2013-11-18, 13:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Bogomil höll med mig om att biologiskt liv är en energiineffektiv företeelse.

1. Ineffektiv på vilket sätt? Jag ser bara en massa ogrundade påståenden....

2. Jag kan inte se var han säger det, ni verkar tala om olika saker.

Citat:
I förhållande till ursprungsläget innan liv uppstod.

Och skillnaden består i vad?

Citat:
Men du påstår att biologiskt liv är en definition av en energieffektiv företeelse?

Nej, jag säger att hela konceptet är nonsens.

Citat:
Men du kan inte visa hur naturlagarna åstadkommer detta. Du kan visa med hjälp av tid och kvantitet av materia att sannolikheten för att liv ska uppstå är rimlig. Men omständigheter som tid och kvantitet beskriver bara vad som är sannolikt att inträffa. Inte hur det inträffar. Om vi visste de exakta beståndsdelarna och omständigheterna i den process som ledde fram till biologiskt liv så skulle vi kunna återskapa den reaktionen utan tid och kvantitet som avgörande faktorer. Men uppenbarligen vet vi inte ur det gick till. Du sätter tro till naturlagarnas förmåga att skapa liv utan att visa det exakta händelseförloppet.

1. Att jag inte kan visa det gör inte ditt nonsenskoncept mera rätt. Det kallas argument from ignorance.

2. Vad jag KAN säga är följande:

1. Inget övernaturligt har någonsin observerats
2. Liv finns.
=> 3. Det är rimligt att anta livet uppstod naturligt

Bevis? Nej. Troligare än påhittade nonsenskoncept? JA.

Citat:
Jo jag vill påstå att det gäller ALLT.

Då säger du emot dig själv även inom ditt nonsenskoncept.

Citat:
Men jag tänker inte ge mig in på en beskrivning av själens egenskaper.

Men JAG måste bevisa exakt hur abiogenesis gick till? Special pleading igen.

Citat:
Det finns ju inga referenspunkter.

Men ändå refererar du till den....

Citat:
Men jag har inte påstått att den skulle undantas från mitt resonemang.

Vilket är anledningen till att du säger emot dig själv.

Citat:
Var säger jag att själen inte består av energi?

Jag utgick ifrån att du inte ville säga emot dig själv. Det var tydligen förhastat.

Citat:
Jag har inte accepterat några andliga koncept

Jo, det verkar så. Varför skulle du annars använda den som "en del av din bild av biologiskt liv"?

Citat:
men jag är inte övertygad om deras orimlighet.

Det verkar inte ens som om du vet vad den är.
Citera
2013-11-18, 14:04
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=bottenslam|46192990]
Citat:
På vilket sätt är det långsökt att ställa biologiskt liv i relation till avsaknaden av detsamma när det är biologiskt liv som är det som avviker från normen i universum?
Jag ser ett feltänk i din frågeställning - du vet för det första inte universums fulla potential och innehåll, enbart vad du med dina ynka år har tillskansat dig, så min motråga blir, varför du konstaterar biologiskt liv som avvikande livsform.. det måste vara utmed vad du vet, inte vd som är reellt faktum. Du kommer med vagt antagande och tydlig värdering/personlig värdering.

Citat:
Jag pratar inte om livsformer som inte är biologiska, utan avsaknad av livsformer. Tellus befann sig i ett tillstånd av avsaknad av biologiskt liv i första läget. Att biologiskt liv uppstår med sina tillhörande egenskaper som bromsar energins flöde och blir en omfattande företeelse på planeten är ett brott mot naturlagarna i mina ögon. Naturlagarna gäller undantagslöst så länge inte biologiska livsformer är med på spelplanen vilket ifrågasätter naturlagarna som förklaring när det gäller livets uppkomst och upprätthållande.
Min motfråga är varför du tror att biologiskt liv utgör ett naturlagbrott - jag ser vår organiska livsform som dels symbiotik och direkt similar med naturlag dvs vi är naturlagens komponenter, sedan förstår jag det som att vi också kan utgöra en förutsättning för den omgivande lagfrörelsens fortsatta kontellationsfköde.. det kan vara tack vare vår existens, dvs vi är aktiv part men vet inte riktigt exakt hur vår roll interagerar. Det är skillnad att inte ha full kontroll men att ändå vara aktivt flöde. Du drar in eneergiflödet och energiflödet står i direktförbindelse med dig - vi har alltså en veritabel kosmos-osmos.

