2004-04-08, 23:00
Bannlyst
*tråd låst*

*tråd öppnad*

Petter Utas slant på tangentbordet och jag högg som en kobra.

Citera
2004-04-09, 01:10
Bannlyst
Jag är inte satanist, men efter vad jag förstått svarar jag. Någon riktig satanist får gärna rätta mig:

Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Erkänner eller fönekar en satanist Guds existens?

I regel, nej. Men om han nu tycker om önskan på en gud så får han ha den, dock inte förenligt med kristna dogmer som strider mot individualiteten.

Citat:
Är satanism inte en filosofi i större utsträckning än en religion?

Jo, jag anser det.

Citat:
Vad är det för vits med organiserad satanism?

Jag antar att detta är en sorts föreningsverksamhet för någorlunda likasinnade. Eftersom satanismen inte kan byggas kring dogmer så kan det ju inte vara tal om annat.

Citat:
Finns det ett motsatsförhållande mellan att "satsa på sig själv" och visa empati mot andra människor?

Här anser jag att du vill ha svar av en satanist.
Men jag svarar ändå: om man nu anser att empati ger en välmående, och kanske dessutom fördelar, så ser jag ingen motsättning.
Citera
2004-04-09, 02:08
Bannlyst
Visserligen har de flesta frågor redan besvarats i andra trådar, så egentligen borde jag skälla på digoch säga åt dig att läsa där, men jag har redan skällt nog på en massa kommunister. Det får räcka för ikväll.

Citat:
Satt och bläddrade i detta forum, eftersom jag inte är speciellt bevandrad i ämnet undrar jag hur det funkar rent praktiskt?

Några koncisa (och kanske aningen naiva) frågor.. Frågorna bygger på lösryckt uppsnappad information från allehanda källor.

Det beror på. Man behöver inte vara ateist, men många är det.

Citat:
Om han erkänner den, har man för avsikt att vinna över honom? (Vanligt tema i filmer).
Återigen, det beror på vem du frågar. Frågar du en gnostisk grupp så kommer de att hävda att Gud egentligen är Demiurgen, den orättmätige härskaren, och att de arbetar för att den sanna guden (Satan) skall återta makten.

Citat:
Om man förnekar Gud, är kristendomen i sådana fall irrläror vilket i sådana fall skulle göra honom till satan (inverterat begrepp).
Förstår inte riktigt din fråga.

Citat:
Jo, för de flesta. För en del (gnostikerna, kanske även Temple of Set?) så är det mer av en religion.

Citat:
Den enda vitsen jag ser (som inte är medlem i någon organisation) är att de kan öppna folks ögon för vad satanism är. Svenska Satanistkyrkan har gjort ett alldeles ypperligt jobb med detta.

Citat:
Finns det ett motsatsförhållande mellan att "satsa på sig själv" och visa empati mot andra människor?
Enligt mig, nej.

Citat:
Är det inte kontraproduktivt i det långa loppet att inte bry sig andra än sig själv?
Jo.

Citat:
Skulle "den barmhärtige samariten" kunnat vara satanist?
Ja.
Citera
2004-04-10, 04:18
Avslutad
Citat:
Om han erkänner den, har man för avsikt att vinna över honom? (Vanligt tema i filmer). Om man förnekar Gud, är kristendomen i sådana fall irrläror vilket i sådana fall skulle göra honom till satan (inverterat begrepp).

Jag känner folk som båder är ateistiska satanister och som är teistiska satanister (och agnostiska osv). Dock så har jag bara stött på en fd satanist som även trodde på Gud. Jag vet inte vad hon ansåg om att besegra Gud och satanisten som inte tror på Gud bemödar sig nog inte med att ens tänka i sådana banor.

Citat:

För de flesta öppna satanisterna idag tar det formen mer av en filosofi än en religion. Men sedan handlar det också om hur du definerar ordet "religion" (för just det ordet har faktiskt ingen bestämd mening i svenskan).

Citat:

Lära oventande om hur satanismen kan ta sig uttryck. Samla likasinnade för diskussion, ritual och fest. Jag är inte medlem av någon organisation och kan därför inte uttala mig så bra på frågan.

Citat:

Jag anser väl egentligen att empati är omöjligt då det handlar om att sätta andra framför dig själv. Jag anser att även om du hjälper andra så gör du det för att du själv tjänar på det (ibland fysiskt, oftare psykiskt). Men jag ser inget motsatsförhållande i att "satsa på sig själv" och att samtidigt hjälpa andra (om detta får dig att må bra eller av annan anledning som är positiv för dig).

