2014-02-13, 18:22
Medlem
Veasellls avatar
Fick till den! Som ni sade kom en fråga på Internationella Avtal, där IKL om lösa saker -> Rom I.

På fråga A) fick jag till ett helt annat svar än mina vänner, som gick på avtal och passiv bundenhet, medan jag gick på fullmakt och ämbete som syssloman enligt HB 18:1 och främst 18:5 om arvode för åtaget arbete.

Är jag helt ute och cyklar som såg ett samband i deras upprepning av orden "uppdrag" och bl.a "representant för säljare" m.m? Eller tror ni helt enkelt det finns flera svar?

Hela tentan här
Citera
2014-02-13, 18:33
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Fick till den! Som ni sade kom en fråga på Internationella Avtal, där IKL om lösa saker -> Rom I.

På fråga A) fick jag till ett helt annat svar än mina vänner, som gick på avtal och passiv bundenhet, medan jag gick på fullmakt och ämbete som syssloman enligt HB 18:1 och främst 18:5 om arvode för åtaget arbete.

Är jag helt ute och cyklar som såg ett samband i deras upprepning av orden "uppdrag" och bl.a "representant för säljare" m.m? Eller tror ni helt enkelt det finns flera svar?

Hela tentan här
Grattis! Observera dock att det är Rom som hänvisar till IKL och inte tvärt om. Har inte tid att kolla på frågorna nu.
Citera
2014-02-13, 19:24
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Grattis! Observera dock att det är Rom som hänvisar till IKL och inte tvärt om. Har inte tid att kolla på frågorna nu.

Art 25 Rom-I. Mitt i prick!

Tack för tipsen Eagle och eXtremo.
Citera
2014-02-14, 12:52
Medlem
Desto bättre betyg du har desto större chans att du kommer få ett bra jobb.
Desto sämre betyg du har desto mindre chans att du kommer få ett bra jobb.

Finns inte så mycket mer att säga en så.

Några raka AB'n behöver man dock inte nödvändigtvis ha för att landa sjysta tjänster. Har polare som kommit in på stockholms TR som notarie med typ hälften AB. Själv arbetar jag som föredragande i domstol och hade liknande betyg. Flera av mina kollegor (som är bättre jurister än vad jag själv är) hade dock lägre betyg än så, runt 1/3 av varje.

Betygen är alltså inte allt även om det underlättar med några extra AB'n.

Och nej jag hade inga kontakter. Min mamma jobbar i hemtjänsten och resten av familjen är också knegare.
Citera
2014-02-14, 15:23
Medlem
Belfours avatar
Är påväg att överklaga en tenta och har hittat ett en möjlig punkt att trycka på.

Det handlar om en hänvisning där jag skrivit 7:1 samt 3 -st- ÄB (det skulle stått §), jag har alltså i ren stress/trötthet hänvisat till ett st som inte finns. Rätt svar är att 7:1 samt 3§ är aktuell och det är såklart det jag menat.

Jag har varit konsekvent i mina tidigare hänvisningar med att bland annat skriva ex 7:2:2 / 12:2:2 / 14:1§ 2 st då jag velat uppmärksammat ett stycke. Det är alltså det enda stället där denna "formen" förekommer. Är det värt ett försök?
Citera
2014-02-14, 15:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Är påväg att överklaga en tenta och har hittat ett en möjlig punkt att trycka på.

Det handlar om en hänvisning där jag skrivit 7:1 samt 3 -st- ÄB (det skulle stått §), jag har alltså i ren stress/trötthet hänvisat till ett st som inte finns. Rätt svar är att 7:1 samt 3§ är aktuell och det är såklart det jag menat.

Jag har varit konsekvent i mina tidigare hänvisningar med att bland annat skriva ex 7:2:2 / 12:2:2 / 14:1§ 2 st då jag velat uppmärksammat ett stycke. Det är alltså det enda stället där denna "formen" förekommer. Är det värt ett försök?

Paragraffelskrivningar kan lyckas. Uttryck dig väl i överklagandet och ta inte på offerkoftan. Är din argumentation korrekt i övrigt har du en chans - om det nu bara är felskrivningen som gett dig avdrag.