Citat:
Här kräver både skeptiker och andra tyckare kompletterande förklaringar. Detta skulle då kunna vara en själ. Det som har presenterats av skeptiker här är ökande komplexitet. Ingen av förklaringarna är särskilt tydlig.

Bara vaga beskrivningar om att möjligheten finns. Kan någon visa på en situation där naturlagar inte gäller utan att biologiska livsformer är inblandade?
Precis, det är överbyggnader i den psykologisering människan ägnar sig åt, reflekterar, eftersom man dessutom påstår själen fortlever : man har inget mål med själsförklaringen mer än att bekräfta sig själv (egot). Helt analogt med överlevnadsmekanismen och funkar enbart som el illustrativ mindmap för hopp och förtröstan i relation, till vad vi kan konstatera. Medan själ är mer uttryck för människans dödsångest.

Citat:

Nej ingen datorsimulans, det kan jag inget om. Tillstånd där energi flödar utan biologiskt liv behöver vi inte titta längre än till månen för att hitta. Eller ett vulkanutbrott. Jag utgår inte från oss som centralpunkt. Vi är överflödigt skräp som inte borde existera. Eftersom vi inte gynnar den process som startades i big bang, utan istället snyltar på den.
Äntligen fick jag svar på det centrala i din framföring. Jag delar dock inte din uppfattning alls vad detta gäller.

Ett icke-biologiskt flöde är inte ett vulkanutbrott, aska återfinns i en massa delar som vi direkt intar, att vi dessutom är positionerade RAKT PÅ en vulkan betyder inte att vi parasiterar, anser att din logik brister.

Det går inte att vare sig minimera vår betydelse eller förstora oss som att vi är härskare för att vi är biologiskt fungerande, även ett vulkanutbrott parasiterar isf, att placera sig direkt intill hav.. det är helt olika energiflöden olika energi element. Men biologiska - JA! Geologisk-organiska! Sten finns i porös form, liksom kompakt väldigt metallisk fosforhaltig och sand blir glas.

Citat:
Det här är väl ändå inte en beskrivning som du tillskriver mig hoppas jag. Jag har aldrig hävdat det som en jämförelseparameter.
Jo det är vad du gjort från steg 1.

Citat:
Och min poäng är just att vi inte har receptet på biologiskt liv. Vi har inte identfierat alla faktorer som gör det möjligt för livet att uppstå, för då hade vi kunnat reproducera hela processen. Och här finns utrymme för allsköns metafysiska förklaringar som skeptiker anser vara orimliga utan att kunna leverera ett komplett alternativ som visar på orimligheten. Så länge vetenskapens alternativ inte är komplett så bygger även det på förutfattade meningar även om man kan tycka att det grundar sig på en kunskapsbas av högre kvalitet.
Det är en kunskapsbas av betydl. högre kvalitet och trovärdighet än vad kvalificerade gissningar är inom trosideologins religionspaket.

Dock är mycket framsimulerad via strikt teoretisk matte + fysik, simulerade konklusioner har alltid diskrepans med faktisk realitet... vi bevinner ju oss i ständig forksning och förstår att vi är evolutionerade.

Att öht noggrant inberäkna förfluten tid med nuet och forska om vad som står framför oss i bl.a rörelseenergiernas olika natur/tillstånd : är inte fy skam..

Bättre än fix idé : där hittar du trospaketens olika evangelium och profetianden som maler i tomgångsritulisering.

Citat:

Nej då. Men det är inget jag tar till mig som en sanningsenlig beskrivning av själens natur. Min ståndpunkt är endast att själen i egenskap av att vara en aspekt av vår livsform som vi inte kan uppfatta med våra sinnen eller beskriva med de modeller som erbjuds, inte är en befängd orimlighet. Och den skulle kunna leverera det incitament som, i mitt tycke, biologiskt liv kräver.
Mycket frispelande och vag ansats till ngt som inte har någon bäring, eftersom psykologi och neurologi är steget före vad gäller människans biologiska innanmäte - konstaterandet av ett känsloliv och drömmar om framtidsutsiketer, har eg. noll koppling till själ : då själ säges vara en kropps-komponent som är i princip autonom : som sådan fullständigt overifierad.