Citat:
Är det inte kontraproduktivt i det långa loppet att inte bry sig andra än sig själv?

Se svaret på förra frågan.

Citat:
Skulle "den barmhärtige samariten" kunnat vara satanist?

Jag är inte bekant med "den barmhärtige samariten".
Citera
2004-05-03, 20:12
Bannlyst
Citera
2004-05-03, 20:13
Medlem
Kan du inte styckeuppdela texten så den bli läsbar?
Citera
2004-05-03, 20:20
Bannlyst
So it is done

Citera
2004-05-03, 21:54
Avslutad
Jag måste säga att jag håller med dig i den här frågan. Jag har påtalat det flera gånger när folk har försökt propagerar för "en riktig och sann satanism". Svaren från mig blir "vem är du att bestämma vad som är riktigt satanism?" Är det en traditionell satanist påstår han/hon att deras religion är med sann då deras tradition är äldre. Talar man med en LaVeyan säger de att dera stradition är den sanna då CoS var den första officiella sataniska kyrkan någonsin (above-ground, lagligt ansedd osv). Talar man med en "ond satanist" (i brist på bättre ord) menar han/hon att Satan är ond och de som inte är onda inte är satanister (vilket iofs är sant men jag anser att vi är goda också - dessutom borde man tänka på att jag inte anser godhet och ondska som något objektivt sant för alla). Så här kan man hålla på i all oändlighet. Jag brukar svara så här om någon frågar vad satanism är:

Satanism är en religion eller filosofi som är baserad på Satan (som myt eller verklighet spelar mindre roll). That's it! Jag är dock noga med att det antagligen finns fler satansiter jag inte håller med än de som jag håller med (i stora frågor). Jag erkänner att det visst finns extremister som kallar sig satanister. Men drar då paraleller med kristna, judiska och islamiska extremister. I de fallen verkar folk förstå att det är en liten minoritet som utför sådana handlingar. När det handlar om satanism tror man att alla som är involverade är extremister.

Jag hämtar inspiration från alla möjliga och omöjliga källor. Som Tommy skrev så behöver de inte ha något med Satan (som myt) att göra utan komma från helt andra religioner, filosofier, politiska system osv. Blanche Barton från CoS (en organisation jag nuförtiden inte gillar speciellt mycket) skrev någonstans att vi kallar oss satanister för att vi lever i ett kristet samhälle. Hade vi levat i en annan tid (med någon annan dominerande religion) hade vi kallat oss något annat. Jag känner att det är väldigt sant som hon säger. Kan nämna några av de som har bringat mycket inspiration --> Lavey, ToS, Aquino (som person), Ayn Rand, Nietzsche, Mats artiklar i Carnal Cathedral, Marsh/Jantsang/Vad artiklarna om the dark doctrines och den mörka kraften osv.

För att gå in på SSK så tycker jag alltid ni har skött er bra i media (officiella framträdanden) och liknande. Jag har dock känt att ni stått för nära CoS's mentalitet. Därför känns det skönt att du Tommy som är frontfigur inom rörelsen kliver fram och kritiserar tanken om "äkta satanism". varför inte använda ditt inlägg som en artikel på SSK hemsidan för att klargör lite?
Citera
2004-05-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
varför inte använda ditt inlägg som en artikel på SSK hemsidan för att klargör lite?

Då bör han ändra språkbruket. Just nu är det lite väl mycket talspråk och dåligt flyt i texten. Men förtydliganden är alltid bra, speciellt om ett ämne som många missuppfattar.

Om texten ska användas i ett vidare syfte bör även exempel ges på hur de olika författarna inspirerat. Iaf enligt mig.

Lycka till med att upplysa världen!
Citera
2004-05-03, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Då bör han ändra språkbruket. Just nu är det lite väl mycket talspråk och dåligt flyt i texten. Men förtydliganden är alltid bra, speciellt om ett ämne som många missuppfattar.

Om texten ska användas i ett vidare syfte bör även exempel ges på hur de olika författarna inspirerat. Iaf enligt mig.

Lycka till med att upplysa världen!

Jag håller med dig.
Citera
2004-05-03, 23:57
Bannlyst
Citera
2004-05-04, 09:37
Medlem
Varför ta bort dessa inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera