Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Vem utesluter? Det handlar bara om att inte hoppa till övernaturliga konklusioner.
Jag har inte heller påstått att du utesluter. Det är -min- utgångspunkt ,att möjligheten för att något annat än död materia kan existera och påverka den döda materien. Och jag begränsar mig själv om jag inte är öppen för att det också inte behöver förhålla sig så.
Jag står i de flesta fall på skeptikernas och vetenskapens sida. Jag är inte religiös i den bemärkelsen att jag bekänner mig till en religion. Jag tror inte på spöken, andar, homeopati osv. innan det finns vetenskapliga rimliga teorier som bevisar orsak och verkan. Men när det kommer till fenomenet Liv som vi upplever det på vår planet så är det i mina ögon uppenbart att det finns något i bakgrunden som vi inte har greppat. Våra kroppar består av död materia rakt igenom, samma döda materia som finns i hela universum. Men den lever. Ur universums perspektiv så är liv på en planet inte något fördelaktigt, Jorden är inte mer värd än merkurius bara för det finns ett myller av livsformer på dess yta. Det finns inga rimliga vetenskapliga argument som duger som incitament för att liv ska uppstå. Det verkar inte finnas någon universell evolutionsprocess där en planet med livsformer har en fördel över en planet som saknar detsamma. Men jag är av den bestämda uppfattningen att allting har sin naturliga förklaring. Det finns ett syfte med att liv har uppstått och kanske även en vilja bakom. Begreppen Gud eller själ kan mycket väl existera, men jag förutsätter att om så är fallet så kan även dessa begrepp förklaras med vetenskap.
Om du frågar en vetenskapsman varför liv uppstod så får du den mest befängda förklaring som går att frambringa: slumpen. Det råkade bli så av ren tur/otur, helt utan orsak. Sådana resonemang föraktas av vetenskapen i alla andra sammanhang. Vetenskapen är tveklös i alla andra sammanhang i sin övertygelse om rimliga, logiska, bevisade modeller för en given företeelse. Orsak och verkan, allt har sin naturliga förklaring. Förutom när det gäller hur universum uppstod och hur liv kom till. Då är det slumpen som dyker upp med sitt fula tryne. Vetenskapsmän använder slumpen för att förklara avsaknaden av information om hur universum och liv uppstod och de förhåller sig till slump på precis samma sätt som en religiös person förhåller sig till sin gud. Genom tro. När information saknas om varför universum uppstod så fyller vetenskapen i luckorna med att tro på slumpen. Slumpen är vetenskapens Gud. Den där allsmäktiga mystiska kraften som gör allting möjligt.
Jag tror inte på slumpens existens, jag tror på exakta orsaker, avsikter och effekter. Jag tycker det är mer rimligt och logiskt än den flummiga randomness som slumpen står för.
I ett mer eller mindre oändligt universum så är allting möjligt. Om det finns oändlighet så finns det inga begränsningar. Eftersom allt är möjligt i ett oändligt universum, så är det inte heller så konstigt att liv existerar. Vad som är intressant med liv är processerna som ligger bakom självmedveten död materia.
Jag trivs inte med att inte ha en rimlig förklaring till varför liv existerar och hur det går till när ett medvetande manipulerar materia att böja sig för dess vilja. Medvetandets existens går ju inte ens bevisa. Ändå har det en fundamental påverkan på den materiella värld vi lever i.
Min åsikt är att det borde vara mänsklighetens främsta uppgift, att ta reda på varför vi är här och vad vi ska göra med vår existens för att dra maximal vinst av denna upplevelsen. Om vetenskap inte kan leverera en teori så tänker jag fantisera livet ut om varför i helvete jag befinner mig här och varför är jag medveten? Det är en kul hobby.