Man ska kanske försöka sätta sig in i vad "de religiösa" säger när de omtalar "själen" ... läs mer ska du få se att själen omtalas som levande redan i livet.. och enl. mig identisk! med kropp/människa (det inre livet) med det.. helt överflödigt teologiskt grepp.

Omöjligt, nä så klart inte, men då ska du också bocka av DFSM som lika trolig eller möjlig, ståendes i samma bekräftelseposition som gudstesen med själsbegreppet.

Citat:

Nej, jag menar att en eventuell själ inte skulle strida mot några naturlagar genom att fortsätta existera i en eller annan form under en oändlig tidsrymd. Eftersom den omvärld som vi kan beskriva med naturlagar inte innehåller något som upphör att existera. Det byter endast form.
Ja men själ är enbart en icke-form.. själ är ju komprimerad omskriven maktretorik.

Människan drömmer då neuronerna tar okontrollerade obevakade banor under vår vila(sömn, att du minns bild-fragment.. betyder inte att det ÄR form, det rör sig i det inre.. men har ingen egen bäring men kan hinta känslolivet. Om något är parasiterande, så är det de religiösa villfarelserna - vilka tar anspråk på straffrättslighet både abstrakt o konkret.

Citat:

Jag menar att energi inte följer ett optimalt flöde i biologiska livsformer till skillnad från alla övriga förlopp i universum som inte påverkas av livsformers manipulation.
Det är en klar värdering om inte fördom.

Har ingen faktisk sanningshalt, att vi inte kan se annan form som är likadan eller liknande vår.. betyder inte att inte är optimala - har du funderat på att vi kan vara navigatörer ... om man ger tilltro till de evolutionära upptäckterna om hur vi muterat och biologiskt liv beter sig.. då måste du ju konstatera att det är ett ordentligt kliv från stenålder till rymdålder.. att vi har simulerande datorer att tjäna oss, framställt av oss själv.. jag ser inte att vi på ngt sä'tt parasiterar, isf mer troligt att vi kommer från annat solsystem men bara börjar om ett arbete här...

Och att vi har stationer i universum.. detta då det ju gått fruktansvärt fort under kort tid.. men vi kan inte överblicka livscykler.

Jag tror på grundläggande omstarter och förbränning av energi. Då uppstår helt ny livsform och vi är en sådan.. väldigt betydelsefull vad jag tycker, eftersom vi formligen älskar detaljer.. nano.. vi är också systematiska.. och envisa,... sett till vilka kolosser och klumpar av energuiflöden som passerar och vi sitter med det mikrodetaljerade, det säger något. Du kan inte veta resp. icke-biologiska energiflödes explosionskraft el. mottaglighet för samspel, men du pratar om det som om de skulle vara optimalt perfekta. Var får du det ifrån?

Citat:
Jo det har jag. Helt enkelt ett tillstånd som saknar biologiska livsformer, inte organiska föreningar. Det är väl inte ens ovanligt i universum?
Men du kan ju omöjligtvis ha varit där.. det är väl reserverad mark.. att säga att det inte främjar biologiskt liv, anser jag vara brådmoget - men förstår annars vad du säger.

Nej, du kan inte värdera det ena som riktigare än det andra. Det kan finnas typ 30 000 000 kolonier till, av biologiskt liv/energi, i universum, enbart utom vårt blickfång. Vi kan också vara unika, i den meningen kan vi benämna oss som varandes gud och gudavärlden. Det är förstås en starkt undermålig emborynal kvartsfigurtes.

Citat:

Jag vill inte heller tillskriva drogerna den utvecklingen. Jag påstår bara att deras roll var betydande för att gamla förställningar kunde avfärdas i sån omfattning och hastighet som skedde. Och därmed skapa utrymme för nya koncept hos den stora massan, i västvärlden i synnerhet. En katalysator som gynnade vår evolution.
Det har med facit i hand gynnat, så ser jag det.. sedan har mkt svinn följt meed på vägen - kan ha med den biologiska variationen att göra, samt vila/ovilja.. männskan är också irrationell, logiken har också en sträcka och tid, inte bara att ngt ÄR logiskt.
Citera
2013-11-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ett bra förtydligande av det jag refererade till när jag nämnde "lokal" neg-entropi vs. den samlade entropi.

Ursäkta om jag hoppar in i er diskussion utan att vara till fullo insatt i precis alla era argument.

