket som vissa som plockar höga betyg är ett kvitto på att du bör fokusera på en examen.
Citera
2017-02-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
De goda nyheterna är att du i varje fall har bra studiedisciplin och bör klara dig bra och vara bra förberedd arbetsbördemässigt inför att börja arbeta som jurist.
De dåliga nyheterna är att (surprise) alla inte har eller ens rimligen bör ha kapacitet till att nå högsta betyg. Sedan kan du i vart fall ändå se över din studieteknik och utvärdera.

Att ta en dubbelexamen när du i nuläget pluggar dubbelt så mycket som vissa som plockar höga betyg är ett kvitto på att du bör fokusera på en examen.

Det känns som att de första 20-30 timmar jag lägger ner räcker gott och väll för ett B-BA. Min svaga sida är helt klart ''think outisde the box'' och liksom föra en egen väg och tankegång. Utan jag tar in fakta och spottar ut den. Är väldigt ensidig på det sättet att jag saknar kreativitet inför uppgift utan kopierar faktan/mönstret bakom.

Jag antar att ta in och spotta ut fakta fungerar på de flesta programmen men när det är open book tentor på juristprogrammet så blir det lite vi skiter i din fakta kunskap. Du får ändå ha med dig uppslagsverken. Vi vill ha en väl formulerad lösning ifrån dig vilket är min absoluta svaghet.

Kommer inte hit för sympati eller att whinea ner på utbildningen. Den är vad den är men det känns som att likt en ingengjörs utbildning finns det vissa som har en fallenhet för detta och vi andra måste bokstavligen jobba röven av oss. Känns bara surt att lägga ner sin själv och få samma betyg som folk som glider igenom utbildning och inte tar den seriöst för dom räddas utav open book formatet. Jag söker mera råd och tips ifrån folk som kanske var eller har varit i samma sits
Senast redigerad av hotfronunderjorden 2017-02-09 kl. 14:41.
Citera
2017-02-09, 14:48
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Vad är klädkoden alternativt lämplig klädsel för män på en större affärsjuridisk byrå i Stockholm? Främst avseende intervjuer för och arbete som studentmedarbetare/receptionist. Är det mörk kostym som gäller även för sådana befattningar? Skulle det funka med uddakavaj (självklart välsittande och elegant övrig klädsel) på intervju, eventuellt med hänvisning till att det sker på en vardag och att man kommer direkt från universitetet?

Är helt grön på området.

Tack på förhand, flashbackande jur.studs. tillika verksamma jurister!

Kör kostym, eftersom det lär vara det som de flesta anställda bär.
Citera
2017-02-09, 14:54
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Det känns som att de första 20-30 timmar jag lägger ner räcker gott och väll för ett B-BA. Min svaga sida är helt klart ''think outisde the box'' och liksom föra en egen väg och tankegång. Utan jag tar in fakta och spottar ut den. Är väldigt ensidig på det sättet att jag saknar kreativitet inför uppgift utan kopierar faktan/mönstret bakom.

Jag antar att ta in och spotta ut fakta fungerar på de flesta programmen men när det är open book tentor på juristprogrammet så blir det lite vi skiter i din fakta kunskap. Du får ändå ha med dig uppslagsverken. Vi vill ha en väl formulerad lösning ifrån dig vilket är min absoluta svaghet.

Kommer inte hit för sympati eller att whinea ner på utbildningen. Den är vad den är men det känns som att likt en ingengjörs utbildning finns det vissa som har en fallenhet för detta och vi andra måste bokstavligen jobba röven av oss. Känns bara surt att lägga ner sin själv och få samma betyg som folk som glider igenom utbildning och inte tar den seriöst för dom räddas utav open book formatet. Jag söker mera råd och tips ifrån folk som kanske var eller har varit i samma sits
När du kollar igenom dina rättade tentor vart är det du brister? Lyckas du inte formulera bra svar eller är det ikunskapsmässigt du brister? Om det verkligen är som du säger att du sitter 40-50 h effektivt per vecka så har jag svårt att se att det är kunskapsluckor dina dåliga betyg beror på, om du inte är svagbegåvad inget illa menat. Hur intelligent är du om du är 100% uppriktig? Det är ofta man läser att juristprogrammet är en nötar utbildning vilket det är till stor del, men det krävs trots allt ett hyfsat intellekt för att uppnå bra betyg tro inget annat. Mitt tips är att du begär ut tentor med AB och kollar vart det är du brister.
Citera
2017-02-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
När du kollar igenom dina rättade tentor vart är det du brister? Lyckas du inte formulera bra svar eller är det ikunskapsmässigt du brister? Om det verkligen är som du säger att du sitter 40-50 h effektivt per vecka så har jag svårt att se att det är kunskapsluckor dina dåliga betyg beror på, om du inte är svagbegåvad inget illa menat. Hur intelligent är du om du är 100% uppriktig? Det är ofta man läser att juristprogrammet är en nötar utbildning vilket det är till stor del, men det krävs trots allt ett hyfsat intellekt för att uppnå bra betyg tro inget annat. Mitt tips är att du begär ut tentor med AB och kollar vart det är du brister.

Helt ärligt har jag inte begärt ut någon tenta då jag ofta ligger 1-2p ifrån AB och hela grejen känns som ett nederlag. Visst svagt att inte ta förlusten som en man och se vad man gjort för fel men tänker istället fuck it vi tar nästa kurs och lägger ner ännu mer tid. Finns ändå ingen som kan hjälpa mig kring vad som är bra eller mindre bra i min tenta om jag inte nu kontaktar någon lärare eller duktig student.

Varken riktigt begåvad eller pantad. hyfsat allmänbildad, bra minne, aktiv, pendlar mellan storhetsvansinne och dåligt självförtroende, samhällsintresserad, dedikerad och ärlig mot mig själv
Citera
2017-02-09, 15:23
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Helt ärligt har jag inte begärt ut någon tenta då jag ofta ligger 1-2p ifrån AB och hela grejen känns som ett nederlag. Visst svagt att inte ta förlusten som en man och se vad man gjort för fel men tänker istället fuck it vi tar nästa kurs och lägger ner ännu mer tid. Finns ändå ingen som kan hjälpa mig kring vad som är bra eller mindre bra i min tenta om jag inte nu kontaktar någon lärare eller duktig student.

Varken riktigt begåvad eller pantad. hyfsat allmänbildad, bra minne, aktiv, pendlar mellan storhetsvansinne och dåligt självförtroende, samhällsintresserad, dedikerad och ärlig mot mig själv
Okej, 1-2 P ifrån AB är ju långt ifrån den bild du målat upp i din story ändå. Du gav intrycket att du fick B och BA med lite flax. Klart det är sjukt jobbigt att ligga så nära AB förstår dig till fullo då det är betyget som är allt på utbildningen dessvärre. Ditt bekymmer är inte tiden du lägger ned verkar det som utan dina tentasvar. Klart det går att urskilja vad som är mindre bra i dina tentor om du begär ut AB tentor och jämför, inte bara en utan ett par stycken och kurs för kurs. Begär ut AB tentor för kommande kurser också och börja inrikta dina formuleringar på ett liknande sätt. Det finns ett mönster hos de flesta duktiga tentander, särskilt inom juridik. De är oftast väldigt pedagogiska och extremt väl strukturerade, inte onödigt mycket ordbajseri. Jag hade själv bekymmer med det mina första tentor jag skrev, blev väldigt plottrigt och svårt att finna den röda tråden i svaren så att säga, rekvisit kunde slängas in lite huxflux och då blir betygen därefter också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in