2013-10-24, 20:28
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Vi har ingen själv, vi är själen, medvetandet, livet eller vad man nu vill kalla det formlösa för. Vi är formlösa varelser som har en mänsklig upplevelse. Den kropp vi huserar i är endast ett verktyg för vår formlösa essens att undersöka och utforska världen av form.

Vad får dig att tro att vi är formlösa varelser? Menar du materiell form eller form över huvud taget?

Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
All form härstammar från det formlösa, så svaret på din fråga är ja.

Hur kan form komma från något formlöst? Menar du även att ljus härstammar från mörker och värme från kyla? Eller att något kan komma från ingenting?
Citera
2013-10-24, 20:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Annars kan man spinna vidare på vad det innebär att faktiskt "tro" på något, måste man tro på något alls? Öppnar lite möjligheter, tunga tankar dock, tänk försiktigt

Been there, done that. För mig är "tro" att t.ex. anse att Rhapsody in Blue (med Bernstein) är den optimala musiken.

Iövrigt kan inte ens dom teistiska apologeter bli överens om grundkriterierna för "tro" som koncept. Så med "tro" på en "själ" är vi redan uta på den skenande semantikens stora vågiga hav i en liten jolle.
Citera
2013-10-24, 20:51
Medlem
positivitizers avatar
Att tro på sig själv skadar ju aldrig dock
Citera
2013-10-24, 21:01
Medlem
positivitizers avatar
Kan man jämföra "att tro" med att rent ut sagt att tänka?

För "att tro" i sig är att man inte är säker på något för man bara "tror" att något är så och inte "vet" att det är så...tänker man så vet man inte heller riktigt utan mer "undrar".

Jag tror
Jag undrar
Senast redigerad av positivitizer 2013-10-24 kl. 21:04.
Citera
2013-10-24, 21:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För mig är "tro" att t.ex. anse att Rhapsody in Blue (med Bernstein) är den optimala musiken.

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vad i helvete?

Var du tacksam för att jag inte manifesterar detta som en ideologi-fascistisk fasett av en pseudo-objektiv verklighet, där ALLA har ett medvetande-område som med hjälp av Rhapsody in Blue (med Bernstein) sättar oss i kontakt med den ultimativa verklighet.

Såsom resonemangs-kryckan "själ" postuleras vara en kommunikations-central till 'gud'.
Citera
2013-10-24, 21:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Bilar, bilförare och druckenskap är observerbara och falsifierbara fenomen.

"Själar" är spekulativa fabulationer.

Jag skulle t.ex. kunne introducera "transmofoglyfiering av ambrojade" som en pseudolegitim parameter genom att påstå att den legitimeras av en ytlig likhet med destillation av öl till whiskey.

Vad med att lära dig lite enkel RIKTIG logik istället för dom semantiska krumbukterierna?
Jag ser själen som en drivkraft i människan som driver denne att göra diverse handlingar. Likt föraren som styr ett fordon, så är själen föraren som styr människokroppen. Hjärnan styr inte människan, det är själen som gör det, enligt mig. Själen ger order till hjärnan att börja tänka och så fort man påverkar sin hjärna med t.ex. droger så kan man inte tänka klart längre. OBS! Detta är enligt vad jag tror.
Citera
2013-10-24, 21:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kan man jämföra "att tro" med att rent ut sagt att tänka?

För "att tro" i sig är att man inte är säker på något för man bara "tror" att något är så och inte "vet" att det är så...tänker man så vet man inte heller riktigt utan mer "undrar".

Jag tror
Jag undrar

Blev du plötsligt Kartesiansk?

"I drink, therefore I am" som vi pastafarianer iblant sägar.
Citera
2013-10-24, 21:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bilar, bilförare och druckenskap är observerbara och falsifierbara fenomen.

"Själar" är spekulativa fabulationer.

Jag skulle t.ex. kunne introducera "transmofoglyfiering av ambrojade" som en pseudolegitim parameter genom att påstå att den legitimeras av en ytlig likhet med destillation av öl till whiskey.

Vad med att lära dig lite enkel RIKTIG logik istället för dom semantiska krumbukterierna?

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag ser själen som en drivkraft i människan som driver denne att göra diverse handlingar. Likt föraren som styr ett fordon, så är själen föraren som styr människokroppen. Hjärnan styr inte människan, det är själen som gör det, enligt mig. Själen ger order till hjärnan att börja tänka och så fort man påverkar sin hjärna med t.ex. droger så kan man inte tänka klart längre. OBS! Detta är enligt vad jag tror.

Tro vad du vill. Men det gör varken "själen" eller falska analogier om den mer sakliga/faktiska.
Citera
2013-10-24, 21:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Nyare psykologisk forskning visar att ytterst lite av det vi gör som är medvetna val.
Redan 5-6 sekunder innan vi formulerat tanken på att göra något har hjärnan aktiverat nödvändiga centra för att göra det. Talar emot att vår lilla själ är så aktiv utan mest troligt ett utslag av vad hjärnan producerar.
Citera
2013-10-24, 21:14
Medlem
positivitizers avatar
Citat:

Ja eller så ramlar vi nog in i Matrix-snacket/tänkandet kanske, allt är en dröm, en illusion?

Edit:

Citat:
Morpheus: Have you ever had a dream, Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream? How would you know the difference between the dream world and the real world?
Senast redigerad av positivitizer 2013-10-24 kl. 21:42.
Citera
2013-10-24, 21:21
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nyare psykologisk forskning visar att ytterst lite av det vi gör som är medvetna val.
Redan 5-6 sekunder innan vi formulerat tanken på att göra något har hjärnan aktiverat nödvändiga centra för att göra det. Talar emot att vår lilla själ är så aktiv utan mest troligt ett utslag av vad hjärnan producerar.
Detta ovan är sjukt intressant!

Det finns också forskning som tyder på att spontana val är mer logiska än logiska val.

Knepigt va?
Citera
2013-10-24, 21:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ja eller så ramlar vi nog in i Matrix-snacket/tänkandet kanske, allt är en dröm, en illusion?

Som vid en närmare granskning inte hållar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in