Men vad jag vet finns det ingen negativ entropi.

Det finns minimal entropi och maximal entropi men jag är osäker på om sambandet mellan dem kan beskrivas linjärt eller exponentiellt.

Och entropin i universum skiljer sig lokalt.

Men jag är benägen att hålla med om 'minsta motståndets lag'. Liknelsen någon hade var att vatten i en bäck rinner nedåt. Sedan kan det ju finnas en stenbumling i bäcken som gör att vattnet rinner runt stenbumlingen istället för genom den.

Menar du att biologiskt liv är ett resultat av att vattnet runnit runt stenbumlingen eller att den runnit genom den? Eller vad menar du egentligen?
Citera
2013-11-18, 14:37
Medlem
Medvetenhet är inget materiellt även om det uppstår ur materian. Den upplever verkligheten och skapar sina egna abstraktioner. Människan har förmodligen en fri vilja och den måste ju uppstå i vårt medvetna. Varför skulle vi annars ha ett medvetande? Om den inte hade ett syfte? Att kunna sätta sig över materian och påverka den? I så fall skulle vi lika gärna kunna vara icke-reflekterande robotar. Det krävs nämligen inget medvetande för att utföra sin uppgift.
Citera
2013-11-18, 14:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Neg-entropi finns.

Citat:

Vilket är anledningen till att jag skrev LOKAL negativ entropi.

Citat:
Men jag är benägen att hålla med om 'minsta motståndets lag'.

Kritiken är riktat mot en universiell "minste motståndets lag".

Citat:
Liknelsen någon hade var att vatten i en bäck rinner nedåt. Sedan kan det ju finnas en stenbumling i bäcken som gör att vattnet rinner runt stenbumlingen istället för genom den.

Menar du att biologiskt liv är ett resultat av att vattnet runnit runt stenbumlingen eller att den runnit genom den? Eller vad menar du egentligen?

Jag menar inget alls i samband med denna meningslösa liknelse, som endast berör minste motståndets lag på ett enkelt naturlags-nivå.
Citera
2013-11-18, 14:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursäkta om jag hoppar in i er diskussion utan att vara till fullo insatt i precis alla era argument.

Det finns minimal entropi och maximal entropi men jag är osäker på om sambandet mellan dem kan beskrivas linjärt eller exponentiellt.

Men jag är benägen att hålla med om 'minsta motståndets lag'. Liknelsen någon hade var att vatten i en bäck rinner nedåt. Sedan kan det ju finnas en stenbumling i bäcken som gör att vattnet rinner runt stenbumlingen istället för genom den.

Motsatsen till entropi är ordning, om man vill. Energi tillförs tillfälligt i slutna system som ex. solsystem genom processen i solarna. Energin i dessa system går till ordning eller tillväxt eller ökande komplexitet, så länge energin tillförs och inte upphör.
Komplexiteten och ordningen i biologiska ting formas enligt minsta motståndets lag. Det mest energieffektiva är det som består.
När det gäller liv kontra ickeliv som energieffektivt tror jag det helt enkelt är så att energiöverskott fanns och behövde gå någonstans. Liv uppstod och tog till vara på överskottet.
Citera
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Det som definierar vårat "jag" är väl våra tankar, minnen och personlighet? Och alla dessa saker finns det exempel på att de förändras efter att folk drabbas av en hjärnskada. Dessutom förändras allt detta när vi blir äldre och upplever mer saker. Jag är inte samma person idag som när jag är 3 år gammal, så ditt prat om att vi "är samma person hela livet" tycker jag är ganska uppenbart felaktigt. Och är inte detta sammantaget ganska bra evidens för att medvetandet och jaget kommer från hjärnan?
Jag tror inte att våra tankar och minnen definierar våra "jag". Man är fortfarande samma "jag" även om man skulle förlora sina minnen. Vårt "jag" ändras inte med tiden, den är konstant. Det som ändras med tiden är våra kunskapsnivåer. Som treåring eller som sjuttioåring är du samma person. Som sjuttioåring har du givetvis större kunskapsnivå och du ser verkligheten på ett annorlunda sätt jämfört när du var en treåring.

