2013-11-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Problemet med det är att det inte urskiljer själen, Gud eller något annat övernaturligt. Det lämnar utrymme för precis allting. Ska vi då testa för att finna "allt"? Går det ens?

Allt är väl ytterst möjligt, du lämnar utrymme för tvivel och det ska alltid finnas tvivel, men det är inte indikation på att något specifikt finns.

Om man ser på människans egenskaper så har ju dessa utvecklats genom det naturliga urvalet. Människan uppfattar och förstår det som hon har utvecklats till att göra helt enkelt.

Säg att man kan uppfatta och förstå materia på ett oändligt antal olika sätt beroende vem man är som observatör. Människan besitter inte förmågan till alla dessa oändliga olika antal utan vi är begränsade till våra specifika sinnen och vårt specifika sätt att tänka. Alltså är vårt sätt att relatera till verkligheten begränsad.

Vad är det mänskliga som människan själv inte förmår uppfatta och förstå? Någonting måste det ju finnas. Finns själen där?
Citera
2013-11-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det finns mycket kring materia och universums beståndsdelar som är dolda för oss, för tillfället. Så det är inget kontroversiellt påstående. Men att hoppa från detta konstaterande till att själar finns är inte rationellt på någotvis.

Likväl som man inte kan avfärda det till 100% så skall man inte heller utgå ifrån att det faktiskt är en sanning när så väldigt lite av det vi känner till talar för det. Ville bara säga att du glömde den sidan av myntet.

Rent logiskt borde det finnas en massa som är dolt för oss.
Citera
2013-11-13, 09:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Och rent logiskt finns det ingen anledning att kalla det för själ förrän det är visat att det är något som likanr en själ.
Citera
2013-11-13, 09:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Om man ser på människans egenskaper så har ju dessa utvecklats genom det naturliga urvalet. Människan uppfattar och förstår det som hon har utvecklats till att göra helt enkelt.

Säg att man kan uppfatta och förstå materia på ett oändligt antal olika sätt beroende vem man är som observatör. Människan besitter inte förmågan till alla dessa oändliga olika antal utan vi är begränsade till våra specifika sinnen och vårt specifika sätt att tänka. Alltså är vårt sätt att relatera till verkligheten begränsad.

Vad är det mänskliga som människan själv inte förmår uppfatta och förstå? Någonting måste det ju finnas. Finns själen där?

Finns Bamse där?
Som sagt ger ditt argument utrymme för vad som helst.
Finns det tvivel eller utrymme? Ja.
Finns det anledning att tro att "specifik sak jag tror på" finns? -Nej, inte utan indikationer för just den specifika saken.
Citera
2013-11-13, 10:11
Avslutad
Citat:

Jag har redan konstaterat att vi är eniga om detta. Men detta konstaterande tar dig inte närmare slutledningen att "själar finns" vilket var vad vi fokuserade på.
Citera
2013-11-13, 10:13
Avslutad
Citat:

Kanske men ingenting tyder på att överhuvudtaget själen finns.
Så det är lika orationellt att utgå från att den finns som det är orationellt att utgå ifrån att en elak rosa enhörning styr jorden ifrån jordens mitt.
Citera
2013-11-13, 10:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ja, så är det i din subjektiva .... iblant debatt-taktiska kvasi-solipsistiska ..... världsbild och metodologi.

Vi andra som förstår relativismens rationalism och objektivitets-koncept gömmar oss inte i "vi vet ju egentligen ingenting" bara för att nån spekulation visar sig vara ohållbar.

Varför skrivar du detta synonyma inlägg om din egen epistemiska okunskap igen och igen? Det blir ju inte mera sant av att bli upprepat.

Papegoja-taktiken är ..... som du själv har konstaterat i din dispyt med JV ..... inte effektiv.

Citat:

Svaret finns inte med 'arguments from ignorance'.
Citera
2013-11-13, 10:29
Medlem
Nä, man hittar kanske inte själen. Men man skulle ju kunna hitta något annat. Det är ju liksom ingen som vet vad man skulle kunna hitta där. Men det skulle ju kunna vara något intressant.
Citera
2013-11-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, så är det i din subjektiva .... iblant debatt-taktiska kvasi-solipsistiska ..... världsbild och metodologi.

Vi andra som förstår relativismens rationalism och objektivitets-koncept gömmar oss inte i "vi vet ju egentligen ingenting" bara för att nån spekulation visar sig vara ohållbar.

Varför skrivar du detta synonyma inlägg om din egen epistemiska okunskap igen och igen? Det blir ju inte mera sant av att bli upprepat.

Papegoja-taktiken är ..... som du själv har konstaterat i din dispyt med JV ..... inte effektiv.

Svaret finns inte med 'arguments from ignorance'.

Jag tror inte du läser vad jag skriver. Menar du att människan är alluppfattande och allvetande?
Citera
2013-11-13, 11:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror inte du läser vad jag skriver. Menar du att människan är alluppfattande och allvetande?

Det är inte jag som presenterar falska dikotomier om kunskaps-mässigt "allt eller intet" och argumenterar från detta.

Så det är en dumfråga på flera sätt:

1/ Din egen kvasi-solipsism är ditt ovaliderade underlag.

2/ Du förväntar dig att jag skall svara på kvasi-solipsismens hemmaplan .... trots min tydligt markerade kritik av detta debatt-taktiska nonsens.
Citera
2013-11-13, 11:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nä, man hittar kanske inte själen. Men man skulle ju kunna hitta något annat. Det är ju liksom ingen som vet vad man skulle kunna hitta där. Men det skulle ju kunna vara något intressant.

Det är möjligt, och visst letas det ju.. Vilket leder oss tillbaks till utgångsläget.
Citera
2013-11-13, 12:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag tror att det finns en stor sannolikhet att all materia har en för oss dold aspekt. Det vore befängt att tro att vi människor kan uppfatta och förstå allt.

http://www.quora.com/Since-we-cant-know-100-of-the-knowledge-of-the-universe-what-are-the-grounds-for-atheism/answer/Krishnabh-Medhi?srid=iqLw&share=1

Den tyckte jag var rätt skoj läsning. Vad tycker du, från ditt perspektiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in