2013-11-09, 15:31
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Vad jag menar är att själen styr oss mer än vi tror. Vi får lära oss att vi är enbart våran kropp och att känslor är resultat av kemiska reaktioner i hjärnan. Men om det vore så enkelt skulle vi ju kunna stå emot alla våra begär och behov, endast genom att inbilla oss att vår kropp begränsar oss.
Fast det är ju det vi borde kunna.
Mycket svårare än vad vi kan tro tyvärr.

Är ju inte så att vi ska vända bort blicken från våra drifter. Men vi kanske kan lära oss bemästra dem.
Citera
2013-11-10, 23:24
Medlem
Magnituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Du menar att det aldrig har varit en utbredd uppfattning att jorden var platt?

Ta ögat som exempel. Du har bara en väldigt liten del av synfältet som är fokuserad. Jag minns inte exakt, men jag tror det är 2-3%. Resten av synfältet är såpass suddigt att det inte går att urskilja så mycket mer än rörelser och färger. Men din hjärna fyller i även det området och du uppfattar det som att du har ett helt synfält men det är mer som att titta genom ett rör. Det utanför röret bygger din hjärna ihop baserat på information som har tagits in tidigare. På så vis kan man säga att du drömmer eller fantiserar ihop resten av synfältet, även om det baseras på tidigare korrekta observationer. Hörsel och känsel funkar likadant. Hjärnan fokuserar på en liten del och bygger upp en helhetsbild baserat på tidigare erfarenhet.
Det finns mycket information om hur människan funktion, och det är lite skrämmande att läsa om. För då inser man hur liten del vi aktivt uppfattar av vår omvärld och även hur lätt vi manipuleras av sinnesintryck. Vi har inte så mycket fri vilja som vi vill tro.

I bibeln så står det att jorden är och var rund.. att världen var platt är bara en del av lögnerna sagda av de som alltid försökt gömma sanningar från folket.. samma sak med elden som dom styrde tidigare... och elen och oljan som dom har kontroll över nu.
Citera
2013-11-11, 01:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag förstår att du har någon form av kritik mot resonemanget.

Det kan man lugnt säga. Men jag skulle knappast kalla det "resonemang" eftersom det var rent nonsens från start till mål.

Citat:
Försök sluta se diskussionen som en tävling där du ska vinna.

Försök sluta se forumet som en plats där du kan vräka ur dig nonsens utan att bli ifrågasatt.

Citat:
Måste jag påpeka än en gång att jag inte försöker tala om för någon hur det ligger till.

Då borde du sluta skriva ogrundade påståenden som om de vore det.

Citat:
Inte heller argumenterar jag för att övertyga någon om att Gud eller en själ är orsaken till livets uppkomst. Jag försöker förstå hur den vetenskapliga modellen förklarar liv.

Då har du en lång väg kvar att vandra.

Citat:
Är det ett felaktigt resonemang att livsformer är energi?

Ja.

Citat:
Stämmer det att energi alltid tar minsta motståndets väg?

Beror på vad du menar.

Citat:
Isåfall måste väl biologiskt liv vara definitionen av minsta motståndets väg för energi på vår planet?

Nej.

Citat:
Annars borde planeten vara en långsamt svalnande stenbumling utan biologiskt liv.

Nej.

Citat:
Jag har fastnat vid tanken på att liv inte verkar vara en energieffektiv väg att gå.

Lägg ner den tanken, du har uppfunnit ett eget nonsens-koncept som du väderkvarns-fäktar emot.

Citat:
Eftersom biologiskt liv är energi

Det är det inte.

Citat:
så drar jag slutsatsen att när det kommer till biologiskt liv så tar energi inte minsta motståndets väg. Kan du förklara hur det hänger ihop?

Nej, det är DITT nonsens-koncept.
Citera
2013-11-11, 06:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kroppen, enligt mig.

Att du reflekterar över det faktumet, är själen.

Vilket är "goddag ... yxskaft" eftersom det är otydligt med du refererar till med "själ".

Citat:
Köttet drar i själen till förbannelse. Så till den grad att du ibland börjar tro att du är din drift.