När folk drabbas av en hjärnskada så ändras inte "jaget". Hjärnans uppgift är att tolka verkligheten, och om det uppstår en skada eller störning i hjärnan så tolkar hjärnan verkligheten annorlunda. Folk som har tex fobier, tolkar verkligheten annorlunda. Men deras "jag" är fortfarande samma.
Citat:
Det är bra att du är villig att ändra dig! Ja, vi får väl vänta och se; själv tycker jag ingenting alls pekar på att mer än hjärnan behövs för att förklara vårt medvetande, och därför tror jag att vi så småningom kommer se en simulerad hjärna som är intelligen och lika medveten som oss själva. Dock tror jag mer på 20-30 år än 10, men den som lever får se.
Ja, de som lever får se.
vad händer om forskarna inte skulle skapa jaget/medvetandet i framtiden, hur skulle din uppfattning ändras om själen/jaget/medvetandet?
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Medvetenhet är inget materiellt även om det uppstår ur materian. Den upplever verkligheten och skapar sina egna abstraktioner. Människan har förmodligen en fri vilja och den måste ju uppstå i vårt medvetna. Varför skulle vi annars ha ett medvetande? Om den inte hade ett syfte? Att kunna sätta sig över materian och påverka den? I så fall skulle vi lika gärna kunna vara icke-reflekterande robotar. Det krävs nämligen inget medvetande för att utföra sin uppgift.

Jag tror knappast att nån opponerar sig emot förekomsten av abstraktioner.
Citera
2013-11-18, 14:45
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Negentropy

Edit, nvm. Såg att det var min webbläsare som uppdaterade trådar dåligt så ni hade redan gått ifrån detta.
Citera
2013-11-18, 15:21
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=kunskap1|46196540]
Citat:
Jag tror inte att våra tankar och minnen definierar våra "jag". Man är fortfarande samma "jag" även om man skulle förlora sina minnen. Vårt "jag" ändras inte med tiden, den är konstant. Det som ändras med tiden är våra kunskapsnivåer.
Fantasi är viktigare ä kunskaper - kunskaper är begränsade och tillknutna tid och plats medan fantasin omgärdar hela värdlsen liksom detaljer och detaljer i det stora och det stora i det lilla.

Fantasi stimulerar och står som grund för simuleringsförmåga medan kunskaper enbart är lager av inhämtade intryck med föder och genererar ingenting, det gör fantasi och förmågan att ha en "levande hjärna med förmåga att omvandla kunskap till fantasi".

Citat:
Som treåring eller som sjuttioåring är du samma person. Som sjuttioåring har du givetvis större kunskapsnivå och du ser verkligheten på ett annorlunda sätt jämfört när du var en treåring.
Då behöver man också tänka på att slitage och halveringstider för olika cellbildning är det som direkt orsakar att ens upplevelse av att vara "ett 3-årsings-jag" är helt väsensskilt från att vara "en 40-årings-jag" det är att inte bara hjärnan utan sinnet helt enkelt gör sig av med önödig kunskap, det är inte kunskapsnivån som gör en vuxen vuxen, utan förmågan att sortera och värdera vad som fastnar i hjärnan att hantera. Du har väldigt infantila 40-åringar vars ego överdominerar förmåga och kapacitet. Så åldern eller korppens förmåga att lagra kunskaper, behöver inte utgöra ett skit vad gäller förmåga att använda sitt jag/ego.

Bid många hjärnskador, kan personer inte hantera sin minneskapacitet ens, utifrån att du menar att jaget med kunskapsbanken ännu är ett jag, borde ju jaget isf starta igång.. om det nu är så fixt och statiskt (nej, jaget är sårbart, kan skadas och bli uppluckrat).

Dessutom är jaget SAMMANSATT, himlen kan vara en del av ditt jag mer poetiskt uttryckt - ditt jag är inte bara din person.. det är här "själ" brukar komma in på agendan.. annat kapitel.

När du säger samma person är jaget, då kan du lika gärna skala bort det överflödiga och säga att du är en individ av egen uppsättning, det är ditt jag, rätt o slätt, medan hjärnan vägleder och reglerar alltihop.

Du förlorar en del av din förmåga vid hjärnskador, därav att du förlorar en del av dig själv. Eftersom hela människan är en tolkningscentral, d skulle aldrig haft ett jag, utan hjärnan, du skulle sönderdelas mycket snabbt, då all termostat och andra regulatorer sker i just hjärna och förlängda ryggmärgen, det är där du har jaget.