Med det sagt är chansen alltid liten, men vad har du att förlora? Ibland hotar med att en omprövning också kan rendera lägre betyg but I mean come on.
Citera
2014-02-14, 16:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
För det första kan man endast begära omprövning av betyg, inte "överklaga". Vem menar du att överklagandet skulle ske till?

By all means. Andemeningen gick förhoppningsvis fram ändå.

Citat:
För det andra är huvudregeln att gynnande förvaltningsbeslut inte får ändras i negativ riktning eller återkallas varför en omprövning inte kan resultera i ett lägre betyg

Jepp - jag har alltid tyckt det varit luddiga uttalanden också - jag tror jag fått det från följande: (UK)

Citat:
• Om ett betygsbeslut innehåller en uppenbar oriktighet på grund av
ett skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får beslutet rättas av
examinatorn såväl till fördel som till nackdel för studenten. Rättelser
som är till nackdel för en student måste ske med stor försiktighet och
endast när det är fråga om klara fall. Innan en sådan rättelse görs ska
studenten normalt ges möjlighet att yttra sig.

eg - begär ut orginaltentan.
Senast redigerad av Sobofied 2014-02-14 kl. 16:30.
Citera
2014-02-14, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Som ett litet tillägg så vill jag bara säga att ett B bör kunna ändras till ett U, om studenten ber om det, men annars har du såklart rätt i att omprövning inte kan resultera i lägre betyg.

Ja ett B ska kunna ändras till ett U helt klart
mycket av min ångest kommer från att jag kan få ett B och ett B är faktiskt värre än ett U
Citera
2014-02-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
...ett B är faktiskt värre än ett U
Jurister...
Självklart är godkänt bättre än icke godkänt. Sluta betyghetsa.
Citera
2014-02-14, 17:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Jurister...

Med ett U får han omtentera.
Citera
2014-02-14, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Jurister...

Objektivt så är godkänt är bättre än icke-godkänt, men jag skulle vilja påstå att en ny möjlighet att få AB är bättre än att få B - därav fenomenet "blankning" och på detta sätt är ett U bättre än ett B.

Betygshetsen beror på att betygen spelar en avgörande roll vid t.ex. notarieplatser. Det är alltså inte bara att "sluta betygshetsa" eftersom betygen kan ha en direkt avgörande roll.
Senast redigerad av Lindgren08 2014-02-14 kl. 17:08.
Citera
2014-02-14, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Objektivt så är godkänt är bättre än icke-godkänt, men jag skulle vilja påstå att en ny möjlighet att få AB är bättre än att få B - därav fenomenet "blankning" och på detta sätt är ett U bättre än ett B.

Betygshetsen beror på att betygen spelar en avgörande roll vid t.ex. notarieplatser. Det är alltså inte bara att "sluta betygshetsa" eftersom betygen kan ha en direkt avgörande roll.

Precis, B är det värsta man kan få. B är som en spottloska i ansiktet från examinatorn.
B.. normalt sett så gillar jag enkelhet, det som kan göra avtryck med enkla medel, det effektiva. Men i fallet B är det tvärtom, det står för något väldigt smutsigt, det är som en käftsmäll, du fick B, hämta ut ditt studielån och sök sedan jobb för att till slut hamna i receptionen på något hotell och betala tillbaks din skuld du för evigt kommer bära med dig då du fick B.

edit: mycket av skammen och ångestkramperna man får när man ser sitt B kommer från också från ensamheten och förnekelsen som fakulteten utsätter en för, de säger saker som att "du är ju godkänd" "du har klarat av kursen X och har nu kunskap om den juridiska metoden på området Y", när det egentligen är en enkelbiljett till receptionen på det ett 2stjärningt hotell (då du inte har läst relevant ubildning för de finare hotellen) i någon enslig by du får.
Men det är klart de kan säga så när de sitter trygga bakom sitt skrivbord med sitt AB, juridiska fakulteten är som ett slagfält där de med B är fienden.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-14 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in