Det är ju din existentiell-fråga besatthet. Det är förvånande att du fortsättar med att projicera ditt egocentriska navelskådande på andra.
Citera
2013-11-12, 23:03
Medlem
Verkligheten är ju som den är. De mänskliga sinnena och det mänskliga intellektet är inte fullkomliga och vår tolkning av verkligheten är därmed fylld av luckor.

Är det möjligtvis en rimlig spekulation att anta att all materia och därmed även människan också har en metafysisk aspekt/komponent (sett ur vår synvinkel) som vi inte riktigt kan uppfatta och förstå? Och att det är den delen som skulle kunna kallas för människas ande/själ?
Citera
2013-11-12, 23:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Verkligheten är ju som den är. De mänskliga sinnena och det mänskliga intellektet är inte fullkomliga och vår tolkning av verkligheten är därmed fylld av luckor.

Är det möjligtvis en rimlig spekulation att anta att all materia och därmed även människan också har en metafysisk aspekt/komponent (sett ur vår synvinkel) som vi inte riktigt kan uppfatta och förstå? Och att det är den delen som skulle kunna kallas för människas ande/själ?

Spekulera kan man ju alltid göra.

Finns verkligen processen transmofoglyfiering av ambrojade?

Trots att den är icke-observerbar, inte har belägg, är så gott som odefinierbar och inte kan testas.
Citera
2013-11-12, 23:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag kommer osökt att tänka på Dum & dummare: "So you're telling me there's a chance..."
Citera
2013-11-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Spekulera kan man ju alltid göra.

Finns verkligen processen transmofoglyfiering av ambrojade?

Trots att den är icke-observerbar, inte har belägg, är så gott som odefinierbar och inte kan testas.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag kommer osökt att tänka på Dum & dummare: "So you're telling me there's a chance..."

Jag tror att det finns en stor sannolikhet att all materia har en för oss dold aspekt. Det vore befängt att tro att vi människor kan uppfatta och förstå allt.

Om man tro att det är så (och är nyfiken till naturen, vilket de flesta människor är) så kan man ju inte bara avfärda detta något som i princip måste finnas där utan att först gjort ordentliga försök att finna det.
Citera
2013-11-13, 04:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tror att det finns en stor sannolikhet att all materia har en för oss dold aspekt. Det vore befängt att tro att vi människor kan uppfatta och förstå allt.

Om man tro att det är så (och är nyfiken till naturen, vilket de flesta människor är) så kan man ju inte bara avfärda detta något som i princip måste finnas där utan att först gjort ordentliga försök att finna det.

Problemet med det är att det inte urskiljer själen, Gud eller något annat övernaturligt. Det lämnar utrymme för precis allting. Ska vi då testa för att finna "allt"? Går det ens?

Allt är väl ytterst möjligt, du lämnar utrymme för tvivel och det ska alltid finnas tvivel, men det är inte indikation på att något specifikt finns.
Citera
2013-11-13, 07:52
Avslutad
Citat:

Det finns mycket kring materia och universums beståndsdelar som är dolda för oss, för tillfället. Så det är inget kontroversiellt påstående. Men att hoppa från detta konstaterande till att själar finns är inte rationellt på någotvis.

Citat:

Likväl som man inte kan avfärda det till 100% så skall man inte heller utgå ifrån att det faktiskt är en sanning när så väldigt lite av det vi känner till talar för det. Ville bara säga att du glömde den sidan av myntet.
Citera
2013-11-13, 08:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Vem har sagt att vi kan uppfatta allt? Om någon säger det så är det ju du som redan vill tillskriva en extremt spekulativ men ändock existerande dold aspekt egenskaper.

Citat:

Jo, innan det finns något som pekar på så tänker jag avfärda det. Men för all del, forska på, det har jag inget emot. Men tiden att tro på det och att tillskriva det egenskaper är EFTER det har upptäckts.
Citera
2013-11-13, 08:29
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Detta är något som religiöst folk gärna gör. Oftare än sällan.

Att vi inte förstår allt betyder inte per automatik att vi har något som du kallar "själ".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in