Man brukar säga att vissa är ryggradslösa... de är liksom upplösta i sitt jag och inte längre sammansatt kraftfulla rakryggade. Anspelar på "jaget" och är direktkopplat till din KROPP.

kropp = jag (förenklat sagt)
kroppsmedvetande, i tid rum plats

Citat:
När folk drabbas av en hjärnskada så ändras inte "jaget". Hjärnans uppgift är att tolka verkligheten, och om det uppstår en skada eller störning i hjärnan så tolkar hjärnan verkligheten annorlunda. Folk som har tex fobier, tolkar verkligheten annorlunda. Men deras "jag" är fortfarande samma.
Jo, jaguppfattningen får sig ofta rejäla törnar, känslolivet svajar, depression brukar komma som brevet på posten.. osv.

Hela självbilden omvärderas.

Men kroppen, den är fortfarande DU, eller ett "jag" samma person, samma identitet, men vad som gör dig till människa.. är den bit förlorade fantasi du mister vid en hjärnskada.. med olika reparartionsförmåga, ju mer du läker.. desto mer upplever du dig ha ett "jag" - varför man kan säga att hjärnan är den du är, den signalerar omedvetet och navigerar.. din hand kan inte göra ett skit utan hjärnans order.. så om du anser dig vara samma jag med deformerad hjärna.. lycka till..

Ett ego kan agera och samspela, skulle ditt jag vara samma jag med skadad hjärna, då skulle en hjärnskadad komatös människa kunna interagera utifrån att vara "samma jag, som du säger" : om jaget kunde igår, ska det väl kunna idag imorgon? Samma jag ju?

Låter det sig göras?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-11-18 kl. 15:26.
Citera
2013-11-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Motsatsen till entropi är ordning, om man vill. Energi tillförs tillfälligt i slutna system som ex. solsystem genom processen i solarna. Energin i dessa system går till ordning eller tillväxt eller ökande komplexitet, så länge energin tillförs och inte upphör.
Komplexiteten och ordningen i biologiska ting formas enligt minsta motståndets lag. Det mest energieffektiva är det som består.
När det gäller liv kontra ickeliv som energieffektivt tror jag det helt enkelt är så att energiöverskott fanns och behövde gå någonstans. Liv uppstod och tog till vara på överskottet.

Hur får man ett slutet system att uppnå ett tillstånd av minimal entropi? Vet du?

Edit:
Jag ser på universum som ett slutet system. Den totala energin är konstant men den totala entropin är föränderlig. Förändringen i entropin går från låg till hög.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-18 kl. 15:46.
Citera
2013-11-18, 15:40
Medlem
BlackJewels avatar
Jaget växer med utmaningen, och krymper följdaktligen också.. av frånvaro av sådant.

Hur kan man säga att jaget då alltid är samma? Det är lite fantasilöst påstående.

En 3-årings euforiska glädje över en glass, ger inte alls samma eufori för en 70-åring.. de kan omöjligtvis ha samma anspråk, vilket ett och samma jag skulle ha haft om det varit genomgående samma jag, detta då jaget är av växlande natur och hjärnan har latent inkapslad kapacitet, som kan skadas på vägen .. som sagt.

Sedan kan reservkraft också gå om inte, jaget behöver ju mobilisera vissa saker för att hållas upprätt värdigt, vore det samma, skulle det ju stå pall för all sårbarhet - med då både kropp liksom hjärna kan dö.. är jaget helt enkelt kroppen med hjärnan och hjärnan är chefen som signalerar att t.ex lägga ner censuren/spärrarna för att hänge sig ex.vis emotionellt istället för logiskt strävsamt. Vi har ju olikaa trösklar för vad tillfredsställelse lust är. Då vi är personligheter, inte enbart vandrande egon.

Efter en viss mängd stimuli.. vill man kanske skaka av sig de erfarenheterna, kanske för gått, då uppstår ett nytt "jag". Med helt annan karaktär och kan var också oigenkännlig mot det jag man hade för många år sedan, inte enbart genom skador, det är det naturliga slitaget som också för in människan att ha andra omkopplingsbanor aktivt resp. passivt, resp. obefintligt påkopplade, vissa saknar helt förmåga att ändras, vissa foostras till lydnad.. vi är ju olika betingade också.

Men hot och våld diskriminerar jaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in