Visserligen har de flesta frågor redan besvarats i andra trådar, så egentligen borde jag skälla på digoch säga åt dig att läsa där, men jag har redan skällt nog på en massa kommunister. Det får räcka för ikväll.
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Satt och bläddrade i detta forum, eftersom jag inte är speciellt bevandrad i ämnet undrar jag hur det funkar rent praktiskt?
Några koncisa (och kanske aningen naiva) frågor.. Frågorna bygger på lösryckt uppsnappad information från allehanda källor.
Erkänner eller fönekar en satanist Guds existens?
Det beror på. Man behöver inte vara ateist, men många är det.
Citat:
Om han erkänner den, har man för avsikt att vinna över honom? (Vanligt tema i filmer).
Återigen, det beror på vem du frågar. Frågar du en gnostisk grupp så kommer de att hävda att Gud egentligen är Demiurgen, den orättmätige härskaren, och att de arbetar för att den sanna guden (Satan) skall återta makten.
Citat:
Om man förnekar Gud, är kristendomen i sådana fall irrläror vilket i sådana fall skulle göra honom till satan (inverterat begrepp).
Förstår inte riktigt din fråga.
Citat:
Är satanism inte en filosofi i större utsträckning än en religion?
Jo, för de flesta. För en del (gnostikerna, kanske även Temple of Set?) så är det mer av en religion.
Citat:
Vad är det för vits med organiserad satanism?
Den enda vitsen jag ser (som inte är medlem i någon organisation) är att de kan öppna folks ögon för vad satanism är. Svenska Satanistkyrkan har gjort ett alldeles ypperligt jobb med detta.
Citat:
Finns det ett motsatsförhållande mellan att "satsa på sig själv" och visa empati mot andra människor?
Enligt mig, nej.
Citat:
Är det inte kontraproduktivt i det långa loppet att inte bry sig andra än sig själv?
Jo.
Citat:
Skulle "den barmhärtige samariten" kunnat vara satanist?
Ja.